Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av dbeerg
Har en xc90 2,5t automat 2003 som snart gått 20 000 mil, Frun vill köpa husvagn, hon har hittat en hobby 650 som har totalvikt på 1900 kg.
Funkar det bra att dra så pass tung vagn för automat lådan? Har automatlådan oljekylare?
Användarvisningsbild
av gooose
En ypperlig drag bil du får dra 2250KG med denna bil som mest

Ingen xtraoljekyl finns att montera men drar du mycket tungt så kan det vara bra att tänka sig för vid extrema backar
+ att du skall nog byta oljan i lådan någon gång

//Gooose
Senast redigerad av 1 Lövet, redigerad totalt 0 gånger. Anledning: Citera inte hela föregående inlägg. Tryck besvara istället.
Användarvisningsbild
av chrisrolex
Det där är en tolkningsfråga idag skulle jag säga.

Moderna motorer med turbo har idag ett bredare prestandaregister där orket/draget är mer konstant över hela varvtalen. Det är för att Volvos ingenjörer har satt att turbon börjar kicka in redan runt 1300-1400rpm och hjälper motorn hela tiden till varvstopp. Detta gäller konstigt nog både diesel och bensin.
Anledningen är såklart för miljömässiga skäl och prestanda.
Och en liten notis, innan turbons frekventa uppkomst, så behövde man alltid växla ner en växel för att få detta drag och vrid från en sugmotor och detta ligger som vi alla nog vet mycket högre upp i varvtalen i en sugmotor än en turbomotor.

En liten slutsats så skulle inte jag vara rädd att köra på läge D, men du känner självklart efter själv vad bilen orkar med och prestera. Kan säga att automatlådan har utvecklats i tanke med att den ska klara av tungt släp i läge D i och ingen Tip-växel.
Senast redigerad av 1 Lövet, redigerad totalt 0 gånger. Anledning: Citera inte hela föregående inlägg. Tryck besvara istället.
Användarvisningsbild
av joel80
dbeerg skrev:Har en xc90 2,5t automat 2003 som snart gått 20 000 mil, Frun vill köpa husvagn, hon har hittat en hobby 650 som har totalvikt på 1900 kg.
Funkar det bra att dra så pass tung vagn för automat lådan? Har automatlådan oljekylare?

Gissar att du har BE-kort då.. Annars får du bara dra ett släp/vagn på totalvikt på ca 1000kg som mest. För bilens totalvikt ligger väl runt 2500kg?
av dbeerg
Ska ta högre behörighet, ska jag ta det här nya utökad B tror det heter ,B1eller ska jag ta BE
av puddrik
Som jag har förstått det med de nya reglerna så kan du ta utökad B behörighet eller så får du ta CE då gamla BE väl har försvunnit
Användarvisningsbild
av joel80
Då har du förstått lite fel.. :) BE finns kvar och ger rätt annorlunda befogenheter än utökat B.
I TS fall och exempel med en bil på ca 2500kg och en vagn på 1900kg behöver han BE. Utökat B-kort tillåter bara en höjning av totalvikten upp till 4250kg.

Så om inte dbeerg tar BE-kort går det inte att köra så tung vagn med XC90.
Med utökat B kommer han upp till kanske 1700kg vagn. (Jag vet inte exakta totalvikten på hans XC90.

http://www.korkortsportalen.se/jag-ska- ... huvudsida/
av Gabriel82
joel80 skrev:
dbeerg skrev:Har en xc90 2,5t automat 2003 som snart gått 20 000 mil, Frun vill köpa husvagn, hon har hittat en hobby 650 som har totalvikt på 1900 kg.

Gissar att du har BE-kort då.. Annars får du bara dra ett släp/vagn på totalvikt på ca 1000kg som mest. För bilens totalvikt ligger väl runt 2500kg?

Med min Volvo XC90 D5 (185hk) AWD Automat 06:a får jag endast dra 750kg med B kort. Men har BECEDE då det är inga problem. Men kolla upp det men 750kg är det på min i alla fall.
av dbeerg
Är det inte så att det är andra regler nu så att xc90 tjänstevikt är ju 2140 kg så då borde ju en vagn på 1300kg vara ok för totalvikten hamnar ju på 3500kg, rätta mig om jag har fel:-)

Jag tror du har Bendix tändsysten på de[…]

Identifiering Volvofälg

Min hade också det mesta man kunde ha utom s[…]

Tack för svar, så milen 27000 på […]

Tjena! Jag plockar ur lite delar ur en s60 och s&a[…]