Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Tim
Ulleryd skrev:Finns alltså 2 lambdasonder på bilen. men det är volvo i ett nötskal. Vi byter alltid allt. När jag skulle byta bromsar nu så bytte dom inte enbart klossar utan skulle byta skivor med. Mekken där jag bytte beläggen sa det behövs absolut inte dom är o kanon skick. ja vi får se vad det kan vara. Då bilen går hackigt har jag svårt tro det är lambdasonden men vi får se
Det står ju ej volvo verkstad. Finns väl ingen volvo verkstad som skulle rekomendera dig att byta båda om det inte var fel på båda. Dina bromsskivor var väl troligtvis spåriga eller någon rostkant eller så var dom väl för tunna för den minsta rekomenderande tjockleken för att montera nya belägg. Sådana saker resulterar oftast i vibationer med nya belägg.
av masen
200 rena rean, Volvo i Jämtland vill ha 2000 för en avläsning!
Men då får jag 1000kr. rabatt om de får göra jobbet!
Jag frågade om det inte var något "jobb", de förstod inte frågan!

Ma råkes/
Masen
Användarvisningsbild
av wissel
masen skrev:200 rena rean, Volvo i Jämtland vill ha 2000 för en avläsning!
Men då får jag 1000kr. rabatt om de får göra jobbet!
Jag frågade om det inte var något "jobb", de förstod inte frågan!

Ma råkes/
Masen
Det blir ju billigare om du åker ner till mig i Fjollträsk, GRATIS för dig ....
:-O) :-)-)
Användarvisningsbild
av wissel
Ulleryd skrev:ja 200 kr ska dom ha för avläsning. Det är ju inte ett jättearbete direkt så.

Undrar dock vad fasen det kan vara för fel
Utan felkoder blir det gissningar men LMM kan vara en felkälla,
någon Tändspole eller T-stift.....kan också vara ett smutsigt Gasspjäll
som behöver lite kärlek.....
av Ulleryd
har nu varit oss min volvo meck. Det är polonym någon ting som sitter till vänster om oljepåfyllningen. Nära vevaxel/kamaxel. 2000 kr. även ger det utslag för katalysatorn är paj. men blir att byta polonym ja vad det nu var. Mecken sa att det på nya satte ett filter i som gjorde att det skulle fånga upp allt så det inte skulle komma något smuts i. Sen gav det utslag på katalysatorn med. Någon som vet var man kan mätta värden på den så den är oki?

Tacksam för svar
av Tim
Ulleryd skrev:har nu varit oss min volvo meck. Det är polonym någon ting som sitter till vänster om oljepåfyllningen. Nära vevaxel/kamaxel. 2000 kr. även ger det utslag för katalysatorn är paj. men blir att byta polonym ja vad det nu var. Mecken sa att det på nya satte ett filter i som gjorde att det skulle fånga upp allt så det inte skulle komma något smuts i. Sen gav det utslag på katalysatorn med. Någon som vet var man kan mätta värden på den så den är oki?

Tacksam för svar
Ö va? Är det en bensin motor vi pratar om? Det han måste ha sagt är solenoid. Det är en solneiod som styr det variabla kamaxeldrevet, den finns den en packning till med ett litet filter i. Mäta värden på går ju att göra med vida, finns en parameter man kan kolla på och se hur det varibla kamdrevet rör sig om man följer felsökningen på felkoden. Men börja med att byta packning och blås rent den lite försiktigt med tryckluft, se sedan till att du har den senaste mjukvaran i ECM. När du har gjort det så kan du då kolla om parametern har ändrat sig och ligger inom toleransen. Om inte byt solenoid, om inte det hjälper så är det fel i det variabla kamdrevet som är en dyrare historia. Men vad hette felkoden?
av Ulleryd
Vet ej vad va felkoden hette. Men Han sa att solenoiden var tvungen att bytas då det hade kommit skit i där. På min modell finns det inget filter i. Utan det gör det bara i dom nya. Men det felkoda på katalysatorn oxå.
Identifiering Volvofälg

Min hade också det mesta man kunde ha utom s[…]

Hej! Jag har när jag köpte bilen fö[…]

Tack för svar, så milen 27000 på […]

Relä K uppbrunnet.

Ok då sitter det "olika" K rel&aum[…]