Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Sharkbait
MartinS skrev:För tillfället så finns det bara 10 st T6 AWD -09 på Blocket. Så utbudet är inte stort..

Två av de tio är dessutom en importer. 8st av total 41 svensksålda, alltså ligger 20% av alla bilarna på blocket, det tycker jag är ganska mycket.

/Martin

Man kan se det på många olika sätt.

Jag tycker att det är få bilar 41 st i hela Sverige och att det "bara" ligger 8 st svensksålda på blocket. Inte så mycket att välja mellan.

XC60 D5 143 st. Finns det flera att välja mellan.

Visst det finns många faktorer på varför det finns flera D5 än T6.
av Petzzon
MartinS skrev:
Petzzon skrev:Vad jag kunde se är skatten 3000:- på en 11:a. Så man får ju några droppar bensin för den lägre skatten.
Du menar MY12 då va? T6 MY10 och MY11 såldes aldrig i Sverige. Det är säkert något lägre skatt på en MY12 304hk motor då de utsläppen är lite lägre, den drar lite mindre sås, cirka 1dl/mil mindre enligt de som säger sig veta. Men som sagt, det är småpengar i sammanhanget. Räkna med ~60k värdetapp per år på en begagnad MY12:a de närmsta 2-3 åren.

/Martin
Stämmer att jag tittade på en 12:a, trodde att den såldes som 11:a också men tydligen inte. Ja då känns det ju inte fel att importera en 11:a i så fall, kommer i alla fall finnas någon på beg.marknaden framöver.
av xerys2012
Gäller väl egentligen alla stora o törstiga bensinsre. De är erhöll svårsålda idag, gäller inte bara Volvo. Ratade med en säljare på Gösta Samuelssons bil för ett tag sen o han svt över att de tagit in en Cayenne som inbyte. De hade haft den 3 månder i bilhallen, iskall! Så har man med andrahandsvärde i bilden så tror jag inte en t6 säljer sig själv efter ett par år. Men det har ju självklart även o göra med soppapriser o dylikt.

Eftersom det idag är ca 60-65% dieslar som säljs som nybilar så skulle det förvåna mig oerhört om de va totalt osämjans nästa år trots ett stort utbud.

Nån som har koll på hur många nya xc60 t6 som i snitt rullar ut fr fabrik varje år?
av rojo8515
Automatlådan har ju en funktion som heter "driving upphill whit a trailer" vilket gör att den växlar riktigt bra när det är tungt på dragkroken.

MY 10 har Haldex version 4 som just nu anses vara den allra bästa.

Diesel är förstås toppen som dragbil men är det inte allt för många bil kan man förstås köra med bensin.

Fast har du sett någon lastbil med bensinmotor idag?
Användarvisningsbild
av MartinS
xerys2012 skrev: Nån som har koll på hur många nya xc60 t6 som i snitt rullar ut fr fabrik varje år?
Massor! Men det är nog bara något tiotal som säljs i Sverige, jag har bara siffror på MY09:orna.

/Martin

PS. Hur roliga är lastbilar? ;)
av Petzzon
rojo8515 skrev:Automatlådan har ju en funktion som heter "driving upphill whit a trailer" vilket gör att den växlar riktigt bra när det är tungt på dragkroken.

MY 10 har Haldex version 4 som just nu anses vara den allra bästa.

Diesel är förstås toppen som dragbil men är det inte allt för många bil kan man förstås köra med bensin.

Fast har du sett någon lastbil med bensinmotor idag?
Låter ju som den kommer funka bra att dra med då...
Och nån lastbil som är slö trött och luktar illa vill jag ju inte köra, så då blir ju bensin kanon :D :D :D
Användarvisningsbild
av MartinS
Petzzon skrev: Ja då känns det ju inte fel att importera en 11:a i så fall, kommer i alla fall finnas någon på beg.marknaden framöver.
Om det är svårt att sälja en svensksåld T6:a lär det va riktigt svårt att sälja en import. Själv brukar jag i och för sig köpa bil för att ha dom, och spekulerar inte så mycket över hur det är att sälja den, men det bör kanske beaktas om man inte skall ha bilen så länge? Själv brukar jag ha bilarna i 5-6år så andrahandsvärdet är omöjligt att spekulera kring, och relativt ointressant.

/Martin
av Petzzon
MartinS skrev:
Petzzon skrev: Ja då känns det ju inte fel att importera en 11:a i så fall, kommer i alla fall finnas någon på beg.marknaden framöver.
Om det är svårt att sälja en svensksåld T6:a lär det va riktigt svårt att sälja en import. Själv brukar jag i och för sig köpa bil för att ha dom, och spekulerar inte så mycket över hur det är att sälja den, men det bör kanske beaktas om man inte skall ha bilen så länge? Själv brukar jag ha bilarna i 5-6år så andrahandsvärdet är omöjligt att spekulera kring, och relativt ointressant.

/Martin
Givetvis köper inte bilen på spekulation, har jag den tills den blir skrot har jag ju sparat en bra slant.

Sen tror jag kanske just en sån här bil inte är lika svårsåld även om det är en import, hur många R design T6 or finns det i Sverige?
Handlar om riktigt mycket pengar i skillnad och även om nästa ägare av min bil får hela den summan i rabatt av mig jämfört med en svensksåld så har jag sparat kapitalkostnaden.
Det visar sig en dag hur det går, då kanske det finns 100 tals liknande importbilar på Blocket. Den dagen den sorgen.
Användarvisningsbild
av MartinS
I Sverige finns det ju bara R-Design och T6 i kombination på MY12 och framåt. Kan det ha sålts 20-40st kanske om jag gissar? Väldigt få med andra ord.

Utbudet är ju större i t.ex. Tyskland men inte gigantiskt på något sätt. Jag kollade snabbt på mobile.de nu och tyckte mig se 5-7st T6 R-Design, den billigaste från €39k. Det verkar med andra ord inte bli någon ekonomiskt fördelaktig affär att importera, eller? Som sagt, jag kollade bara snabbt så jag kan ha fel i allt jag skriver :-)

/Martin
av Petzzon
MartinS skrev:I Sverige finns det ju bara R-Design och T6 i kombination på MY12 och framåt. Kan det ha sålts 20-40st kanske om jag gissar? Väldigt få med andra ord.

Utbudet är ju större i t.ex. Tyskland men inte gigantiskt på något sätt. Jag kollade snabbt på mobile.de nu och tyckte mig se 5-7st T6 R-Design, den billigaste från €39k. Det verkar med andra ord inte bli någon ekonomiskt fördelaktig affär att importera, eller? Som sagt, jag kollade bara snabbt så jag kan ha fel i allt jag skriver :-)

/Martin
Bättre än så men vill inte gå ut med detta innan affären är klar, har bilen på hand. Många ligger högt, men det kommer då och då en och annan som är lägre prissatta, dessa försvinner dock ganska fort.
Förhoppningsvis blir det affär idag och hämtning nästa vecka.

Hade tillfälle att köra två andra […]

Har du lättmetallfälgar med väldigt[…]

Trodde den hade en Geartronic automat låda[…]

Det är för att ingen använder de[…]