Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Att tro att säljarna skulle ha lust/ork att vid sidan av jobbet hålla på med däckbusiness på Blocket tycker jag låter lite löjligt. Vilken kedja skulle tillåta sina säljare att ta med sig hjul hem? Skulle väl vara någon liten handlare där ägaren är den som säljer, men hos stora återförsäljare skulle jag inte tro det.
En stilla undran, räknar ni med att vinterhjul ingår när ni köper en helt ny bil också?

Finns väl ingen handlare som bjuder på något utan att tjäna pengar. Alla bilar byts inte in med vinterhjul, därför samlas alla hjul in hos handlaren för att kunna antingen säljas in i en bilaffär alternativt skickas med istället för att sänka priset. Beror ju på förhandlingsförmåga från kunden.

Är det bara vinterhjul du tycker handlarna luras med? Måste ju gälla lasthållare, bagagerumsmattor och alla andra tillbehör som är lätta att flytta till andra bilar? Visst att man måste ha vinterhjul i Sverige, men samtidigt finns det inget krav på att vinterhjul ska ingå i en bilaffär.
En Volvo ÅF tjänar många ggr mer idag på däck, service, rekonditionering ,glas mm mm.
Varför skall man då lägga med vinterhjul i bilen per automatik ??
En trevlig kund brukar för det mesta kunna få med en uppsättning nya el begagnade däck i köpet,
att istället sitta och häva ur säg att säljarna säljer vinterhjul på Blocket för att dryga ut semesterkassan
låter ju föga troligt, det skulle innebära att blocket skulle översvämmas av vinterhjul då det enl dig aldrig
finns med ( baserat på att du själv inte lyckats förhandla till dig det)

Editerat pga brott mot forumreglerna
Ojdå, det var ord och inga visor från Jensen där. Många tänkvärda råd.

Om jag fick bjuda på ett råd i retur, så skulle det kunna vara att ta det litet lugnt [...]editerat på grund av brott mot forumreglerna
Mycket starka ord .tankar.och tyckande

Men hur gör ni själva när ni tycker att ni får för "lite" i inbyte skickar du med V-hjulen eller behåller man dom och säljer själv ?

En bil som är 1,5-2 år gammal har troligen föregående ägare flyttat hjulen till sin nya bil
lite äldre bilar så tycker man att dom ingår inte, någon bekant eller liknande behöver V-hjulen just pga att man tycker man får för lite i inbyte och V-hjulen ger inget xtra

Det jag skriver är egna upplevda situationer från mina kunder

Då är det inte lätt som säljare att skicka med några beg hjul

Men sen är det så att man står gärna fast vid sin tro att en gång hästhandlare alltid hästhandlare eller?
Eller kanske är det så att som man känner sig själv känner man andra !!!
Nä nu vart jag elak och får Bannor av admin

Go natt.....
//Gooose
jag tycker bilsäljare ofta är seriösa
de tjänar ofta bra medan bilåterförsäljarna går rätt dåligt
det är ju garantier, konsumentköplag och annat på det man köper och det är nog vanligare att konsumenter lurar återf än tvärtom...
PH
De gånger jag handlat bil av handlare brukar det sällan ligga däck i bilarna i hallen utan vanligare har varit att efter uppgjord affär har man traskat ut till ett förråd och plockat den uppsättning man själv känner sig nöjd med. Enda undantaget till det var när jag köpte en beg Volvo av en BMW handlare och då fanns bara däcken som hängt med bilen in att välja på. Jag kom faktiskt på ett tillfälle då jag skulle bli lite irriterad på det som diskuteras här och det är om jag köpte en bil och den stod på vinterhjulen med eftermarknadsfälgar och det var en modell som "ska" ha en viss fälgmodell för att se rätt ut och den uppsättningen hjul inte gick att få med till bilen.

/John
JohnB skrev:De gånger jag handlat bil av handlare brukar det sällan ligga däck i bilarna i hallen utan vanligare har varit att efter uppgjord affär har man traskat ut till ett förråd och plockat den uppsättning man själv känner sig nöjd med. Enda undantaget till det var när jag köpte en beg Volvo av en BMW handlare och då fanns bara däcken som hängt med bilen in att välja på. Jag kom faktiskt på ett tillfälle då jag skulle bli lite irriterad på det som diskuteras här och det är om jag köpte en bil och den stod på vinterhjulen med eftermarknadsfälgar och det var en modell som "ska" ha en viss fälgmodell för att se rätt ut och den uppsättningen hjul inte gick att få med till bilen.

/John
Men du är ju inte tvungen att köpa just den bilen? Och är du ändå intresserad av bilen så i prisdialogen är eftermarknadsfälgarna istället för originalmonterade något som du får använda för att få ned priset till en nivå så att du kan köpa en uppsättning original om det är viktigt. :wink:
Man blir alltid lite nyfiken på vad ni jobbar med som anser att däck ska ingå osv osv. Hur bedriver era arbetsgivare affärer? Ger dom också bort saker? Jobbar ni gratis osv osv

Märklig tråd..
Även om jag som ni har märkt håller med alla som tycker att det inte på något sätt är självklart och att det finns många skäl att däck inte skickas med:
1. Privatperson behåller till nästa bil
2. Fordonsstock/Vagnpark behåller alltid vinterhjul
3. Hjulen ligger på ett däckhotell och man hinner/orkar inte/glömmer åka dit
4. Man tänker sälja hjulen på blocket
5. Man tänker ge bort dem
6. De står längst in i garaget och man orkar inte ta fram dem
etc.

så tror jag att de senaste 3-4 årens ivriga annonserande av "vinterhjul på köpet" har ökat förväntningar på att få med det även för begagnat.
För 15 år sen var det extremt ovanligt med vinterhjul på köpet...
PH
Ardic 612D

Antar du menar 912,har bytt lager på 2st. H[…]

V90 läggs ner.

Nu ska man ju ge sig på att skatta hybrider[…]

Volvo car UX

Chattade precis med Volvo support, och planen &aum[…]

vinterhjul Fälgen "Ja" men det[…]