Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av perhall
Skonar man verkligen lådan genom att växla manuellt? Minns en 525 automat jag hade, det gick ju att starta på fyran (femstegs) men den slirade ju som sjutton. Är det inte bättre att låta lådan växla ned vid omkörning än att tvinga den kvar i högsta växeln?

En bra sak med Volvos automat är att lådan tycks hålla mycket bra! I övrigt varierar omdömena högst avsevärt.

Tiptronic låter lite Audi A6 2,4 MY00 grönmet... heter lådorna fortfarande så inom VAG-gruppen?
PH
Användarvisningsbild
av akterspegel
Jag inbillade mig att det var snällt för lådan på min S60 T5 (320Hk 450Nm).
Kickdown från femman vid landsvägsomkörning från femman till trean tar ju några ögonblick att genomföra och det rycker och brötar i grejerna så om jag växlade till trean manuellt först och gasade sedan så gick det mjukare och snabbare.
Har inga bevis för att det var snällare, bara en rimlig tanke.
av S80-04
Manualläget är användbart om man kör på krokiga småvägar då man kan låsa växelläget så att automaten inte hela tiden växlar upp/ner särskilt om du har en släpvgn. Själv använder jag på min arbetsresa manualläget i två nedförbackar där D-läget inte håller den föreskrivna hastigheten. Växlar då ner till 4:n, hstighetsbegränsningen är 60 kmh och jag håller mig med 70 kmh dvs bötesgränsen.
Användarvisningsbild
av StringerBell
Jag växlar manuellt allt oftare eftersom den är mer benägen att låsa växlarna då. Finessen med automat är fr.a. att slippa fotarbetet, inte att slippa byta växel per se.
av Lövet
Känner igen det från när jag hade AW55 lådan i min T5. Med senare lådor så låser de rätt fort även i auto läget.
Användarvisningsbild
av akterspegel
min gamla S60 T5 låste snabbare i autoläget.. Manuellt vid 1500RPM och aut 1300-1400 (minns inte exakt)
av jpennerb
Automaten håller bra så längre man sköter service på den. Problemet är att det inte finns något serviceprogram förutom utryckningsfordon och taxibilar som spolar lådan och byter olja var 6000mil. Så köper man en långmilare och det inte har utförs någon service på lådan så ska man dra öronen bakåt. Själv kommer jag att göra en service vid 12000mil för att vara lådan ska ha sin fulla funktion i framtiden också, bara 6000mil kvar alltså :roll:

Kan även tillägga och lådan hanterar den extra kraften som bilen fick efter optimeringen hur bra som helst. Lådan går tom bättre ihop med den nuvarande effekten jämfört med orginal.
av S80-04
En fråga. När man startar bilen och växeln är på P och lägger i D-läget är det bättre at dra spaken direkt dit eller stanna vid alla lägen dvs R o N och vänta att dom kopplas?
Användarvisningsbild
av apersson850
Finns ingen anledning att vänta. Det som händer om du väntar vid R är att nåt bromsband ska dras åt för att lådan ska börja driva bakåt, och sen ska det släppa igen och så ska ett annat dras åt för att den ska driva framåt, när du kommer till D. Kör du snabbt till D hinner den aldrig börja lägga i backen.

Dagens lådor är elektriskt styrda.
av refbob
Klart du skall ha en automat! Mycket komfortablare. Den växlar bättre vid omkörningar än vad man normalt klarar av manuellt. Den passar finfint till diesel. Jag har en 2010 2,4 d automat och summum. Att använda +/- är i min värld onödigt. Motorbromsen blir något effektivare i nedförsbackar i övrigt igen nytta. Automaten drar något mera diesel jämfört med manuell. Jag har hört att klädseln inte är den bästa i R-design. Gillar du sportschassi och diverse fuskaluminum skall du välja R-desing. Nu är det dax för bilbyte och men nu blir det en momentum DE OCH automat. DE har ju skinn och 17". Det är vad jag uppskattade mest som finns med på summum. Men gillar du EL-stol om ni är flera i familjen på samma bil så saknar man ju EL-stolen och den var tillbehör på R-design.

Gummi mattor, vinterhjul, bagagenät, annat? […]

V90 läggs ner.

Intressant, ska undersökas. Vad söker d[…]

Ardic 612D

Hej, jag har en Ardic 612 D dieselvärmare som[…]

Startproblem batteri?

Hur kommer man åt regulatorn?