Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av chaffis75
Hej

Funderar på vad som är mest ekonomiskt på en V60 som man kör ca 2000-2500 mil om året, ska man ha en T3 motor eller D3?

Finns säkert många åsikter om hur trevliga respektive motor är men vill att denna tråden handlar om ekonomin i det hela.

Mvh
Fredrik
av hk1971j
chaffis75 skrev:Hej

Funderar på vad som är mest ekonomiskt på en V60 som man kör ca 2000-2500 mil om året, ska man ha en T3 motor eller D3?

Finns säkert många åsikter om hur trevliga respektive motor är men vill att denna tråden handlar om ekonomin i det hela.

Mvh
Fredrik
Om man räknar på följande bensin/diesel priser och 2500 mil samt
den förbrukning/snitt respektive motor har.

Kostnad per år med dom billigaste drivmedelspriser jag hittade idag.

Motor T3
L/mil 0,6
Drivm 13,74 kr/l
Mil 2500

Kostnad per år 20 610 kr

Motor D3
L/mil 0,45
Drivm 13,64 kr/l
Mil 2500

Kostnad per år 15 345 kr

Diff 5265 Kr år (T3 dyrare)

Men, D3 kostar ca: 46 000 Kr mer i inköp och den diff du får på drivmedels kostnad per år kontra inköp
tar dig 8 år att "tjäna" in om du tar D3 och inte T3 med de mil du specar.

Nu vet man aldrig vad drivmedelpriserna landar framöver dock!

Jag gillar förvisso diesel och har därmed valt det dom 2 senaste bilarna och så även nu på min nya.
av tgneb
Jag hade samma funderingar och då jag absolut ville ha en bränsledriven motor o kupevärmare som kostade ca 13000:- så blev inte prisskillnaden fullt så stor eftersom D3 har parkeringsvärmare som standard. Den kan ju också styras via mobil eller dator( merkostnad tror jag) vilket jag uppskattat mycket denna vinter.
av perhall
Service billigare på T3 men ej stor skillnad
Skatt under 1000 för T3, D3 vet ej men mer
D3 gör av med mer däck och är piggare!!
Jag tror inte att det skiljer mycket alls vid 1000-2500 mil/år så köp den som du gillar bäst...
PH
Användarvisningsbild
av Blixnabb
Troligen är bränsletörsten inte så stor mellan dem som beräknat ovan, tittar man på spritmonitor så drar den snålaste D3an 0,6 (medel runt 0,7) medans T3an ligger som snålast på ca 0,75 (finns inte så många med på sidan) om dessa siffror stämmer så tar det betydligt längre tid att tjäna in dieselbilens dyrare pris och service.
Några med mer data om bränsleförbrukningen får gärna dela med sig av den.
av JohnB
Kolla om du får låna en av varje över natten och köra några vändor på någon av dina vanliga sträckor och kontrollera sedan vilken förbrukning du får. Volvos förbrukningssiffror ska man ta som en grov uppskattning och kan diffa rejält beroende på körstil. Tumregel är väl att gillar man att gasa är dieseln mer ekonomisk medan en bensinare lätt skenar iväg rejält om man ofta har plattan i mattan. Bensinarna brukar däremot gå att köra förbluffande snålt om man gubbkör till max och aldrig kör fortare än 90. En högst subjektiv notering är att parkeringsvärmaren påverkar förbrukningen i mycket högre grad på dieseln än på bensinaren. Min S60 har ungefär samma förbrukning året runt medan C30:in ökar sin förbrukning kraftigt under vinterhalvåret med 1-3dl / mil och då kör vi parkeringsvärmare 2 ggr / dag på båda bilarna. Nu kanske autoläget på värmaren går att slå av på S60 med dieselmotor men det går tyvärr inte på C30:in.

/John
av perhall
Jag (som inte har värmare) har en lägre förbrukning på vintern. Visserligen drar kanske kylan +5% i snitt med blandat kall/varm motor, men man kör ju mycket lugnare på vintern. /PH
av hk1971j
Blixnabb skrev:Troligen är bränsletörsten inte så stor mellan dem som beräknat ovan, tittar man på spritmonitor så drar den snålaste D3an 0,6 (medel runt 0,7) medans T3an ligger som snålast på ca 0,75 (finns inte så många med på sidan) om dessa siffror stämmer så tar det betydligt längre tid att tjäna in dieselbilens dyrare pris och service.
Några med mer data om bränsleförbrukningen får gärna dela med sig av den.
Var har du kollat angående förbrukning?

Enligt uppgifter från Volvo Cars (bygg din Volvo) är det för V60 den snitt förbrukning som jag angivit.

Sedan vet vi alla att det är lite glädje siffror, men att V60 D3 skulle ligga på medel 0,7 har jag
svårt att tro om man nu inte är extremt glad i gaspedalen :lol:
Användarvisningsbild
av joel80
Jag har en V70 D3 och har än så länge inte kommit under 0.6l/mil på de snart 500 mil jag kört.. men utan värmaren kommer jag klara det. Bästa tanken av de typ 3st my12 V60 D3 som finns på http://www.fuelly.com/car/volvo/v60/2012 ligger på 5.6l/100km. Men ett snitt på över 6l/100km.

Däremot tror jag inte alls på siffrorna på bensinarna heller. Att dom skulle gå på under 0,8l per mil ser jag som mycket orimligt.

För normala försäkringar är de[…]

Jag har en dieselbil och en ren elbil. Det blir un[…]

Oljesticka brukar finnas även om där &au[…]

Hej, väcker liv i denna tråd igen. Var[…]