Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mattish
Ja den går att jämföra på ganska många plan, men den når inte riktigt fram tycker jag.. Hade en 170hk dsg innan V70in.
Däremot kan tyskarna det här med snålare motorer. TDI 140hk går betydligt snålare än volvos motorer..
av dst02
V70 å passat jämförs hela tiden i pressen så de tycker jag absolut går bra att göra.
Passat, den tyska folkhemsbilen? Volvo, den dito svenska.
Användarvisningsbild
av Frode55
Gourmand skrev:
Sunny skrev:
dst02 skrev: Detta är nog en bra sammanfattning av hur de flesta upplever V70 med D2-motorn och bilen i stort. En utmärkt bil med tillräcklig effekt för bekväm vardagskörning och mycket bra totalekonomi. På ett nätforum som detta frodas framförallt de som hyllar de starkaste motorverionerna, vilket sällan är det viktiga för de flesta andra.
Som D2 ägare kan jag bara hålla med ;-//
Fick min nya V70 D2 Momentum Automat MY13 i okt -12, och fast det aldrig har varit viktigt för mig att ha massor av hästkrafter (eller visa andra att jag har det), tyckte jag nog i början att den var lite seg...men det var troligtvis för att allt var nytt - och ovant. (Tidigare hade jag en V70 2,4D MY08 med 164 (?) HK som jag var mycket nöjd med.)
Men nu, efter att ha körd den i lite över 4 månader, är jag nöjd. Man lär sig hur bilen fungerar betr kraft, omkörningar etc.

För mig är det viktigt med komfort, säkerhet och inte minst, med totalekonomin - eftersom jag använder privat bil i tjänsten och får milersättning av arbetsgivaren. Att bilen även är miljöklassat (skattebefriat i 5 år) är positivt. Och slutligen - inköpspriset, inkl massor av utrustning samt 3 års försäkring m m, gjorde att det hela kändes som en bra "deal".
Betr. dieselförbrukningen ligger snittet för min del på en trevlig, låg nivå (se signaturen)...men att komma ner i en snittförbrukning på 0,45 l/mil - som Volvo skriver i sin marknadsföring - det är jag överbevisat om att ingen kan lyckas med :roll:
Senast redigerad av 5 Frode55, redigerad totalt 0 gång.
av Gourmand
dst02 skrev:
perhall skrev:En bra affär, precis som din D2, särskilt om man betänker vad en Audi el BMW kostar i inköp, service, däck, värdeminskning.../PH

Ja bmw har ju 3 års fri service bara å D2 har du ju tidigare dödförklarat för sin täta å dyra serviceintervall så hur den plötsligt kan va
en bra affär kan man ju undra? Men hellre en D2 än en audi,bmw eller merca ;) .
Ja, hellre en Volvo V70/V50 D2 D2 än en tysk hallickbil. D2är billig att serva, skatta och försäkra. Att Volvo fram till 2012 års modell envisades med att lägga in ett partikelfilterbyre vid 12000-milaservicen på denna motor kan endast belasta dumhetskontot.

D2 beprövad, japp, den har ju suttit i peugeout mfl i massa år nu å ingen har tydligen fått den att gå så dåligt å fått till så mycket problem som när
volvo började mixtra med den gamla gjutjärns 4an.
Denna PSA-diesel är ingen gjutjärnsspis ! Tvärtom är den en modern, snål och mkt hållbar maskin och dessutom världens mest sålda personvagnsdiesel.
av perhall
Jag vidhåller att D2 är en mycket ekonomisk bil jämfört med en AUdi-Merca-BMW. Billigare i inköp, snål, billigare att serva än Audi men dyrare än BMW, billigare däck, försäkring, lägre värdeminskning... och inte sämre kvalitet./PH
Användarvisningsbild
av ah17
En sak som är väldigt positivt med D2:an är att det skall mycket till för att få "kärringsstopp". För några år sedan tyckte jag det hörde till vanligheterna när man provade en modern diesel att man började med ett eller flera kärringstopp.

D2:an går utmärkt att rulla iväg med utan att röra på gasen. Min fru kommer uppskatta detta.
av perhall
ah17 skrev:En sak som är väldigt positivt med D2:an är att det skall mycket till för att få "kärringsstopp". För några år sedan tyckte jag det hörde till vanligheterna när man provade en modern diesel att man började med ett eller flera kärringstopp.

D2:an går utmärkt att rulla iväg med utan att röra på gasen. Min fru kommer uppskatta detta.
Några år sen = MY10. De första DRIVe var hopplösa. Även tidiga D3 och T4. Volvo har ändrat mjukvaran så att bilen "möter upp med gas" = svårt att få stopp. Bra!
PH
av dst02
perhall skrev:Jag vidhåller att D2 är en mycket ekonomisk bil jämfört med en AUdi-Merca-BMW. Billigare i inköp, snål, billigare att serva än Audi men dyrare än BMW, billigare däck, försäkring, lägre värdeminskning... och inte sämre kvalitet./PH

Billigare i inköp, tja aningens kanske.
Billigare däck,tja beror väl på fälgval
Lägre värdeminskning,tja ute i bilhallen är de grymma överpriser på volvo, dock menar du kanske förlusten för ägaren.
Sämre kvalitet, tja, enligt viss statistik kanske, gärna den som aftonbladet publicerar för att dom tucks va köpta av volvo.
av perhall
dst02 skrev:
perhall skrev:Jag vidhåller att D2 är en mycket ekonomisk bil jämfört med en AUdi-Merca-BMW. Billigare i inköp, snål, billigare att serva än Audi men dyrare än BMW, billigare däck, försäkring, lägre värdeminskning... och inte sämre kvalitet./PH

Billigare i inköp, tja aningens kanske.
Billigare däck,tja beror väl på fälgval
Lägre värdeminskning,tja ute i bilhallen är de grymma överpriser på volvo, dock menar du kanske förlusten för ägaren.
Sämre kvalitet, tja, enligt viss statistik kanske, gärna den som aftonbladet publicerar för att dom tucks va köpta av volvo.
Eller tyska auto motor & sport som kom idag med V70/s80 som fjärde bästa bil totalt och genomgående bättre än t ex Audi och volkswagen.../ph
  • 1
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 16

På min 745-a -88B fungerar c-låset per[…]

Ja ska man, som nu för tiden, spotta ur sig e[…]

Identifiering Volvofälg

Dessa fälgar sitter på min 740 GLT 16V[…]

Nu fick jag äntligen mössa att sätt[…]