Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av perhall
#731413
MartinS skrev:
chrand skrev:Det är inte svårt att hålla T3 vid 0,7 eller strax under, utan bara tråkigt. :lol:
Vid normal blandat körning är nog 0,75-0,8 mer rimligt
Har My11 och ca:6700 mil
Har du någon uppfattning om vad den drar i momsad motorvägsfart (~125km/h) under längre sträckor? MY11 är med den tätare utväxlingen i lådan va? Vet du vad den varvar i 110km/h?

Är det S eller V60 du kör?

/Martin
Vi har en S60 T3 MY11 som jag kör ibland, är inte säker på att den högre utväxlingen kom just vid årsmodellskiftet. Den varvar 2000 i 95 på mätaren så troligen 45,6 eller nåt sånt verklig på sexan. Den drar 0,6 vid lugn landsvägskörning (90-100), 0,75 i 125-130 och ja, stadskörning är ju ointressant eftersom det inte kan jämföras. 17". MY12 med högre utväxling är såklart snålare, dock troligen inte så mycket som EU-mixen visar.

Eftersom jag är på min andra V70 T4 kan jag säga att den motorn är mycket snål för att vara en bensinmotor. Värt att notera: när tyska ams körde A3-A-klass-3-serie-V40 drog D3 1 dl mer/mil än konkurrenterna, med T4 däremot minst av alla fyra bensinbilar.
PH
Användarvisningsbild
av MartinS
#731431
Tack för input Per!
Användarvisningsbild
av Perra83
#731473
D3 går väldigt fint men för merkostnaden får man en hel del extrautrustning till T3:an. Ja har inte kört en T3 så ja kan inget säga. Surriga bensinare gillar jag inte men varvar den under 2000 varv i 100km/h så kan det funka.
av perhall
#731511
Det finns nog inget hastighetsområde där en T3 låter mer än en D3. Dieselmotorn hörs helt klart mer i stan, vid omkörning och upp till 100km/h...
av chrand
#731553
MartinS skrev:
chrand skrev:Det är inte svårt att hålla T3 vid 0,7 eller strax under, utan bara tråkigt. :lol:
Vid normal blandat körning är nog 0,75-0,8 mer rimligt
Har My11 och ca:6700 mil
Har du någon uppfattning om vad den drar i momsad motorvägsfart (~125km/h) under längre sträckor? MY11 är med den tätare utväxlingen i lådan va? Vet du vad den varvar i 110km/h?

Är det S eller V60 du kör?

/Martin
Varvar 2250 rpm vid 110km/h och gamla utväxlingen.
av perhall
#731572
grålle1 skrev:
perhall skrev: D3 gör av med mer däck och är piggare!!

PH
Piggare kan ju mätas på olika sätt....
0-100 D3: 10,4s
0-100 T3: 9,6s

Kan bara hålla med tidigare inlägg, prova och känn vad du föredrar. För mig var det superenkelt, ekonomiskt kunde jag aldrig motivera den 55000kr dyrare D3.... Att jag sen dessutom gillar karaktären på T3 och inte alls är kompis med dieselkaraktären var ju en bonus......
Sorry tänkte på gamla D3 163, men även D3 136 är rätt pigg i vardagskörning/ph
av grålle1
#731592
perhall skrev:
grålle1 skrev:
perhall skrev: D3 gör av med mer däck och är piggare!!

PH
Piggare kan ju mätas på olika sätt....
0-100 D3: 10,4s
0-100 T3: 9,6s

Kan bara hålla med tidigare inlägg, prova och känn vad du föredrar. För mig var det superenkelt, ekonomiskt kunde jag aldrig motivera den 55000kr dyrare D3.... Att jag sen dessutom gillar karaktären på T3 och inte alls är kompis med dieselkaraktären var ju en bonus......
Sorry tänkte på gamla D3 163, men även D3 136 är rätt pigg i vardagskörning/ph
Ok, 0-100 9,2s då........ MEN trots det fick den ändå stryk av T3 då en svensk biltidning testade D3 vs T3... :D :roll: 8) Men som sagt 0-100 är ju helt irrelevant... Prova och känna och som tur är tycker inte alla lika. :-)-)
Användarvisningsbild
av Blixnabb
#731623
Frågan angående var jag hittade data på förbrukningen är att det finns en utmärkt sida där man kan lägga upp alla sina tankningar och utgifter den heter http://www.spritmonitor.de man kan även titta på andras förbrukning, dock så är det flest Tyskar då det är en tysk sida.
av perhall
#731662
Spritmonitor är nog en god indikation, verkar som de tyskar som är med där är rätt noggranna:)
Det man kan sakna i T3 trots att motorn går tyst och fint (jfr m D3) är ju det femcyl i ljudet. I stan knattrar D3 på rätt bra men den låter härligt när man varvar 2500-4000 r/m... sen tycker jag "lilla dieselfemman", dvs. 2,0 i D3/D4 FWD, går tystare och mjukare än 2,4-l-femman.
PH

Jag har en dieselbil och en ren elbil. Det blir un[…]

Oljesticka brukar finnas även om där &au[…]

Hej, väcker liv i denna tråd igen. Var[…]

Misständningar Volvo S60 T5 2008

Har du skruvat ur stiften och kollat hur dom ser u[…]