Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

av matzen10
Läste en tråd där Ilesrof/perc m.fl. diskuterar bilval. Ett alternativ var Mitsu Outlander. Någon hade dock inte mkt till övers för jappsen. Inte jag heller kan meddelas. Men jag slogs av tanken om det där med nybilsgarantier som verkar ha blivit ett säljargument. Borde inte t.ex. Mitsu vara ett tryggt köp när man får HELA 8 års nybilsgaranti?!

T.ex. har ju Mitsu 8 år, Kia 7, Hyundai 5, Volvo/VW 2 år och så vidare..

Hur bra är dessa nybilsgarantier egentligen? Är Volvos 2 åriga samma/lika omfattande som de med längre garantier? Eller har nybilsgarantin samma trovärdighet som Findus lasagne (med hästkött isf ko)? Är det så stor skillnad på innehållet i garantierna att det inte är värt att väga in ens en gång?
Hur tänker ni kring detta?
Användarvisningsbild
av MartinS
Opel stoltserar ju med 5år, men i det finstilta är inte år 3-5 värt mer än en maskinskadeförsäkring utan självrisk. Kia tar ju också bort massor med saker från år 3 om jag inte är helt ute och cyklar.

Stora ord med andra ord, ungefär sm mercedes 30åriga rostslyddsgaranti :-)

/Martin
av matzen10
MartinS skrev:Opel stoltserar ju med 5år, men i det finstilta är inte år 3-5 värt mer än en maskinskadeförsäkring utan självrisk. Kia tar ju också bort massor med saker från år 3 om jag inte är helt ute och cyklar.

Stora ord med andra ord, ungefär sm mercedes 30åriga rostslyddsgaranti :-)

/Martin
Hmmm....Det är ju sånt här info som är så bra att få!
Användarvisningsbild
av mane
Alla garantier gäller väl egentligen bara på ursprungsfel, slitagedetaljer är alltid undantagna.
Så frågan man bör ställa sig är väl egentligen hur många fel som "dyker" upp efter 2år?

Misstänker att man måste lusläsa Opel, Kia m.fl. villkor, det finstilta, för att se om det är något att ha.

MB rostskyddsgaranti gäller tex bara för rost som kommer inifrån och ut. Alltså ingen yttre påverkan tillåts.
av Lövet
KIA hade tidigare villkor år 3-7 att bilen behövde servas på märkesverkstad. Detta har nu marknadsdomstolen fastställt som olagligt. Fritt fram numera att serva vart som helst (som är en fackmannmässig verkstad) och ändå få den förlängda garantin.

Man brukar räkna med att snitvärdet för en nybilsgaranti ligger i storleksordningen 7-8 tusen kronor. En lite längre garanti är förstås värd mer.

Själv tycker jag dock att påfallande många fokuserar på en enskild aspekt av ett nybilsköp såsom bränsleförbrukning, inköpspris, eller garantier. Det är ju TOTALKOSTNADEN som är intressant och den styrs till allra största delen av andrahandsvärdet. En 7-8 år gammal KIA har inget större värde medans en Volvo från 2005 fortfarande går att sälja för en del pengar.
av matzen10
mane skrev:Alla garantier gäller väl egentligen bara på ursprungsfel, slitagedetaljer är alltid undantagna.
Så frågan man bör ställa sig är väl egentligen hur många fel som "dyker" upp efter 2år?

Misstänker att man måste lusläsa Opel, Kia m.fl. villkor, det finstilta, för att se om det är något att ha.

MB rostskyddsgaranti gäller tex bara för rost som kommer inifrån och ut. Alltså ingen yttre påverkan tillåts.
Mmm...typiskt försäljarsnack och marknadsföring alltså! Intressant om det där med Merca!
Några fler härinne som har läst kring nybilsgarantier hos olika tillverkare och specifikt kring undantagen som gör garantin urvattnad? Eller kanske finns det rent av någon biltillverkare som har hedern i behåll och verkligen har omfattning på garantin som särskiljer just dem från andra?? För hur det än är så vill ha bästa möjliga kunskap inför nybilsköpet och det är inte alltid så lätt att förstå det finstilta, kanske. Och framförallt det som inte står med!

