NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

Har sett lite trådar om ämnet, men inget direkt svar om det är möjligt eller inte. Bilen har gått 10500 mil och den har börjat varna att det är dags för service.

Nyare modeller har underhållsfritt partikelfilter, och jag undrar om det är möjligt att eftermontera ett sådant på min bil? (V50 1.6D DRIVe 2009)

Jag har inte haft problem med mitt partikelfilter, bilen kör generering som vanligt, inte fått några varningar och förbrukningen har inte förändrats. Filtret fungerar med andra ord utmärkt, så jag undrar om man inte kan be verkstaden att strunta i att byta filtret? Lite onödigt att byta något som fungerar. Kan dessutom byta filtret själv hemma om det skulle vara så att det går sönder. Eller ska jag vänta med service, gör det något?

Hade det gått att eftermontera ett underhållsfritt partikelfilter, hade detta varit strålande! Någon som vet om det går?

Tack för svar!
Vår v50 -09 var nyss inne på service och har gått 11800.
Vi bytte inte partikelfilter utan tänker vänta tills bilen säger till.
Volvo verkstäder säger att det ska bytas, andra att man kan vänta.
Har även skickat en fråga om det där med underhålls fritt filter till volvo.
Och orsaken till att det är underhållsfritt är för att det är en annan motor.
I våra är det 4 ventiler/ cylinder, dom med underhållsfritt har 2/ cylinder.
Byt inte, 12000mil är endast en fiktiv siffra för partikelfilterbyte. Eolysvätska skall dock kollas vid cirka var 6000é mil.
Många partikelfilter håller upp till 20000 mil. det finns massor av parametrar som spelar in på filtret såsom Körcykler, etc, många korta sträckor kan förkorta livstiden DPF.( Det finnes tryckgivare som säger till när det är fullt. byt då!)
Hej!

Tack för era svar. Jag tvekar dock på att Volvo går med på att inte byta, så var tycker ni man skall serva bilen? (Bor lite utanför Malmö) Bilen går både långa och korta sträckor. Jag brukar fortsätta köra när jag ser att bilen kör generering. Som sagt, onödigt att byta något som fungerar :D
Jag har sagt detta många gånger förr - strunta i vad de auktoriserade Volvoverksäderna säger ! De begriper inte detta !
Som någon påpekade - de flesta kan köra betydligt längre än 12.000 mil, oftast upp emot 20.000 mil, innan byte behövs. Enklast är då att köpa ett nytt på den öppna reservdelsmarknaden och låta en verkstad utföra denna relativt enkla operation. Sen kan du köra mellan 16-20.000 mil igen. Att byta partikelfiltret innan det behövs Det är bara dumt, det kan jämföras med att byta bromsbelägg eller avgassystem, trots att det inte är teknikst motiverat. I övrigt finns det inga "underhållsfria" partikelfilter eller något annat på en bil som aldrig behöver bytas. När det väl är dags för byte, så vänder du dig med fördel till en mindre privatverkstad som jobar med Citroen/Peugeot, köp detta filter från förslagvis http://www.ebay.de. SKaffa filtret själv och ta med det till verkstaden. Detta kan de flesta göra själv, men verkstade kan natuligtvis fixa detta på 30-45 minuter. Vanligen behövs detta göras ganske 2 gånger under bílens livs och detta till en högst rimlig peng. Det handlade alltså om vavligt bilunderhåll och defitivt inte ett "problem måste lösas.l Sen ska man komma ihåg att även de s.k undrhållsfria filtern
Swopop skrev:Volvo har inget val. Dem kan inte tvinga dig att byta. Men dem kan heller inte lämna några garantier hur länge ditt filter håller :wink:
Vill man ha kvar garantier/gällande försäkring kan dom tvinga dig till nästan vad som helst.... :evil:

Nedanstående text gäller försäkringsbolaget Volvia:
"Maskin
För fel på elektroniken eller motorhaveri. Upphör när bilen fyller 8 år räknat från 1:a registreringsdag, eller om den innan dess har körts mer än 10 000 mil. Har du köpt bilen hos Volvo är gränsen 15 000 mil."

Säger Volvo byt så byter du om du ska ha kvar garantier/försäkring.
Det blir svårt för dig att förklara för Volvo varför du gjorde ditt och datt om det skulle hända något.

Sluter det bara att rena så får man väl bara fel avgasvärden?
Vad kan hända om filtret täpps igen?
Om du ska sälja bilen så kommer inte jag köpa den om du valt att frångå Volvos rekommendationer ang. servisar.

Men helt klart så är valet ditt.
Jag är en utav dom som gör som jag blir tillsagd, glatt betalar och hoppas jag ska slippa framtida tjafs om garantier och annat skit.
240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Jag har bytt tändbox och bränslebox seda[…]

vill veta mera om v60 2013-2014

Hejsan jag letar ny bil och jag är sugen p&ar[…]

https://www.youtube.com/watch?v=iu9z5m78Szw