Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av BM
Hej.

Går i "köpa ny bil" tankar. Tittar på V70 Drive 1,6 diesel. En sak jag inte blir klok på i annonserna på dessa bilar är det som rubriken nämner. Tidur för tillsatsvärmare. Är detta det samma sak som bränsledriven motor/kupévärmare eller är det något annat?

Ha det bra
/BM
av Gabriel
Ja, det innebär att du i färddatorn kan ställa in tider då bilen ska vara varm, och det är mycket riktigt den bränsledrivna tillsatsvärmaren som står för värmen.
Användarvisningsbild
av Guligan
Världens dyraste timerklocka.

Lite löjligt nästan att marknadsföra att värmare ingår (vilket det ju faktiskt gör så reklamen är korrekt) för att i nästa steg debitera drygt 5.000 kr för att kunna reglera värmaren på tänkt sätt.
Ungefär som om El-Giganten skulle skänka bort TV-apparater och i stället ta betalt för fjärrkontrollen...
Användarvisningsbild
av ah17
Guligan skrev:Världens dyraste timerklocka.

Lite löjligt nästan att marknadsföra att värmare ingår (vilket det ju faktiskt gör så reklamen är korrekt) för att i nästa steg debitera drygt 5.000 kr för att kunna reglera värmaren på tänkt sätt.
Ungefär som om El-Giganten skulle skänka bort TV-apparater och i stället ta betalt för fjärrkontrollen...

Å andra sidan så om man ser till vilket värde kunden har av timern så kan 5000kr vara rimligt - speciellt om man jämför med alternativa metoder. Tex elektrisk motor+kupevärmare.

Det är ju så marknaden fungerar.
Användarvisningsbild
av V9097
Värmaren har ju faktist en funktion även utan timern. Så jag tycker nog inte marknadsföringen är fel. Dessutom brukar tiduret ingå diverse kamanjer.

Lite OT men ändå:
Fick reda på en säljare för en tid sen att de hade 7000:- i marginal på en bil som de offerade mig, och då var han ändå beredd att slänga med bagagerumsmatta och full tank utöver det. Det ger lite mer förståelse för att handlarna försöker ta några tusenlappar för extra utrustning, även om 5000:- för en timer låter dyrt när man först hör det.
En försäljningsmarginal på omkring 2% kan inget företag överleva på, det handlar bara om att få framtida servicekunder.
Användarvisningsbild
av ah17
V9097 skrev:
Lite OT men ändå:
Fick reda på en säljare för en tid sen att de hade 7000:- i marginal på en bil som de offerade mig, och då var han ändå beredd att slänga med bagagerumsmatta och full tank utöver det. Det ger lite mer förståelse för att handlarna försöker ta några tusenlappar för extra utrustning, även om 5000:- för en timer låter dyrt när man först hör det.
En försäljningsmarginal på omkring 2% kan inget företag överleva på, det handlar bara om att få framtida servicekunder.
En mellanhand kan mycket väl leva på detta. Det är bara frågan om volymer. Säljer han en bil om dagen i snitt så är det nog inga problem. Som exempel så överlever ju våra banker på betydligt mindre än 2% i marginal.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
tomBer818 skrev:Som jag har förstått det så har alla dieslar denna extravärmare, men alla har inte tidur. Saknas tidur kan man inte i förväg ställa in en tid.
Utan tiduret kan man inte ens starta värmaren manuellt.
Extremt svårstartad s70 2.4T

Har ni konstaterat att motorn i övrigt ä[…]

Renovering av dieselvärmare V50-08

Här är några bilder https://i.im[…]

Jag provsatt också Mazdan, 180cm lång […]

Körde den genom biltvätten. Blev vä[…]