Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Jonas_latt
Gäller min v70 t5 -02

Jag tycker att bromsarna är rätt dåliga.
Pendlar bilen (Renault megane -99) är Grymt mycket bättre.

Jag har bra belägg (Volvo)
Och original skivor (volvo)

Känns inte riktigt som de nyper till när det behövs.
Bilen är besiktad i detta skick och allt funkar.

samma sak om man buskör lite. snabbt in i en rondell och ut. Då blir Bromsarna snabbt varma och man förlorar all bromsverkan i princip.

Något sätt man kan förbättra detta?
Kan det hjälpa något att byta bromsväska?
av d98josu
Steg 1 är att byta belägg. Brembo eller ATE eller Greenstuff. Se till att få högt friktionstal ATE har "FF". De skivor som ge bäst bromsbett är solida skivor. Vill man bromsa för "flera älgar på rad" kanske man kan ta slitsade. Kolla rhoox.com. Jag fick ate powerdiscskivor fram samt belägg runt om för 2000 inkl frakt.
av Kena
Och alla kolvar rör sej (prövat motionera dem längst in?) glidpinnar/hylsor välsmorda?
Användarvisningsbild
av bensinskalle
Försvinner bromsverkan helt är det ju något som är småfel. Min klarar ett gäng hårda 120-30 bromsningar utan minsta bekymmer ( för att slita in skivor och motionera ok efter för mycket stadskörning ). Förlorar du bromsverkan helt kanske du ska ta och kolla så bromsvätskan är fräsch.
Användarvisningsbild
av Dede
Kanske läge och kolla när bromsvätskan byttes senast.
Kan göra ganska stor skillnad om den aldrig blivit bytt eller om det är länge sedan.
Användarvisningsbild
av milfshake
Jag har samma problem på min S60r. Första inbromsningen efter start fungerar kanon, men sen faller bromsverkan mer och mer. Riktigt otäckt faktiskt, och ändå har man 330mm skivor runt om med brembo ok.

Har också vart inne på det spåret att köpa green/yellow-stuff belägg, men priskillnaden är enorm. ~2000kr/paret kostar dem, orginalen(okänt fabrikat) runt 700:-

Är det verkligen värt stålarna? Finns ju fina och skinande diagram som visar bromsverkan vid olika temp/miljö, men hur pålitligt är det?
av Jonas_latt
Kan man ta av oken och låta all olja rinna ur systemet. Samtidigt göra rent oken
och lacka de. Vågar man då trycka ur kolvarna och smörja upp?
Måste man byta packningar då?
Relä K uppbrunnet.

Ok då sitter det "olika" K rel&aum[…]

Diameterskillnaden på hjulet blir stor vid R[…]

Kloka tankar! Även om min bil är lastgam[…]

Identifiering Volvofälg

740 GLT 16 valve - Egen motor 155/159 hk samt en […]