Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av xaltzer
Hej!

Äger sen i Somras en Volvo V70n T5, årsmodell -00. Bilen var i farsans ägarskap innan och har ett sen ett tag innan jag köpte bilen av honom haft följande problem:

Varningslampan lyser orange och "Motorsystem service Erfodras" ploppar upp i färddatorn, detta håller i sig konstant. I vissa fall så tänds inte motorlampan alls och inget felmeddelande uppstår under hela färden. Det har varit strul med spjällhus och detta är bytt sen i början av 2011 till ett modifierat sådan från atech2.

Idag när jag skulle köra till jobbet så kom "Prestanda Reducerad" upp i färddatorn och bilen satte sig själv i safe mode, och bromsservon slutade fungera, tomgången var även extremt hackig och ojämn, gaspådrag reagerade som vanligt. Googlat runt lite och läst diverse på forumet och läst att det kan vara både LMM, Turboagg. och Gasspjäll.
Problemet uppstod när jag accelererade mellan 40-60 ungefär. Kör en v70 med automatlåda så den växlar väldigt sent när den är kall för min del, denna gången skedde växlingen vid nästan 3800 varv, och då kom prestanda-meddelandet upp.

När jag körde hem från jobbet så fanns det inget prestanda-meddelande och varningslampan tillsammans med "Motorsystem Service efordras" var helt borta.

Nu har jag tyvärr inga uppdaterade felkoder som är pålitliga men jag har ett par från 2011-05-10. De som är funna aktiva är:

ECM-9180 - Gaspedalgivare - Felaktig Signal
ECM-5000 - A/C-tryckgivare - Signal Saknas (Detta beror på att AC-kompressorn är urkopplad då den är ur funktion, har även hört att detta kan påverka felmeddelandet som vanligtvis kommer upp)

Samt två stycken felkoder som inte är relaterade till detta felmeddelandet.

CEM-8F43 - Relä, Bakre spolarmotor, för låg signal (Denna är ur funktion)
CCM-001B - Nedre Elkopplare, Saknad identitet.

Det jag finner underligt är det faktum att varningslampan ibland släcks, har inte heller hittat något specifikt mönster till varför varningslampan samt felmeddelandet i färddatorn ibland försvinner.
Funderar även på att göra en ny felkodsavläsning nästa vecka pga. att prestanda-meddelandet dykte upp idag.

Hoppas att någon har haft liknande problem och kan dela med sig av sin erfarenhet.

Tack på förhand!

Mvh Henrik
Kan tilläggas att problemet uppstod idag igen med Prestanda Reducerad, denna gången var jag inte lika våldsam på gasen och bilen hade kommit upp i någorlunda temperatur. När jag stod på jobbparkeringen så stängde jag av och satte på bilen, då kom istället "Motorsystem service omgående" upp.

Låter nog som en klok idé att läsa av felkoder på nytt antar jag? :(
Tobzter skrev:hade samma på min å då var de gasspjället...å jag har det nya bosch spjället.. så de va bara att byta ..å nu funkar den klockrent
Gasspjället är bytt till ett modifierat från Atech2 för cirka 2 år sedan (Inte körd speciellt långt sedan dess). Möjligen att det har kärvat eller behöver ny mjukvara. Kommer ta mig till Mekonomen eller liknande samt läsa av felkoder i slutet av nästa vecka när jag är ledig från jobbet för att se vad som visar sig.

Tills vidare så får det bli en nollställning av allting genom att lossa minuspolen på batteriet så får vi väl se vad som händer nästa vecka när jag läser felkoderna. 8)
Kolla så inte det är vatten eldyl i tändstifts brunnarna !
Då varnar lampan på liknande sätt och när det inte blir överslag så försvinner varningslampan.
Vojje skrev:
Nicasl skrev:Kolla så inte det är vatten eldyl i tändstifts brunnarna !
Vatten :???:
Eller dylikt :???:

Varifrån och hur?
Tänkte lite samma här, vad har tändstiften med saken att göra? Bilen går ju rent utan att hacka eller liknande, vilket det borde göra om det nu skulle vara vara så att det finns vatten runt tändstiften... :roll:
Kom för övrigt att tänka på en sak. Är bilprovningen väldigt noga med att det inte får vara några felmeddelanden eller liknande på bilen? I detta fallet Motorsystem service erfordras, när exempelvis avgasvärden ser bra ut?
Identifiering Volvofälg

Min hade också det mesta man kunde ha utom s[…]

Hej! Jag har när jag köpte bilen fö[…]

Tack för svar, så milen 27000 på […]

Relä K uppbrunnet.

Ok då sitter det "olika" K rel&aum[…]