Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av bensinskalle
Letat som en tok på de sidor jag kommer på men hittar fan inga sbframebussningar. Ja vet att åtminstone skruvat har haft, men de verkar som dessa är borta nu?

De enda jag hittar är dessa: http://catalog.meca.se/ProductSheet.asp ... yType_ID=1

Men är dessa verkligen subframebussningarna? Lite halvspännande namn i alla fall... Ska de vara 4 likadana isf?

Sen en till fråga. Går dessa att byta på plats genom att sänka ner subframen en aning, eller måste hela skiten ner så man kan pressa ur dessa?
av JE Jr
Alltså, det är samma bussningar till 850, S/V/C70 samt P2-plattformen (S60, V70N, XC70, XC90).

Det är 3st av en sort, de har runt hål, samt en med ovalt hål. Troligen är en bussning oval i det inre hålet för att kunna ta upp toleranser i tillverkningen. (jättesena XC90 har 4st bussningar med runt hål)

Sedan finns dessa bussningar i två hårdheter, vit plast är mjuk och standard i de flesta, sedan finns en hårdare variant med blå plast som jag TROR endast sitter originalmonterade i sena XC90 med vissa motorvarianter (nej, S60/V70N R har inte blåa bussningar stdmonterade).

Jag kan förstå Bensinskalle, när jag monterade IPD-inläggen var jag tvungen att byta en av subframebussningarna. Den hade ärgat så illa att den svällt. Det var helt omöjligt att få in IPD-inlägget.

Jag köpte subframebussningar på Volvo, de kostade ca 350:- / st. Samma pris för vita och blåa varianten.
JE Jr skrev:Alltså, det är samma bussningar till 850, S/V/C70 samt P2-plattformen (S60, V70N, XC70, XC90).

Det är 3st av en sort, de har runt hål, samt en med ovalt hål. Troligen är en bussning oval i det inre hålet för att kunna ta upp toleranser i tillverkningen. (jättesena XC90 har 4st bussningar med runt hål)

Sedan finns dessa bussningar i två hårdheter, vit plast är mjuk och standard i de flesta, sedan finns en hårdare variant med blå plast som jag TROR endast sitter originalmonterade i sena XC90 med vissa motorvarianter (nej, S60/V70N R har inte blåa bussningar stdmonterade).

Jag kan förstå Bensinskalle, när jag monterade IPD-inläggen var jag tvungen att byta en av subframebussningarna. Den hade ärgat så illa att den svällt. Det var helt omöjligt att få in IPD-inlägget.

Jag köpte subframebussningar på Volvo, de kostade ca 350:- / st. Samma pris för vita och blåa varianten.
hmm, ja jag kanske får krypa till volvo även fast jag skulle vilja slippa. Grejen är den att jag måste mer eller mindre akut byta länkarmarna fram p.g.a. att de jag satte på förra våren redan har havererat, och nya topplagringar för de har knappt klarat ett år de heller, menmen... Ska satsa på blåa i så fall.

Tack för alla tips!
volvov702002 skrev:okunnig på dessa, men måste nya subframe gussningar som dom flesta bussningar att dom ska pressas in med typ press ??
Höljet på dessa är i plast så de borde glida i förhållandevis lätt om man jämför med andra bussningar med stålhölje. Verkar som de flesta lyckas peta i bussningarna med domkraft på plats
Elpriset

Den där jobbiga "kan" :oops: Men […]

Stefans 968

Håller på och rotar i radion, blir nog[…]

Nu har jag tagit loss och rengjort valven där[…]

Motorn slut / dålig oljepump / tät olje[…]