Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av ah17
dissonans skrev:
ah17 skrev:
dissonans skrev:
Du har ju med siffror för en bil som är från 1998 (850 man 144hk/226Nm/1450kg: 80-120km/h - 20s (begtest Auto motor sport jan 2000)), så jag anser att du har jämfört med sugbensinmotor från 1998.
Visst har jag det. Men inte med en diesel från 2013 som det påstås. Å andra sidan fanns samma motor med till 2008 och då är det bara något futtigt års mellanrum mellan 1.6D.
Men man väljer såklart ytterligheterna när man vill argumentera. Jag kan stryka prestandauppgiften från 850:n om det nu är så upprörande att jämföra med en såpass vanlig bil.

Men det här med relevans är ju en smaksak.
Användarvisningsbild
av Guru
dissonans skrev:
Spoiler »
Så T4 och senaste D2 är alltså att anses som jämnåriga?
Som Volvoapplikation ja, hur gammal själva konstruktionen är och när den först användes av något annat märke låter jag vara osagt.
Hade egentligen ingen synpunkt på dess ålder och jämförbarhet, bara att faktan kring motorerna är rätt.
Användarvisningsbild
av ah17
dissonans skrev: Så jag vill påstå att det är helt rättvist att jämföra D2 (2011 och framåt) med T4 (2011 och framåt)?
Jag har absolut inga problem med den jämförelsen - men så är jag också öppen för jämförelser. Det är tom så att jag innan jag slog till på en D2:a funderade på om inte en T4:a kunde vara något för mig. Dock såg jag följande nackdelar:

*högre förbrukning
*ingen parkeringsvärmare
*fetare däck
*motorkonceptet ej tillräckligt beprövat (för min smak).
*ej miljöbilsklassad
*motorkaraktär likvärdig med D2:an på bruksvarvtal (1000-3000rpm) dvs upp till 150km/h.
*hög trimningsgrad (motsvararande 280hk på en 2,5T)

Så att bilen är 10 000kr billigare i inköp än D2:an var inte tillräckliga argument för mig.
av perhall
Anledningen till att köpte en T4 var priset och motorgången. Den var 35000 billigare ca än D2 (som jag inte kan tänka mig eftersom den är mycket långsammare om man kör aktivt, 0-100 på ca 13 istället för 9 sek).
När jag köpte var det 22 el 25 000 rabatt på T4 i en kampanj.
Fetare däck - ja den kommer med 225 men de kan bytas mot 205/60 vid nästa däckbyte
Håller annars med om att D2 är mer beprövad - den lär hålla riktigt bra och har mycket få maskinskador - T4 mer osäker även om den verkat hålla än så länge.
T4 går förvånansvärt tyst och mjukt och är ganska snål, dock naturligtvis ej som en D2
PH
av mattish
Jag hade helst tagit en T4f som tjänstebil eftersom det både för företaget och mig som privat hade blivit billigare. Dom nya direktinsprutade och turbomatade motorerna är väldigt bra att köra!
Användarvisningsbild
av ah17
perhall skrev:Anledningen till att köpte en T4 var priset och motorgången. Den var 35000 billigare ca än D2 (som jag inte kan tänka mig eftersom den är mycket långsammare om man kör aktivt, 0-100 på ca 13 istället för 9 sek).
När jag köpte var det 22 el 25 000 rabatt på T4 i en kampanj.
PH
Med 35k i skillnad så kanske jag också köpt en T4. Nu stod valet mellan två Nordic-utrustade bilar för min del och då var skillnaden bara 10k i utgångsläget. Så skillnaden kan man nästan räkna in på ett års körning om man medräknar skattebefrielsen.
av perhall
Jag har haft en MY11 T4, den gick ok, MY12 går fantastiskt bra, tyst, bra segdragning, s/s fungerar "seamless", klart låg förbrukning.
Kul att Volvo
Hade nog inte köpt en T4 för fullpris. jag betalade under 280 för min med Momentum, Ocean Race, Hi-Tech, laminerade rutor... dvs. HP, soltak, VOC, PDC f/b, skinn, metallic, 17", HF, ABL, navi, DVD, 7" skärm, röststyrning... klart bra pris får man säga!
PH
Användarvisningsbild
av ah17
perhall skrev:Jag har haft en MY11 T4, den gick ok, MY12 går fantastiskt bra, tyst, bra segdragning, s/s fungerar "seamless", klart låg förbrukning.
Kul att Volvo
Hade nog inte köpt en T4 för fullpris. jag betalade under 280 för min med Momentum, Ocean Race, Hi-Tech, laminerade rutor... dvs. HP, soltak, VOC, PDC f/b, skinn, metallic, 17", HF, ABL, navi, DVD, 7" skärm, röststyrning... klart bra pris får man säga!
PH
Gratulerar!
av perhall
En bra affär, precis som din D2, särskilt om man betänker vad en Audi el BMW kostar i inköp, service, däck, värdeminskning.../PH
av dst02
perhall skrev:En bra affär, precis som din D2, särskilt om man betänker vad en Audi el BMW kostar i inköp, service, däck, värdeminskning.../PH

Ja bmw har ju 3 års fri service bara å D2 har du ju tidigare dödförklarat för sin täta å dyra serviceintervall så hur den plötsligt kan va
en bra affär kan man ju undra? Men hellre en D2 än en audi,bmw eller merca ;) .

D2 beprövad, japp, den har ju suttit i peugeout mfl i massa år nu å ingen har tydligen fått den att gå så dåligt å fått till så mycket problem som när
volvo började mixtra med den gamla gjutjärns 4an.
  • 1
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 16

Mmm, det är inte längre som med Volvo 24[…]

Jag har fått till mig av phoenix gold sj&au[…]

Har det gått så illa att du inte kan l[…]

måste kolla oem settings idag...ser på[…]