Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

skumt har inte ngn sådan under ny car:-(
Å fasen, har en my12. Får väl uppgradera ;-)
Vet ngn om RVI-kartorna även uppdaterar sensus? Lite drygt med att ha bilen på tomgång i 5½h bara, får ta det under ngn långresa :(
Du behöver inte köra långresa. Det går bra att göra uppdateringen en bit i taget, så är den klar när du kört några varv fram och tillbaka till jobbet, eller vad du nu gör.
Uppdatering av kartorna är det som främst görs vid en uppdatering av RTI. Det kan innebära en uppdarering av programvaran också, men det är inte säkert.
Uppdatering av Sensus ger ett något annorlunda manövrerande av navigatorn, dock. Uppdatering av ICM (Infotainment Control Module) gjordes på min bil, som också är en 2012, för att fixa ett problem med att radion låste sig på en viss station. Då kom bland annat den extra färddatorn med på köpet.
Jag körde 65 mil igår med 4 pers i bilen, full packning och en monstruös packbox på taket. 0,6 i snitt på mätaren. Och knappt halv tank kvar.

Tycker jag är ganska ok siffror! :)

v70 D4 anno 2012, jag är väldigt nöjd med den. Utöver att den är snål, skön att köra och lastar ett halvt bohag, uppskattar jag kraften vid omkörningar. Känns helt odramatiskt.
Jag är rätt skeptisk till vad mätaren visar efter att nu tankat 4-5 gånger. Det skiljer allt från 0,02 - 0,1l/mil.
Beror säkert delvis på att jag använder dieselvärmaren ibland.. men ändå. Det är tankningssiffrorna man får gå på.
:)
Min bils förbrukning är extremt beroende av om man kör mer än 120 km/h. Dessutom upplever jag att förbrukningen gått ner dramatiskt (ca 1 dl/mil) efter det första året då ca 4000 mil avverkats. Nuvarande snitt under vintern 0,54 med en del kortkörning. Första tiden kom jag som lägst ner i 0,66 vid liknande körning.
V70anders, mäter du vid pump eller är det färddatorn du kollat på?

Jag hoppas jag kan komma ner lite jag också när jag kört ett par tusen.. det finns ju delade meningar om det verkligen blir skillnad efter ett tag. Vissa säger att det beror på att man som förare ändras körstil... jag hoppas det beror på "inkörning". :)
  • 1
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 18
Oljebyte motor Volvo 240 B230E

Med andra ord aldrig. Har skrivit flera gå[…]

DennisCA's Volvo 850 -97

Va de heter det fick jag nog reda på fö[…]

V90 läggs ner.