Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av V9097
ah17 skrev:En mellanhand kan mycket väl leva på detta. Det är bara frågan om volymer. Säljer han en bil om dagen i snitt så är det nog inga problem. Som exempel så överlever ju våra banker på betydligt mindre än 2% i marginal.
Inte för att jag är företagsekonom, men jag har en annan åsikt :D Bilhandlaren har ett bundet kapital i sin verksamhet som kostar mer än 2%. Dessutom tillkommer ett par timmars arbete per såld bil. Ett arbete som kostar, var blir kanske bara 1,5%.

Ingen vill heller driva en verksamhet med så hög risk för 2% i avkastning, då är det bättre att investara i räntepapper. Tänk på dig själv... skulle du köpa en bil för 100.000 och låta den stå i ditt garage tills en köpare dyker upp för att du kanske kan sälja den för 102.000, och dessutom lägga pengar på annonser, att hålla bilen ren osv? En kund som dessutom kan utnyttja sin ångerrätt. Då känns det säkrare att investera pengarna i en annan branch.
Användarvisningsbild
av ah17
V9097 skrev:
ah17 skrev:En mellanhand kan mycket väl leva på detta. Det är bara frågan om volymer. Säljer han en bil om dagen i snitt så är det nog inga problem. Som exempel så överlever ju våra banker på betydligt mindre än 2% i marginal.
Inte för att jag är företagsekonom, men jag har en annan åsikt :D Bilhandlaren har ett bundet kapital i sin verksamhet som kostar mer än 2%. Dessutom tillkommer ett par timmars arbete per såld bil. Ett arbete som kostar, var blir kanske bara 1,5%.

Ingen vill heller driva en verksamhet med så hög risk för 2% i avkastning, då är det bättre att investara i räntepapper. Tänk på dig själv... skulle du köpa en bil för 100.000 och låta den stå i ditt garage tills en köpare dyker upp för att du kanske kan sälja den för 102.000, och dessutom lägga pengar på annonser, att hålla bilen ren osv? En kund som dessutom kan utnyttja sin ångerrätt. Då känns det säkrare att investera pengarna i en annan branch.
Du har en poäng. De där 7000kr som nämndes som marginal kan ju säkert tolkas på flera sätt. Sedan skall man ju relatera marginal till rätt kapital också. Beroende på dealen med Volvo så behöver kanske inte handlaren ligga ute med 100% av bilens värde i eget kapital.....
Användarvisningsbild
av Guligan
ah17 skrev:
Å andra sidan så om man ser till vilket värde kunden har av timern så kan 5000kr vara rimligt - speciellt om man jämför med alternativa metoder. Tex elektrisk motor+kupevärmare.

Det är ju så marknaden fungerar.
Absolut, och det är ju det som Volvo Cars gör, man höjer priserna för att se hur högt pris marknaden tål. Än så länge tycks det fungera.
(Betänk att det inte var många år sedan som tiduret kostade 1.900 kr)
Användarvisningsbild
av Guligan
V9097 skrev:

En Volvohandlare skulle aldrig överleva utan servicemarknaden. Främst reservdelar/tillbehör har betydlgt bättre marginaler. Sett på en 10-årsperiod får de vara nöjda om bilförsäljningen inte ger ett negativt avdelningsbidrag. (Jag håller med dig om det att en bilhandel inte kan vara en toppeninvestering...)
av S80-04
Tiduret är ju bara programmering som i tillverkningsskedet knappast kostar 500€. Fjärrkontrolle är ju billig i jämförelse! En rörmokare debiterar här 80€/h och då måste ha också jobba för pengarna. Förstår inte varför det finns bara två tider att programmera i tiduret och att det inte går att programmera mera än ett dygn i förväg.
av ak84
Lånar denna tråd.
Håller på att kolla på en ny lagerbil och den har klimat VOC paketet sen står det i texten att den har värmare men ej tidur, ingår det inte tidur i klimat paketet?
Användarvisningsbild
av bem
Hej,

Om det är en 2014 V70 Momentum Business(=Teknikpaket) med Klimatpaket med VOC (Volvo On Call) så ingår tiduret till dieselvärmaren.
I grundspecifikationen på bilen står det säkert "ej tidur" men i och med att man har Klimatpaketet med VOC så ligger tiduret med där.
Jag har nämligen själv nyss köpt en sådan V70 D3 med ovanstående paket inkl Klimatpaket med VOC så jag vet, har använt tiduret och det funkar bra (tidur 1 har jag inställt kl 07:00 för då åker jag till jobbet, och tidur 2 på kl 17:00 för då åker jag hem från jobbet - funkar fint). Sen har jag autostart inställt på tillsatsvärmaren ("extravärmaren") så att kupén och motorn värms upp snabbare när bilen startas kall i övriga fall.
Start av värmaren med VOC mobil-appen kan man också använda.
Sen om det är en sådan bil jag nämde ovan så ingår i Klimatpaketet med VOC inte eluppvärmd ratt och den 3-ekrade sportratten (men det går att eftermontera senare om du skulle vilja, tror det ligger på ca 3500 kr). I normala fall ingår i Klimatpaketet annars detta:

