Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Bohhaa
Nybliven ägare till en xc90 2003 och har lite frågor ang awd. Lyckades köra fast i snö drivor när jag skulle testa awd på gården. Kan nån snälla hjälpa mig med att förklara hur systemet är uppbyggt och hur det ska funka. Driver det på bakhjulen jämt eller vid behov. Samt hur kollar man ayt det funkar som det ska och kan man meka med det själv eller kräver det speciella verktyg eller liknande. Är det pissdyrt att laga?
Tacksam för all hjälp man kan få
Senast redigerad av 3 Bohhaa, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av mhunter
Grattis till härlig bil!
AWDsystemet funkar såhär, efter vxlådan sitter en vinkelväxel, denna är förbunden med lådan av en splinad hylsa. Efter kardanen innan bakaxeln sitter en Haldexenhet. När framhjulen tappar greppet(slirar 1/7dels varv tror jag) så nyper haldexkopplingen till och alla fyra hjul driver.
Om bilen endast driver på framhjulen kan det bero på något av följande (om det inte är någon av de ca3st säkringar till systemet):
1. Hylsan mellan vinkelväxel och växellåda kan ha slitits ut. Kostar ca 1400kr för rep.sats
2. Vinkelväxeln kan ha gått sönder, inuti eller splinade axeln utsliten. Kostar ca 11400kr för utbytes (Volvo)
3. Haldexkopplingen nyper inte, detta ger felkoder, kan vara trycksensor eller pump som felar, kostar ca1500 resp 3-4000kr. Annars kan det vara styrenheten, denna kostar ca 14000kr att köpa ny, men det finns firmor som lagar dessa betydligt billigare.

Tips, lägg dig under bilen och testa om du kan vrida kardanen med P-läge i (aut), om det går är det antingen hylsa el vinkelväxel som felar.
Läs ut felkoder, för haldex. Dvs om det är ett fel på haldex som ej kopplar in bakhjulen, så sätts felkoder för detta.
av Bohhaa
Ok ska palla upp bilen imorgon och passa på att kolla detta, ska ändå laga avgassystemet så ligger jag redan under så ska jag kolla detta. Är det samma princip som jag läste nånstans att man ska snurra på framhjulen med D i och se om der rör sig i bakänden. Eller ska bilen stå och gå på tomgång med D i ??
av Bohhaa
Ingen som vet vart man kan få tog i sprängskisser eller dataprogram som dom på verkstan har så man kan se alla delar. Fick tag på det till BMW för 100år sedan och det var skit bra när man ska meka
Användarvisningsbild
av mhunter
Bohhaa skrev:Ok ska palla upp bilen imorgon och passa på att kolla detta, ska ändå laga avgassystemet så ligger jag redan under så ska jag kolla detta. Är det samma princip som jag läste nånstans att man ska snurra på framhjulen med D i och se om der rör sig i bakänden. Eller ska bilen stå och gå på tomgång med D i ??
Bilen behöver inte pallas upp, du når nog in att ta ett tag om kardanen, ha växel P i, kan du vrida kardan = hylsa el vinkelväxel paj.
Användarvisningsbild
av mhunter
Bohhaa skrev:Ingen som vet vart man kan få tog i sprängskisser eller dataprogram som dom på verkstan har så man kan se alla delar. Fick tag på det till BMW för 100år sedan och det var skit bra när man ska meka
Jag har det programmet (Vida) säg vad du vill ha så skickar jag över pdf.
VIDA/Dice finns att köpa via e-bay för ca1000k, vida är programmet och dice är felkodläsaren man kopplar in i bilen. Finns delskisser, arbetsbeskrivningar för rep/byten av delar etc etc
Användarvisningsbild
av Jackson75
Ursäkta lite off topic, men jag tycker det är för jävligt om någon säljer en bil där AWD'n är kass, och man som köpare har svårt att kolla om den funkar eller ej. Tycker mig ha läst detta lite varstans på forumet, där man för börja reparera direkt efter köpet... :evil:
Användarvisningsbild
av gooose
Jackson75 skrev:Ursäkta lite off topic, men jag tycker det är för jävligt om någon säljer en bil där AWD'n är kass, och man som köpare har svårt att kolla om den funkar eller ej. Tycker mig ha läst detta lite varstans på forumet, där man för börja reparera direkt efter köpet... :evil:

