Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av MartinS
Sitter och räknar lite på om man skulle byta ut S40'n mot något nyare. Har ett stort ark med alla möjliga alternativ (gammalt och nytt och olika modeller) och det lutar faktiskt åt att en lätt beggad S60 DrivE MY12 skulle kunna bli det mest ekonomiska alternativet som ändå skulle kännas ok i längden.

Är det någon som har en dylik som kan hjälpa mig med servicekostnader? Är det någon stor service? Partikelfilter och/eller kamremsbyte?

Hur mycket snittar den i förbrukningen vid momsad motorvägsfart (~125-130km/h)? Jag har räknat med 0,55 baserat på en hel del hyrbilsåka i liknande bilar. Kan det vara rimligt?

Tack på förhand!

/Martin
av Lövet
Det första jag skulle göra är att ringa Volvo och höra om den har samma servicebehov som DRIVe när den satt i V70. I så fall bedömer jag motorn som helt ointressant. Partikelfilterbyte var 12000e mil och additiv var 6000e gör att totalekonomin ligger i nivån om inte sämre än D5.
Användarvisningsbild
av MartinS
andreas_lofgren skrev:Det första jag skulle göra är att ringa Volvo och höra om den har samma servicebehov som DRIVe när den satt i V70. I så fall bedömer jag motorn som helt ointressant. Partikelfilterbyte var 12000e mil och additiv var 6000e gör att totalekonomin ligger i nivån om inte sämre än D5.
Ja det är ju därför jag fråga här, för volvoåterföräsäljarna kan man ju aldrig lita på. Pratade precis med säljaren på ett exemplar och det var IIIIIIIINGA dyra servicear, men ja, kamrem vid 18000 var det förståss.. och ja.. kanske partikeltiflterbyte, han visste inte riktigt, men det var inte så dyrt isåfall. Under 10k :roll: :roll: :roll: :roll: :roll: :roll: :roll:

Frågade lite om historiken och det var en tjänstebil från Volvocars. Han visste helt säkert att det var en gammal tjänstebil, när jag frågad eom han var helt säker på det visste han helt plötsligt inte mer än att nu stod den här i hallen och var jättefin. Samma visa varje gång när något kommer från Volvobil i Göteborg med andra ord....

För att knyta an till en annan tråd kunde han kanske leta upp begagnade däck för några tusenlappar, dom skulle han då hitta hos en däckhandlare i stan... Jo tjena...

Bilhandlare är ett eget släkte...

/Martin
av Lövet
Bilsäljaren är den sista jag skulle lite på för information om en bil. Han har bara ett enda incitament och det är att få bilen såld. Sen vad gäller eftermarknad är han ansvarslös. Sånt faller på verkstaden så ring dem istället.

Kamrem är väl till exempel 24.000 mil på 1.6D men där kan jag ha fel iofs, är lite osäker. 18k mil är det på de femcylindriga.

Allt som går som "tjänstebilar" hos handlare kan du räkna med antingen är demobilar eller hyrbilar. Det finns inga särskilda tjänstebilar som säljarna har. Alla sådana är tillgängliga för provkörning av hugade spekulanter.
Användarvisningsbild
av MartinS
andreas_lofgren skrev:Allt som går som "tjänstebilar" hos handlare kan du räkna med antingen är demobilar eller hyrbilar. Det finns inga särskilda tjänstebilar som säljarna har. Alla sådana är tillgängliga för provkörning av hugade spekulanter.
Nu var det ju en tjänstebil hos volvocars han sa och inte en handlare, men det kan betyda vad som helst, slutkörd på lilla testbanan på Torslanda eller stått i democentret, ingen vet , allra minst säljaren, som säger att det var en tjänstebil... Så är det varje gång och med allt som kommer från VCC.

/Martin
av therep
Lite OT kanske, men det finns visst tjänstebilar som inte rullar som demo hos ÅF. Inte rullar administrationens bilar på provkörningar.
Användarvisningsbild
av skyrazer
MartinS skrev:
andreas_lofgren skrev:Allt som går som "tjänstebilar" hos handlare kan du räkna med antingen är demobilar eller hyrbilar. Det finns inga särskilda tjänstebilar som säljarna har. Alla sådana är tillgängliga för provkörning av hugade spekulanter.
Nu var det ju en tjänstebil hos volvocars han sa och inte en handlare, men det kan betyda vad som helst, slutkörd på lilla testbanan på Torslanda eller stått i democentret, ingen vet , allra minst säljaren, som säger att det var en tjänstebil... Så är det varje gång och med allt som kommer från VCC.

/Martin
Bilarna som rullat på testbanan lär väl inte komma ut i trafik eller? :S
Användarvisningsbild
av MartinS
skyrazer skrev:
MartinS skrev:

/Martin
Bilarna som rullat på testbanan lär väl inte komma ut i trafik eller? :S
De som rullar på "kundtestbanan" ställs på efter att de tjänstegjort färdigt som "åkasvinfortbilar med gasglada kunder" och säljs via normala återförsäljare. Ser man en bil som det är långt tid mellan tillverkning och första påställning med Volvobil som ägare under den tiden kan det tyda på något liknande. Fast frågar du säljaren så har den "stått i receptionen på volvo i göteborg"....

/Martin
av perhall
Administrationens tjänstebilar är ofta provkörningsbilar också, fr à hos mindre åf. Ibland kan de vara av lite mer udda modeller som endast är tillgängliga för provkörning efter förhandsbokning. V70 T6 el T5 skulle kunna va en sådan bil./ph

Har inte skruvat ut och kontrollerat mer än p[…]

Hade tillfälle att köra två andra […]

Har du lättmetallfälgar med väldigt[…]

Trodde den hade en Geartronic automat låda[…]