Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hello
Chippade v40in för ett tag sen. Och den har gått bra fram tills nu. Sökte på nätet både google och jagrullars forum, och förstod va felet kunde vara.
Beställde en ny magnetventil på volvo monterade den på em. Problemet var fortfarande kvar, kontrollerade att slangarna satt rätt.
Körde en sväng till fortfarande samma knappt 0,5 bar.
Blev förbannad och körde till JMB Optimering i Halmstad och pratade med Magnus Jaasund (mycket trevlig och grymt säker).
Förklarade läget för han då det är han som chippat den ( BSR), han kontrollerade också att slangarna satt rätt.
Han felsökte även bilen men fick inga felkoder, kontrollerade tryckklockan och den fungerade felfritt.
Kopplade av "spärren" på magnetventilen så turbon fick sken ladda. Men inte fan sken laddar han utan peakar 1,2bar för att
Sen lägga sig på 1bar.

Så summa sumarum;
Inga felkoder
Tryckklockan funkar
Ny magnetventil som fungerar
Laddar 1bar med peak på 1,2bar

Va kan det vara för fel på han?
tompathepilot skrev:Det är inte så att den spikar och mjukvaran ställer ner trycket. Jag skulle bytt stift till att börja med. Har dålig koll på hur spikdetekteringen sker på de motorerna.
Näe spikar gör den inte och har aldrig gjort. Stiften bytade ja för inte länge sen (volvo).
om vi bortser från att det inte skenladdar så är det väl rätt normalt med laddfall på 0.2 eller?
tätar wastegaten ordentligt? min är lite lurig å låser sig ibland( får tokladd så får alltid ha koll på ltm)
vad har du i glt?

du har inte en sånhär mellan filter och turbo?
http://www.do88.se/sv/artiklar/slangkit ... slang.html
jag hade en sån å den sögs ihop vid högre ladd än 1.0bar

sen finns lmm, nån typ av läckage på laddslangar..
nu har du lite mer å gå på :)

mvh bengt
tompathepilot skrev:Spikar har den garanterat gjort, det är ju inget du som förare märker mer än att mjukvaran justerar ner trycket. Hur är det med bränsletryck? 98oktan?
Kanske ej jämförbart, men min gamla 740tic kände jag att den spikade när ja matade på för mycket ladd.
Bränsletryck inte mätt än. Ska eventuellt göra det nästa vecka.
Kör enbart 98oktan sommar som vinter.
rudarmy skrev:
om vi bortser från att det inte skenladdar så är det väl rätt normalt med laddfall på 0.2 eller?
tätar wastegaten ordentligt? min är lite lurig å låser sig ibland( får tokladd så får alltid ha koll på ltm)
vad har du i glt?

du har inte en sånhär mellan filter och turbo?
http://www.do88.se/sv/artiklar/slangkit ... slang.html
jag hade en sån å den sögs ihop vid högre ladd än 1.0bar

sen finns lmm, nån typ av läckage på laddslangar..
nu har du lite mer å gå på :)

mvh bengt
Jo laddfall är ju normalt. Men den har inte vart uppe så högt innan. Innan vart det peak 1,1 - 1 för att sen lägga sig på 0,8 - 0,9. Visst inte direkt nån skillnad men bra att veta.
Vet ej om wastgaten tätar ordentligt. Hur kontrollera?
Har 0,4 - 0,45bar i glt.
Lmm ska kollas i helgen
Ska göra en röktäts testning nästa vecka om lönen räcker.

Har inga eftermarknads prylar såsom slangar och dump i han.
Allt som hör till motorn är volvo orginal. Har testat biltema delar innan men gått tillbaka till volvo orginal.
Elpriset

Vattenfall, 2023 sänkt till 16A, 2585kr 20[…]

Finns ju inget att spola på en manuell l&ari[…]

Registreringsskyltsbelysning var?

Nu har du fått många bra svar. Annars […]

AC problem V70 2016 D3

Då är det väl bara en felsökn[…]