Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av JohnB
perhall skrev:Jag (som inte har värmare) har en lägre förbrukning på vintern. Visserligen drar kanske kylan +5% i snitt med blandat kall/varm motor, men man kör ju mycket lugnare på vintern. /PH
För mig är det tvärt om med S60:in då jag vintertid åker på tvären så fort det är möjligt :twisted: . Den ökade förbrukningen på C30:in beror troligen enbart på tillsatsvärmaren som tyvärr inte går att stänga av.

/John
av grålle1
joel80 skrev: Däremot tror jag inte alls på siffrorna på bensinarna heller. Att dom skulle gå på under 0,8l per mil ser jag som mycket orimligt.
Kört snart 4000 mil med min V60 T3 och ALDRIG haft en tankning på ÖVER 0,8! Som högst 0,78 och som lägst 0,69, men oftast 0,75 på vintern och 0,73 på sommaren.
av grålle1
perhall skrev: D3 gör av med mer däck och är piggare!!

PH
Piggare kan ju mätas på olika sätt....
0-100 D3: 10,4s
0-100 T3: 9,6s

Kan bara hålla med tidigare inlägg, prova och känn vad du föredrar. För mig var det superenkelt, ekonomiskt kunde jag aldrig motivera den 55000kr dyrare D3.... Att jag sen dessutom gillar karaktären på T3 och inte alls är kompis med dieselkaraktären var ju en bonus......
av Petzzon
Kan bara hålla med dom som hyllar T3an sålde vår igår och kan konstatera att den under våra 2 år haft en snittförbrukning på strax under 0.8. Den har endast gått 1850 mil på dessa år så till 95% är det kortkörningar och ganska mycket stadskörning. Dessutom bara på 18-19 tums hjul.

Upplever bensinbilarnas bränsledeklaration nåbar medans dieselbilarnas är rena fantasin
av chrand
Det är inte svårt att hålla T3 vid 0,7 eller strax under, utan bara tråkigt. :lol:
Vid normal blandat körning är nog 0,75-0,8 mer rimligt
Har My11 och ca:6700 mil
Användarvisningsbild
av MartinS
chrand skrev:Det är inte svårt att hålla T3 vid 0,7 eller strax under, utan bara tråkigt. :lol:
Vid normal blandat körning är nog 0,75-0,8 mer rimligt
Har My11 och ca:6700 mil
Har du någon uppfattning om vad den drar i momsad motorvägsfart (~125km/h) under längre sträckor? MY11 är med den tätare utväxlingen i lådan va? Vet du vad den varvar i 110km/h?

Är det S eller V60 du kör?

/Martin
Användarvisningsbild
av apersson850
JohnB skrev:
perhall skrev:Jag (som inte har värmare) har en lägre förbrukning på vintern. Visserligen drar kanske kylan +5% i snitt med blandat kall/varm motor, men man kör ju mycket lugnare på vintern. /PH
För mig är det tvärt om med S60:in då jag vintertid åker på tvären så fort det är möjligt :twisted: . Den ökade förbrukningen på C30:in beror troligen enbart på tillsatsvärmaren som tyvärr inte går att stänga av.

/John
Blöta vägbanor gör att bilen tar mer än när vägen är torr. Kan skilja upp mot en deciliter per mil. För att inte tala om ifall det ligger snö på vägen...
av chrand
Spoiler »
V60
Kan inte påminna mig vad den drar just runt 125km/h. Men skulle kunna tänka mig att färdator pendlar mellan 0,5 och 0,9 beroende på teräng.
Ja, det är den första vxllådan.
Tror den varvar strax över 2000RPM.
Får återkomma när jag kollat mer noga.

http://jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=70&t=85912
http://jagrullar.se/forum/viewtopic.php ... &sk=t&sd=a
Användarvisningsbild
av skyrazer
Från att haft en V70 T5 (260hk) manuell -05 till en V60 D3 (163hk) manuell -12 har jag sparat in mellan 1-2 tankningar i månaden. Detta på precis samma körsträcka och ungefär samma körstil :-)
Nu förstår ju till och med jag att man inte kan jämföra bilarna på något plan men vill ändå dela mina kära erfarenheter.

Använder en app som heter Road Trip (kostar ~35kr i app-store) som räknar ut faktiska milkostnaden totalt inkl. service, reparationer, bränsle med mera. Enligt den så ligger jag vintertid på 0,66L/mil (senaste tankningen). Använder värmaren två gånger om dagen så fort det går under 10 grader ute, autoläget av. Just nu har jag Bridgestone Noranza 2 Evo 235/45 R17 på bilen, lite bredare än nödvändigt vintertid kanske men men. Detta får ju såklart räknas in i dessa siffror så dom är jag riktigt nöjd med.
Billigast har jag vart nere i 0,54L/mil (motorväg 110kmh prick). Borde gå att slå på konstanta 80-vägar :-)
Kör ca 2000 mil om året.
Skatten på min ligger på 1787kr /helår.

Hoppas det hjälper något!

(PS: TV hade mätt 163hk D3:an 0-100 km/h på 9,4sek ;-) )
av perhall
JohnB skrev:

/John
Jag förstår varför:) AWD:)

Finns ingen sticka på vea motorn, 5 cylind[…]

Kan även fylla i, iom att TS hade Torx som up[…]

Jag bytte frihjulslager för några m&ari[…]

Det brukar vara plåtkonsolerna som rostar s&[…]