KLIMATPAKET MED VOLVO ON CALL
• Eluppvärmd ratt
• Eluppvärmt baksäte
• Tidursfunktion för tillsatsvärmare
• 3-ekrad sportratt
• Volvo On Call

Men som sagt, det kan vara utan eluppvärmd 3-ekrad sportratt, men man klarar sig utmärkt utan det i de flesta fall.
Jag har eluppvärmda spolmunstycken utöver klimatpaketet.
Om du har nån fråga så fråga på här eller så kan du fråga mig personligen via PM om du vill.

/Bo
Senast redigerad av 1 bem, redigerad totalt 0 gånger.
av ak84
bem skrev:Hej,

Om det är en 2014 V70 Momentum Business(=Teknikpaket) med Klimatpaket med VOC (Volvo On Call) så ingår tiduret till dieselvärmaren.
I grundspecifikationen på bilen står det säkert "ej tidur" men i och med att man har Klimatpaketet med VOC så ligger tiduret med där.
Jag har nämligen själv nyss köpt en sådan V70 D3 med ovanstående paket inkl Klimatpaket med VOC så jag vet, har använt tiduret och det funkar bra (tidur 1 har jag inställt kl 07:00 för då åker jag till jobbet, och tidur 2 på kl 17:00 för då åker jag hem från jobbet - funkar fint). Sen har jag autostart inställt på tillsatsvärmaren så att kupén och motorn värms upp snabbare när bilen startas kall i övriga fall.
Start av värmaren med VOC mobil-appen kan man också använda.
Sen om det är en sådan bil jag nämde ovan så ingår i Klimatpaketet med VOC inte eluppvärmd ratt och den 3-ekrade sportratten (men det går att eftermontera senare om du skulle vilja, tror det ligger på ca 3500 kr). I normala fall ingår i Klimatpaketet annars detta:

KLIMATPAKET MED VOLVO ON CALL
• Eluppvärmd ratt
• Eluppvärmt baksäte
• Tidursfunktion för tillsatsvärmare
• 3-ekrad sportratt
• Volvo On Call

Men som sagt, det kan vara utan eluppvärmd 3-ekrad sportratt, men man klarar sig utmärkt utan det i de flesta fall.
Jag har eluppvärmda spolmunstycken utöver klimatpaketet.
Om du har nån fråga så fråga på här eller så kan du fråga mig personligen via PM om du vill.

/Bo
Tack för hjälpen!
Det är stort sätt likadan bil jag kollar på fast D4an
Användarvisningsbild
av bem
Hej,

Ja V70 2014 med D4 motorn är ännu lite vassare än min D3, en kollega på jobbet fick i stort sett samma V70 som ny tjänstebil för nån vecka sen som jag har nu men han har D4 motorn och automatlåda, annars samma utrustningspaket som jag har i min D3 manuella.

Du kan kika lite på min här:
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 56&t=98183
(några sidor bakåt hittar du bilder och även länk till mer högupplösta bilder på bilen)

Tror inte du kommer ångra dig. Jag är supernöjd hittills.
Skulle jag låtit "bygga" en efter mina optimala drömmar så skulle jag lagt till nivåreglering (för jag har båt+trailer), laminerat glas (blir lite tystare i kupén då) och Premium sound (men High Performance sound är utmärkt också).
Hade dessa tre saker i min gamla V70 och det jag saknar lite faktiskt är det suveräna ljudet jag hade i min gamla V70 (det var Volvos värsting ljudanläggningen som fanns då med högtalare "överallt" och subwoofer och HU803 RDS+4CD med Dolby Surround Pro Logic - det ljudsystemet klår nuvarande High Performance ljudet ganska rejält). RTI (navigationssystemet), Sensus Connected och sånt intresserar mig dock inte (har min iPhone med TomTom Nordic karta som funkar utmärkt i bilen och täcker mina behov, och Spotify+internet klarar jag mig utan i bilen). Det går ju att utrusta en V70 nästan i absurdum med extra prylar men nån stans får man dra gränsen och i mitt fall blev det den det blev som jag tycker är "lagom" utrustad för mina behov.

/Bo
Extremt svårstartad s70 2.4T

Har ni konstaterat att motorn i övrigt ä[…]

Renovering av dieselvärmare V50-08

Här är några bilder https://i.im[…]

Jag provsatt också Mazdan, 180cm lång […]

Körde den genom biltvätten. Blev vä[…]