Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av abel1
har bytt spolararm bak på min v70 -01 för den gamla gick sönder. bytet gick bra men problemet nu är att när man ska spola bakrutan så sprutar de mesta ner istället för upp på bakrutan. varför har de blivit så? går de och justera på nått sätt?

mvh Anders
Användarvisningsbild
av Perc
Du menar du har bytt torkararmen?

Du ser ju spolarmunstycket som sticker ut ur änden på torkaraxeln. Ta bort plastkåpan som skyddar muttern och munstycket så kan du ta bort munstycket (det sitter bara nedtryckt i axeln) och försöka ställa om. Dra munstycket RAKT ut, det är nog lätt att ha sönder om du bryter.
av abel1
ja har bytt armen. kollade idag på en annan v70 och fick då se att de satt nått munstycke där. de har ju inte jag måste ha lossnat på min. på min är de bara axeln som sticker ut. vart köper man sånt munstycke? är de bara Volvo eller finns de o få tag på typ mekonomen åxå?

mvh Anders
Användarvisningsbild
av Perc
Jag köpte på Volvo, det kostade inte många korvören.

Det är större chans att munstycket gått av längs med torkaraxeln än att det ramlat av, för det sitter rätt hårt intryckt. Det kan inte heller glida ut och ramla bort så länge kåpan sitter där. Jag bröt själv av munstycket (och skyddet över...) i somras när jag hade lite för bråttom när jag tvättade bilen. Jag fick bort resterna av det gamla munstycket med en bit najtråd där jag krökte sista millimetern så det blev en vass krok.
av abel1
ja så är det nog för mig åxå då för den gamla armen gick ju sönder när bilen kanade in i garageporten och plast "pluppen" över gick sönder. Då får jag försöka få tag i ett nytt munstycke. Tack för all hjälp.

MVH Anders

Diameterskillnaden på hjulet blir stor vid R[…]

Kloka tankar! Även om min bil är lastgam[…]

Relä K uppbrunnet.

Sitter där ett relä med 87 och 87b m&ari[…]

Identifiering Volvofälg

740 GLT 16 valve - Egen motor 155/159 hk samt en […]