Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av dst02
perhall skrev:
dst02 skrev:
perhall skrev:Jag vidhåller att D2 är en mycket ekonomisk bil jämfört med en AUdi-Merca-BMW. Billigare i inköp, snål, billigare att serva än Audi men dyrare än BMW, billigare däck, försäkring, lägre värdeminskning... och inte sämre kvalitet./PH

Billigare i inköp, tja aningens kanske.
Billigare däck,tja beror väl på fälgval
Lägre värdeminskning,tja ute i bilhallen är de grymma överpriser på volvo, dock menar du kanske förlusten för ägaren.
Sämre kvalitet, tja, enligt viss statistik kanske, gärna den som aftonbladet publicerar för att dom tucks va köpta av volvo.
Eller tyska auto motor & sport som kom idag med V70/s80 som fjärde bästa bil totalt och genomgående bättre än t ex Audi och volkswagen.../ph
De va inte illa, men ovanstående påståenden e väl inte helt korrekta ändå, känns ganska vinklade med dyrare inköp å allt. Kolla bytbil.com så ser du snart hur läget är på nya fordon.
av Gourmand
Jag skulle nog vilja påstå att dessa påståenden i huvudsak är just korrekta. En V70 D2 är en mkt totalekonomisk bil och det kan man definitivt inte säga om de överprissatta tyskarna. Dessutom är en bil som V70 D2 överlägsen samtliga dessa i riktigt vinterklimat.
av perhall
Tycker det är lite konstigt att avfärda den undersökning jag refererar till.
Det är tyska Dekra som har gjort den. Under två år har data samlats in från 15 miljoner bilbesiktningar. Data har rensats för faktorer som att bilen har misskötts. Minst 1 000 observationer per bil om den ska kunna vara med.
För bilar i "Oberklasse" som har gått under 10 000 mil kom Merca E-klass först. För bilar över 10 000 mil S80/V70 först följt av A6, S-klass, A8 och Phaeton. Totalt för alla segment är S80/V70 trea och enda utländska bil på tioitopplistan.
Förstår inte riktigt vad bytbil erbjuder för data som är bättre...?
PH
av dst02
perhall skrev:Tycker det är lite konstigt att avfärda den undersökning jag refererar till.
Det är tyska Dekra som har gjort den. Under två år har data samlats in från 15 miljoner bilbesiktningar. Data har rensats för faktorer som att bilen har misskötts. Minst 1 000 observationer per bil om den ska kunna vara med.
För bilar i "Oberklasse" som har gått under 10 000 mil kom Merca E-klass först. För bilar över 10 000 mil S80/V70 först följt av A6, S-klass, A8 och Phaeton. Totalt för alla segment är S80/V70 trea och enda utländska bil på tioitopplistan.
Förstår inte riktigt vad bytbil erbjuder för data som är bättre...?
PH

Då förstår jag, de är vesiktningar som dom räknt på, inte allmänt strul med småfel allså.
Nej,bytbil har inga tester eller utförliga statistiker, dom har mest nyheter å vad jag främst tänkte på bilannonser där man kan
hitta nästan oändligt med nya tyskar till direkt förmånliga priser om man jämför med vissa andra märken.
av perhall
Ingen undersökning är ju perfekt och ingen fångar allt men denna tycker jag är intressant då den t ex kompletterad med J D Powers ger en bra helhet. Intressant också att Renault har ryckt upp sig från riktigt dålig till riktigt bra i ett par undersökningar.

Finns ju en sak som gör Dekra-rapporten mer "objektiv" än JD Power. JD Power visar vad ägarna tycker om antal småfel, och här kan det ju variera högst avsevärt mellan personer vilka förväntningar man har och vad man rapporterar in. Dekras rapport bygger ju på konstaterade fel i en lagreglerad miljö rapporterat av fackmän.
PH
av mattish
Jag undrar hur man kan tycka en V70 D2 är bra prissatt?? Min bil hade listpris på 370kkr..
Hade fått en fullsketen skoda superb för dom pengarna...
av dst02
mattish skrev:Jag undrar hur man kan tycka en V70 D2 är bra prissatt?? Min bil hade listpris på 370kkr..
Hade fått en fullsketen skoda superb för dom pengarna...

Precis de jag menar, du kan tillåme me få en fin NY mercedes E klassför dom pengarna. Perhall är nog köpt av volvo som inte kan inse
verkligheten.
av perhall
Jag räknade tidigare upp i tråden all utrustning jag fick med för 280 000 och för de pengarna får man varken en Superb, Passat eller E-klass med den utrustningen.

Däremot finns det ju prisvärda E-klass för den som vill ha t ex en E200CDI.. som är aningen billigare än en S80 D3.
PH
av perhall
Att jag är köpt av Volvo stämmer inte alls, jag jobbar med ett tiotal andra bilmärken men har inte jobbat med Volvo sen 2005. Däremot tycker jag att Volvo innebär en svårslagen kombination av prisvärd, bra komfort och bra kvalitet. /PH
  • 1
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
V70 D3 2012, P241300

Upp ⬆️⬆️

Volvo s80 99' svarar ej på gas

Ja nu har jag testat o byta till ett annat gasspj&[…]

Elpriset