Det är väl så att många AWD ägare inte vet att det fungerar och sen säljer dom ovetande om felet och nya ägaren vill testa och upptäcker då att det är trasigt
Det är ju en poppis bil att ha på garageuppfarten eller i stan där man behöver bilens extra höjd för att bekvämt kliva in i bilen ;-//

Hade en kund som haft sin XC60 i 3 år och kört 5500 mil när hon var inne för service så berömde hon bilen för sin låga förbrukning strax under 0,7 detta med awd och sin storlek tyckte hon var bra När jag berättade att hon hade en FWD mao xc60 Drive framhjulsdriven blev hon paff
Hon kom förbi någon vecka efter jag talat om detta för henne och då vart hennes man med han ville jag skulle förklara hur detta var möjligt han trodde alla XC var AWD för hans XC70 var ju AWD eller kan den oxo bara vara FWD
Det visade sig att han hade AWD o hon FWD så många vet nog inte att det är trasigt eller vad dom har

//Gooose
Användarvisningsbild
av Perc
gooose skrev:
Jackson75 skrev:Ursäkta lite off topic, men jag tycker det är för jävligt om någon säljer en bil där AWD'n är kass, och man som köpare har svårt att kolla om den funkar eller ej. Tycker mig ha läst detta lite varstans på forumet, där man för börja reparera direkt efter köpet... :evil:

Det är väl så att många AWD ägare inte vet att det fungerar och sen säljer dom ovetande om felet och nya ägaren vill testa och upptäcker då att det är trasigt
Det är ju en poppis bil att ha på garageuppfarten eller i stan där man behöver bilens extra höjd för att bekvämt kliva in i bilen ;-//

Hade en kund som haft sin XC60 i 3 år och kört 5500 mil när hon var inne för service så berömde hon bilen för sin låga förbrukning strax under 0,7 detta med awd och sin storlek tyckte hon var bra När jag berättade att hon hade en FWD mao xc60 Drive framhjulsdriven blev hon paff
Hon kom förbi någon vecka efter jag talat om detta för henne och då vart hennes man med han ville jag skulle förklara hur detta var möjligt han trodde alla XC var AWD för hans XC70 var ju AWD eller kan den oxo bara vara FWD
Det visade sig att han hade AWD o hon FWD så många vet nog inte att det är trasigt eller vad dom har

//Gooose
En man berättade för mig hur bra det är att ha antispinnfunktion. "Är det mycket snö så trycker man bara på den där knappen på instrumentbrädan så tar man sig fram var som helst" :D
av Bohhaa
har nu varit ut och känt på kardan och den sitter som berget, går att vrida den yterst lite fram och tillbaka typ 0,1mm vilket borde vara det lilla glappet mellan splinesen. dock hittar jag endast en säkring. hade nr 17 bak i skuffen låste i inst boken men kunde bara hitta den hette nån ting med diesel blabla och bakre nånting (awd) vilka är dom andra 2.

SAMT FINNS DET NÅN I ÖREBRO TRAKTEN MED VICE SOM KAN LÄSA FELKODER SÅ SLIPPER MAN ÅKA TILL VOLVO :) OCH BETALA EN MASSA TILL DOM :)
Relä K uppbrunnet.

Ok då sitter det "olika" K rel&a[…]

Re: Dörrlås under vintern.

Standard med volvos låskistor.

Jag tror du har Bendix tändsysten på de[…]

Identifiering Volvofälg

Min hade också det mesta man kunde ha utom s[…]