Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Staffan
Hej!
Byta spindelled på en 745 är det svårt?
Något särskilt att tänka på?
Tacksam för svar.

Mvh Staffan
av Addekarlsson
En spindelled på en 745 byter du snabbt. 1 mutter och 2 bultar samt 1 saxsprint. :D
Inget speciellt att tänka på vad jag vet. Jag har bytt "många" såna utan några konstigheter.

Mvh/ Adde
Användarvisningsbild
av Staffan
ok.
styrstaget är det bara att böja ner när man lossat muttern eller måste man pressa uppåt?
av Addekarlsson
Styrstaget???? Spindelleden sitter väl ändå längst ner på fjäderbenet? Behöver inte alls röra nått med styrstaget. :D
Lossa hjulet (för att enkelt komma åt) så tittar du underifrån på fjäderbenet. Där sitter spindelleden med 2 bultar upp i fjäderbenet, och 1 mutter med saxsprint. Tar inte många minuter att byta, och inga nya inställningar behövs.

Mvh/ Adde
Användarvisningsbild
av Staffan
Hej.
Öhh kanske uttryckte mig lite fel. :lol:
Jag vet att det inte är styrstaget som sitter där.
Men det är väl en länkarm? som sitter infäst där muttern med sprint är?
Jag undrar om man får loss allt genom att släppa på dom 2 bultarna och sedan ta loss det ur länkarmen eller vad det nu heter.
Eller ska man lossa muttern med låssprint och pressa/slå ur den först.
Hoppas du förstår hur jag menar.
Tacksam för svar

MVH Staffan
av Addekarlsson
Ahh! Du menade den saken som mycket riktigt heter länkarm ja. :D
Ja, lossa muttern och banka lös länkarmen innan du lossar spindelleden från fjäderbenet. Sorry att jag inte skrev det, men det är så självklart för mig som gjort detta några gånger. :wink: Kan ju inte tänka på allt heller. *skrattar*

Mvh/ Adde
Användarvisningsbild
av Staffan
Ok !
Då har jag nog koll på läget.
Tackar så hemskt mycket för din hjälp.

Mvh Staffan
Användarvisningsbild
av Sparkz
Man får hålla ner länkarmen med ett spett eller nåt, gummibussningarna spänner lite uppåt. Är man själv går det bra att sätta ett spännband längst ut på länkarmen och över till andra sidan.

Konan på spindelleden nyper fast så man behöver slå loss den. Slå längst ut på länkarmen, från sidan, så släpper den. Gör det innan du skruvar loss den från fjäderbenet.

(På tal om gummibussningar, har man haft loss en sån ska den alltid dras åt i normalläge, som när bilen står på hjulen. Annars vrids den sönder när hjulet fjädrar upp sen.)
av bapelsin
Nu började det hagla här också, och bilen (740, 85:a) står ute på parkeringen med de gamla spindellederna. Jag borde ha läst här före jag försökte mig på att byta :( Att få av de två bultarna och muttern, samt saxsprinten var ju inget problem direkt, men sen började det roliga.

Att trycka ner länkarmen med ett spett fungerade ypperligt förstås, men problemet är att jag inte kan trycka ner/av länkarmen från spindelleden, som jag misstänkte var det konan som nöp till som Sparkz skriver ovan. Jag får dock lite uppfattningen att den gör lite mer än nyper till, den sitter som berget och rör sig inte en millimeter trots spett och bankande.

Jag provade dock inte att banka med ursinnigt våld längst ut på länkarmen där den omsluter spindelleden. Var det det jag borde ha gjort? Jag funderar på verkstad nu, om det bara tar ett par minuter för en yrkesman att byta dessa så borde det ju inte kosta många hundralappar?

Beror ju lite på vilka däck det handla[…]

..Kolen är lite olika i längd. Den kor[…]

Jag har i alla fall sett åtskilliga laddpla[…]

Vilken ratt är detta??

Jag köpte för ca 6 månader sen e[…]