Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av MrNorth
Hej!

Har bråkat en hel del med navigatorn till min XC60 MY13 i helgen. För det första undrar jag om det går att säga någon sorts fras så att man *snabbt* kommer iväg. Nu är det ett riktigt härke att mata in all info till navigatorn.

Vill säga typ: "navigera till trastvägen 5 i uppsala" och sen bekräfta och klart.

Sen det som bråkade mest är om man har tagit sig igenom den mödosamma processen och mata in ort, gata, nummer (den fattar ju aldrig direkt vad man säger så det blir att välja på rad efter varje val) så ska man säga "ange slutmål" för att bekräfta. Och just när jag skulle säga detta blev jag störd och tappade koncentrationen och då jag missade att säga något, så bara nollställdes allting. Bara att börja om från början.

Hela navigatormjukvaran känns lite halvfärdig, någon som vet om volvo aktivt vidareutvecklar den? bara för röststyrningen finns det ju hur mycket som helst att göra. Jag har dessutom kört igenom röstträningen, men ändå har den svårt att förstå även med överdrivet tydligt uttal.

Sen kan man ju undra hur den beräknar snabbaste resväg... fick lägga in 4 delmålspunkter för att få den att ta den snabbaste vägen Ronneby-Falun, kollade både i en gammal tomtom och i apples iphone samt med google maps och alla är överens om att den vägen jag ville åka ÄR den snabbaste. Men inte volvo-navigatorn, den skulle åka på en massa omvägar som dessutom blev långsammare än "snabbast". Har valt "snabbast" i inställningarna. Kanske kartorna som är apgamla? Hur får man nya? Volvohandlaren fyllde i ett papper som kan skulle posta, hur kan man se att detta verkligen är gjort?

Hur gör man för att välja "alternativ resväg"? Har flera gånger råkat ut för vägarbete, olyckor, trasiga järnvägsbommar etc och vill då snabbt få föreslag om alternativ resväg. Testade lite men hittade inget vettigt.... :/

Vänligen
H
Hur får man nya? Volvohandlaren fyllde i ett papper som kan skulle posta, hur kan man se att detta verkligen är gjort? Hei, kjøpte xc70 i oktober, det var med et hefte om oppdattering av gps, registrerte dette på internett.
2013xc70 skrev:Hur får man nya? Volvohandlaren fyllde i ett papper som kan skulle posta, hur kan man se att detta verkligen är gjort? Hei, kjøpte xc70 i oktober, det var med et hefte om oppdattering av gps, registrerte dette på internett.
Har funderat på detta själv. Återförsäljaren skulle "posta" ett papper men är i akut behov av nya kartor nu! Körde vilse flera gånger runt Örebro där nya vägar hade anlagts som inte fanns med.

/S
Det kan gå lenge før kartene er oppdattert. Her i norge skal kommunen legge de inn i sine kart, så til statens kartvesen som så selger de til kart / gps produsentene. Hvis det stopper i første ledd kan det gå flere år.
Jo, visst finns det dumheter i navigatorns hantering. Det finns det ofta i lösa navigatorer också. Röststyrningen fungerar bra i Volvon, tycker jag, fast det är rätt att den är lite omständig. Men det brukar bli rätt också. Jag har några andra, som också har röststyrning. De är mer "pang på", men guidar också betydligt mera sällan till samma ställe som jag vill komma till.

Man kan själv registrera sin bil hos Navteq, som står för kartorna, så får man de två kartuppdateringar som ingår i nybilsköpet. Se ovan. Men den registreringen ska göras inom tre månader efter leveransen av bilen. Om det går att göra efter det, på något "slingersätt", det vet jag inte.
Kartuppdateringarna kommer under sommaren varje år, ungefär. Lådorna med DVD är lika för alla, som har samma navigatormodell. Men man måste skaffa fram en PIN-kod för sin egen bil, så det hjälper inte att bara låna någons paket med skivor.
av umekille
Vid uppdateringar av mjukvara kan vissa förinstallerade extra saker
försvinna...hur skall man veta det?
Hade fartkameror som gratis mjukvara men vid uppdatering
via internet fick jag en nyare mjukvara och då försvann dem.
Som att formatera om en dator ungefär :???:
moffe skrev:http://www.navteq.com/mapcare/registrat ... gram=volvo här regga jag mig...så fick jag kartan förra året!
Fick det något kryptiska meddelandet

"Införd E-Postadress är tyvärr inte den samma som den E-Postadress vilken infördes vid registreringen. Var god, försök igen eller kontakta oss för hjälp. "

Antar det betyder att min bil är registrerad men att ÅF kanske skrev min epostadress fel. Eller att den bara klagar på att jag redan finns i systemet men att felmeddelandet är skräp

/S

Okej 😢 ja de tycker jag med

Detta har börjat hända min v70 -12.. byt[…]

Broms höger fixas aldrig

Det händer att slangarna kletar igen på[…]

Då är det lättare att bara sä[…]