@andreas: Precis, helheten ger ett bättre underlag för totalkostnaden av ägandet! Garantidelen tycker jag många fastnar för och därför har jag funderat lite kring den. T.ex. har jag en bekant som köpt sig en KIA Ceed just eftersom garantin är så bra + att omdömen i biltidningar inte står så långt efter Golf. I den här historien finns det många blinda fläckar...t.ex. att servicen är ganska dyr, andrahandsvärdet är sämre än Golf, verklig förbrukning är +75% än vad specen anger, osv..
Men intressant är i alla fall att få mer kött på benen. Jag har sällan haft råd att grotta vidare i detaljerna kring nybilsgarantier men det kan nog bli så framåt hösten. Om det går som vi tänkt i den här tråden: http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 36&t=91193.
Dessutom borde det finnas väldigt initierade forumiter här som kan berätta om hur det är med Volvo! Och eftersom vi är så många här så borde det finnas kunskap från andra tillverkares nybilsgarantier med. (När det gäller goodwill har vi flera trådar kring det)
Användarvisningsbild
av MartinS
Saxat från Kias hemsida:

------------
4. Finns det några begränsningar i denna nybilsgaranti? Vissa delar har en naturligt begränsad livstid och täcks därför ej av garantin. Till dessa delar räknas torkarblad, bromsklossar, bromsskivor, kopplingsdetaljer etc. Bilens batteri har en garantitid på 2 år. Radio och underhållningssystem har en garanti på 3 år och bilens lackgaranti är 5 år/15000 mil, det som först inträffar.

6. Vad gäller om jag har en taxi eller annan bil i kommersiellt bruk? För bilar som används som taxibilar, hyrbilar, väktarbilar, servicebilar och körskolebilar, är nybilsgarantin begränsad till 3 år eller 15000 mil, det som först inträffar.
----------------

De fullständiga villkoren går ej att hitta på deras hemsidan utan man hänvisas till återförsäljarna men det verkar ju finnas en hel del begränsningar.

Saxat från Opel sida:
------------
2. Har garantin en milbegränsning?

Garantin gäller i 5 år eller 100 000 km, beroende på vilket som inträffar först. Nybilsgarantin består av 2 års fabriksgaranti + 3 års förlängd garanti. De två första åren gäller garantin obegränsat antal mil.
--------------
Det finns inget på hemsidan som förklarar vad den 3åriga förlängda garantin innebär, det har jag däremot kollat hos en åf och den är precis som en motorförsäkring, alltså helt värdelös eftersom den dessutom vara gäller till 10.000mil precis som alla försäkringar.

Saxat från Mitsubishi:
-----------
Rent konkret innebär det att vi förlängt den ordinarie 3-åriga nybilsgarantin med en 5-årig garanti för maskinella komponenter. Garantin omfattar alla Mitsubishis personbilar (ej Lancer Evolution) i 8 år eller max 15 000 mil och följer bilen.

GARANTIN GÄLLER EJ FÖLJANDE
• Luftrenarinsats
• Oljefi lterinsats
• Bränslefi lterinsats
• Pollenfi lterinsats
• Drivremmar för:
Generator
Vattenpump
Servostyrningspump
Luftkonditionering
• Tändstift
(Vid eller efter det första schemalagda bytet)
• Kopplingslamellsbelägg och tryckplatta
• Bromstrummor, bromsskivor och bromsbelägg
• Torkarblad
• Säkringar
• Glödlampor (förutom Xenon-lampor)
Vätskor och smörjmedel:
• Motorolja
• Olja för manuell växellåda
• Automatväxelolja
• Transferolja
• Växellådsolja för normal differential och LSD
• Styrväxelolja och/eller vätska
• Broms- och kopplingsvätska
• Smörjfett
• Kylarvätska (frostskyddsvätska)
• Batterisyra
• Kylmedium
• Spolarvätska
• Drivmedel
Förbrukningsdetaljer
--------------
År 4-8 är alltså i princip en maskinförsäkring utan självrisk. Räcker i och för sig till 15000mil medan en normal försäkring brukar sluta vid 10.000, men ändå långt ifrån en nybilsgaranti. En eloge till Mitsubishi som faktiskt har de fullständiga villkoren på hemsidan!

Saxat från Renault:
-----------------
Alla delar som täcks av fabriksgarantin ingår i denna garanti. För de första två åren gäller nybilsgarantin för obegränsad körsträcka. Garantin gäller därefter i ytterligare tre år, om inte bilen under denna tid överstiger den totala körsträckan 100 000 km.
--------------
Alltså en RIKTIG nybilsgaranti i fem år, men med en begränsning på 10.000mil på år 3-5.

Hyundai däremot verkar ha en RIKTIG 5årig nybilsgaranti utan undantag, om det stämmer är det ju den överlägset bästa garantin av de jag kikat på.

Här finns ett reportage att läsa där Vi Bilägare sammanfattat alla garantierna.
http://www.vibilagare.se/reportage/lang ... ande-32164

/Martin

Min XC90 D5 har fått uppgraderingen i samban[…]

Byta motorolja V60

Ser ut som att Volvo har maskinskadegaranti p&ar[…]

Jag gjorde test på min ventilation med gummi[…]

Bensinpriser v2

Nu när den amerikanska kedjan Costco öp[…]