Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Min erfarenhet är att vingen inte hjälper nämnvärt mot nedsmutsning. Däremot hindrar den effektivt automattvättar från att nå in till övre kanten av bakluckan och göra rent.
Jag kör intervalläget på torkarna bak när det är så blött på vägen och det suger upp på bakrutan.
Men i trafiken ser jag faktiskt inga eller ytterst få som nyttjar den funktionen vilket för mig är förvånande då den håller rutan ren.
Stänkskydd gör minimal skillnad. Jag monterade dessa och märker då inte av någon skillnad. Bilen bakom märker nog större skillnad.

Många verkar ha inställningen att torkarn på bakrutan repar mer än hjälper så är väl därför den används sparsamt
akterspegel skrev:antagligen så drar bilen lite mer bränsle då den gör ett motstånd i luften. dessutom så borde den generera lite lyftkraft och det är ju sällan önskvärt i aktern på en bil..
Visst...men....V70II har ju högre Cd värde än V70N pga att man gjort karossen mycket mindre "hal" i formen, så lågt luftmotstånd verkar ju inte vara någon hög prioritet precis. Det nya högre luftmotståndet har ju inte använts till någon ny funktion som att tex hålla bakrutan ren, utan istället har det högre luftmotståndet kommit av design-knixar i formen för att få bilen snyggare på bekstnad av funktion.

På toppen av det älskar ju ägarna att kasta på bredare däck som får luftmotståndet att skena ännu värre.

Så en snygg integrerad spoiler bak som håller bakrutan ren borde kunnat vara möjlig för de som önskat.
AndS skrev:Jag kör intervalläget på torkarna bak när det är så blött på vägen och det suger upp på bakrutan.
Men i trafiken ser jag faktiskt inga eller ytterst få som nyttjar den funktionen vilket för mig är förvånande då den håller rutan ren.

folk är livrädda för att det ska repa rutan..

Torkaren och tvätta oftare är det som gäller, eller skaffa en sedan..
Repar rutan? Man kör ju den därför att rutan blir blöt och skitig.
Men visst om man fingranskar min ruta så kanske det finns några repor, men den är väl ett transportmedel för de flesta och inget utställningsföremål. Det är ju en kombi!
AndS skrev:Repar rutan? Man kör ju den därför att rutan blir blöt och skitig.
Men visst om man fingranskar min ruta så kanske det finns några repor, men den är väl ett transportmedel för de flesta och inget utställningsföremål. Det är ju en kombi!

Precis!
Kollar man på beg kombi-V70 i bilhallar så är sällan bakrutan riktigt repig, däremot framrutan! Vad sägs om följande kommentar vid service i måndags (drygt 3000 mil): kan ni laga stenskottet i rutan? Nej, det är ingen idé, vänta tills den spricker, den är ju så repig, du måste köra nära bilarna framför!
Sant, kanske, men tycker att en ruta borde hålla åtminstone 10 000 mil...
PH

Är det onormalt att generatorn laddar 14,9-15[…]

Volvo V70 08 2.4d slö

Tja har samma problem på min d5(d5244t4) H[…]

Har en 2022a, verkar inte ha några problem m[…]

D4 VEA dricker olja

Kollade lite närmare på ihop­sä[…]