Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

dst02 skrev:Ska försäljningen öka och vanligt folk (som de är mer av) ska ha råd att skaffa en ny volvo så är det sista volvo behöver feta motorer,fräcka customlacker å kombibilsr man inte längre kan lasta nåt i (V40/60) . De behövs snarare smarta,praktiska,sedvanligt säkra,bra bilar som vanligt folk har råd med. Låt audi,bmw å mercedes syssla me premium,status å lyx å överväg de vettiga och folkliga som volvo alltid sysslat med så kommer nog volvo stå sig starkt.

Bättre att vara överlägsen de billigare märkena än att vara underlägsen de dyra.
Instämmer till fullo i denna analysen.
perhall skrev:Eftersom kvalitet, komfort och säkerhet är minst lika bra som tyskarna så borde det funka. "Premium" är ju en diffus grej och inte självklart vinnande. Jag kan tycka att det är mer opretentiöst att ha en Volvo vilket ibland är en fördel.../PH

refererar detta till dig Perhall :) Dekra dessutom som du brukar förlita dig på.

http://www.svd.se/naringsliv/motor/audi ... or=AD-500-[svd.se/naringsliv]-[]-[Textlank]-[aftonbladet]-[]-[]
dst02 skrev:Helt sant! Efter att ha ägt två bmw 3 serie tidigare och sedan hoppa in i en V70 av nya modellen så märker man en enorm skillnad, inte bara att de är två skillda bilar i sig men styrning och chassi är av helt annan kaliber än volvo. Styrningen i V70 och likaså chassit är riktigt dassigt i jämförelse. Provade en mercedes c klass 2011a i våras på slingriga 70 vägar å man förstog redan efter första kurvan vad man saknat!
Jag förstår din poäng, men det är en jämförelse som haltar betänkligt... Att en 3-serie eller C-klass är roligare att köra än en V70 är helt naturligt, och det vore konstigt annars. Vi har en av varje, och jag hade blivit grymt besviken om styrningen och chassi INTE var på en annan nivå i trean än vad den är i V70:n. På samma sätt hade jag blivit duktigt besviken om Volvon inte varit den komfortablare av dem två. Nä, jämför äpplen med äpplen och inte äpplen med päron innan du drar igång nästa våg av hat mot V70...
dst02 skrev:Helt sant! Efter att ha ägt två bmw 3 serie tidigare och sedan hoppa in i en V70 av nya modellen så märker man en enorm skillnad, inte bara att de är två skillda bilar i sig men styrning och chassi är av helt annan kaliber än volvo. Styrningen i V70 och likaså chassit är riktigt dassigt i jämförelse. Provade en mercedes c klass 2011a i våras på slingriga 70 vägar å man förstog redan efter första kurvan vad man saknat!
Jag förstår din poäng, men det är en jämförelse som haltar betänkligt... Att en 3-serie eller C-klass är roligare att köra än en V70 är helt naturligt, och det vore konstigt annars. Vi har en av varje, och jag hade blivit grymt besviken om styrningen och chassi INTE var på en annan nivå i trean än vad den är i V70:n. På samma sätt hade jag blivit duktigt besviken om Volvon inte varit den komfortablare av dem två. Nä, jämför äpplen med äpplen och inte äpplen med päron innan du drar igång nästa våg av hat mot V70...
Linqid skrev:
Har absolut inget hat om varken volvo eller v70 men tycker volvo borde hålla sig till folkbilar istället för att försöka sig utmana de stora tyskarna.
Konkurera med skoda etc istället vore bättre.
Visst jag jämförde två helt olika bilar, precis som jag också skrev ovan men v60 vs 3 serie mfl är de också stor skillnad på
dst02 skrev:
Linqid skrev:
Har absolut inget hat om varken volvo eller v70 men tycker volvo borde hålla sig till folkbilar istället för att försöka sig utmana de stora tyskarna.
Konkurera med skoda etc istället vore bättre.
Visst jag jämförde två helt olika bilar, precis som jag också skrev ovan men v60 vs 3 serie mfl är de också stor skillnad på
Jag tror knappast att Volvos framtid hade sett ljusare ut om man hade valt att "gå ner sig" i nivå utan snarare tvärtom. Ska man tjäna pengar i dagens bilbransch är det antingen stora volymer (typ VW) eller höga marginaler (typ BMW/Audi) som gäller och idag har Volvo varken eller. Att Skoda kan hålla såpass hög nivå trots lägre prisbild har till största del att göra med att man har VW:s muskler och teknik till hjälp, den vägen kan inte Volvo välja.

Ja, smaken är som baken. Jag håller inte med dig, och tycker inte att det är någon jätteskillnad när det kommer till chassi och styrning om man jämför en 3-serie med en V60. Visst, BMW är ännu snäppet vassare men någon stor skillnad är det knappast tal om.
Här vill jag gärna flika in en känga till alla journalister som slentrianmässigt alltid ger BMW och Audi höga poäng för körglädje och kvalitetskänsla. Till exempel är en X1 en bedrövligt tråkig bil att köra, med servostyrning som inte hänger med och med enbart 4-cylindriska alternativ.
Audis mindre modeller har inte ett dugg högre kvalitetskänsla än tex en V40.

Däremot håller jag med om att A6, 5-serie och E-klass spelar i en liga dit Volvo hittills inte nått, men till en hög prislapp.
Att mercedes bygger bilar dom inte ens själva förstår sig på är det inte många som talar högt om.. Att bmw lagar fel i smyg talas det heller inte högt om men det är ju iaf positivt :) vw kan inte bygga bilar.. Men alla väljer vi vad vi vill och tror på vad vi vill :)
Tack dst02:)
Det är just i den rapporten Volvo kommer väldigt bra till, för bilar med mer än 10 000 mil är V70/S80 bäst i klassen, före Audi A6, A8, BMW 5, 7, Merca E, S etc.

BMW (som jag känner till bäst eftersom jag har haft ett 20-tal) och Audi och Merca finns många förtjänster: design, styrkänsla (kanske Audi och merca mindre än BMW), kvalitetskänsla i inredningen, tekniska innovationer, roliga motorer etc. - till ett högre pris.

Fast min poäng är att eftersom Volvo erbjuder bra kvalitet och komfort finns en plats på marknaden för Volvo om de släpper ambitionen att konkurrera direkt med tyskarna.

Sen ang. kvalitetskänsla så tycker tyska auto motor & sport nästan alltid att Volvo är på Audi-nivå, och ofta bättre än BMW och Merca. Nästan inte ett test utan att Volvo får beröm för kvalitetskänslan. Ännu mer beröm får Audi (som det stod i senaste numret: "Audi aufzofordern, ein Auto innen noch makelloser zu verarbeiten, ist, wie Ialien zu bitten, etwas chaotischer zu machen - unnötig, denn es passiert von ganz alleine" - ung: att be Audi att sätta samman bilarna ännu bättre är som att be italienarna om mer kaos - det behövs inte, det kommer av sig självt) och BMW och Merca får mindre beröm och mer kritik för kvalitetskänsla än Volvo.../PH
Här är listan på de 10 bästa bilarna efter 15 000 mil:
1. A4
2. C-klass
3. S80/V70/XC70
4. Insignia
5. A6
6. X5
7. Golf VI
8. Tiguan
9. S-klass
10. Cayenne
Bygger på 15 miljoner bilbesiktningar.