Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Nexus6
#236604
Som jag skrev ovan, min 09:a får med sig vätska på första svepet, jag kanske för en gångs skull haft tur :wink:
Användarvisningsbild
av ah17
#730026
MattiasD skrev:Tack för alla svar!

Det verkar som 09:orna har det störande beteendet med ett svep först, sedan spolarvänska. Medan på 08:orna verkar det fungerat tillfredställande.

När jag orkar ska jag höra med min verkstad och jag skriver naturligtvis resultatet här. Om någon annan kontaktar verkstaden i ärendet vore det intressant att få ta del av resultatet.
Pratade med Bilia idag. Han jag pratade om visste inte hur det skulle vara och vågade inte ha en egen åsikt om det var bra eller dåligt heller för rutan och för kvalitetskänslan. Tyckte jag skulle leta upp en annan bil och kolla hur den betedde sig. Så med andra ord:

1) Visste man inte hur en modell som varit med i fem år skall uppföra sig.
2) Uppmanade mig att leta upp en annan bil att jämföra med - dvs jag skulle ägna mig åt felsökning.
3) Hade väldigt svårt för att tro att en backventil kunde vara sönder - på en helt ny bil.

Så även med lågt ställda förväntningar på en märkesspecialist blev jag förvånad över responsen och självkännedomen.

Är det någon som vet om backventilen är lätttillgänglig - är den det så kan jag ju alltid byta den mot en 15-år gammal från min gamla Volvo?
av tlt
#731228
Jag hade samma problem på min, det skall sitta två backventiler på ledningen till bakrutespolningen. Jag var in till volvo och påtalade mitt problem, mekanikern kollade på min bil och det fanns INGEN backventil, så han monterade en "provisorisk" backventil så länge då dom inte hade rätt backventiler hemma. Har läst här på forumet om någon mer som inte hade någon backventil miss eller "besparing"från volvos sida.....
av Rebban
#731848
Haft min xc70 my13 i 2 veckor . Ett helt varv innan vätskan kommer och lika irriterande varje gång
Användarvisningsbild
av ah17
#731907
På min 855:a från 96 funkar det som så att spolningen kommer tämligen omgående trots en veckas stillestånd och efter en fördröjning på cirka 2-3s så startar även torkaren på en rejält fuktig ruta.

På min en vecka gamla V70 MY13 går torkaren torrt om spolningen inte gjorts inom fem minuter. :(

En backventil kanske är överflödig ifall pumpen är tät och om torkarna startat via en mjukvarustyrd fördröjning.
Användarvisningsbild
av gooose
#731930
samma konstruktion 2008-2013 det sitter vad jag kan se ingen backventil mellan pumpen där framme o munstycket tror det kan vara en backventil i pumpen
men om man tar ner panelen i bagaget där bagage belysningen sitter så finner man ett skarvrör på spolarslangen
Den bytte jag ut till en backventil på min och har nu direktverkande spolning som man önskar Jag tror att denna backventil sitter på 245ans bakspolning om minnet inte sviker mig

Att din mekaniker inte vet hur din 2013 bil fungerar eller att modellen faktiskt vart på marknaden i 5 år är rätt lättförklarad
ponera att han privat inte kör denna modell av bil, Då har han endast kundbilarna att få reda på detta och när man kolla spolningen på bilen i samband med servicen så har kunden använt spolningen på väg till verkstaden då fungerar allt ok eller om den inte är använd då får man fördröjningen Då är det inte en självklarhet hur det skall vara och vilket som är OK enl volvos tillverknings procedurer

Faktum är att dom flesta bilar så sveper torkaren minst 1 varv innan vatten kommer och att man monterar en backventil i efterhand är ju faktisk att man gör om en konstruktion, och som mek har man endast tillgång till vad som skall sitta från fabrik och som du säger man förutsätter att tillverkaren har tänkt på dessa små detaljer om inte så blir det till att göra om och göra rätt

Hoppas ni förstår varför meken kan ge er ett svävande svar på frågor av denna typ han försöker säkerligen göra vad han kan men är alla bilar på ett sätt så är ju faktiskt bilen konstruerad på detta sätt hur fel funktionen än kan vara...

Hoppas detta kan vara till hjälp för hemma mekarna
Skall försöka återkomma med art nr på backventilen


//Gooose
av MattiasD
#731952
På min V70II satte mekanikern dit en backventil vid munstycket. Samma fel fanns på V60, och där fick jag också en backventil monterad. Nu är jag billös, men blir det en ny Volvo igen ska jag begära att säljaren fixar dit en backventil innan leverans. Otroligt att man måste förslå konstruktionsförbättringar vid leverans av ny bil...
av Grillis
#731958
Har en liten fråga angående torkaren. Varför går den på väldigt många v70 förlångt .alltså ner o repar bakluckan ser ju förfärligt när den hänger där med färgen borta

Hjulskifte i skydd av det allt tidigare mörkr[…]

spridare tätring

Hej Det är möjligt att kopparbrickan ha[…]

DennisCA's Volvo 850 -97

Typen av låsbricka kallas starlock.

lite fånigt fel men kul att det löste s[…]