NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Avarell_Dalton
#72914
CarMan skrev:
Avarell_Dalton skrev:Den som söker han finner. Hittade en instruktion för extraljus här: http://vccs.volvocars.se/accessories/ii ... MA_8698346[sv-SE].pdf Den har även en bild på en sån där reg.skyltshållare.

Och för den som vill leta andra monteringsanvisningar:
http://vccs.volvocars.se/accessories/ii/search.asp
vi andra som läser hela instruktionen ser att man måste ta bort stötfångaren o montera ett fäste i balken så nuberskyltshållaren har nått stadigt att sättas fast i.

jat rekomenderar inte dom där universal hållarna, dom är inte stadiga.
vad läste inte jag? Och läste du att jag skrev att det låter mer dramatiskt än det är att ta bort fronten?

EDIT: Fan så irriterad jag blir. Jag ger killen en hel installationsmanual så att han själv på ett jävligt bra sätt kan bedöma om han är intresserad av att köpa och installera extraljus, vad bidrar du själv med? Gnäll över hur struligt det är och hur bra det går på en annan bilmodell, jo men tack för den informationen, intresseflaggan är hissad och jag har kallat till ett extramöte i föreningen
Användarvisningsbild
av CarMan
#72931
skilnaden är väll att jag månterat några såna där o du bara läst manualen...
Användarvisningsbild
av Avarell_Dalton
#73060
CarMan skrev:skilnaden är väll att jag månterat några såna där o du bara läst manualen...
Då skulle det väl vara fan så mycket mer konstruktivt att dela med dig av dina praktiska erfarenheter från installationerna du gjort på ett antal v50 istället för att gnälla. Och klarade du av monteringen är jag säker på att den här killen gör det också
Användarvisningsbild
av CarMan
#73065
Avarell_Dalton skrev:
CarMan skrev:skilnaden är väll att jag månterat några såna där o du bara läst manualen...
Då skulle det väl vara fan så mycket mer konstruktivt att dela med dig av dina praktiska erfarenheter från installationerna du gjort på ett antal v50 istället för att gnälla. Och klarade du av monteringen är jag säker på att den här killen gör det också
Jag har inte gnält, utan förkarat att det inte är så smidigt att göra på dessa bilar. (= jag har delat med mig av mina erfarenheter)

för sök att inte miss förstå det här nu! men klarar han av allt som jag klarar, så förstår jag inte varför han har frågat på ett forum, dp hade han väll bara monterat did grejorna helt utan gnäll :!:
Användarvisningsbild
av _lucifer_
#131848
Vad jag har förstått så MÅSTE man väl ha strömbrytaren i kupén för att det ska vara godkänt på besiktningen?!
Om inte annat så tycker jag det är bekvämt att kunna blända av bara extraljusen om det snöar kraftigt.

Varför har dom krånglat till installationen så mycket på S40/V50 när det är så enkelt på V70?!?! Eller rättare sagt, inte förenklat det när båda bilarna ändå bygger på likvärdig teknik. Eller så kanske det inte är det dom gör?
av ljungström
#131856
_lucifer_ skrev:Vad jag har förstått så MÅSTE man väl ha strömbrytaren i kupén för att det ska vara godkänt på besiktningen?!
Om inte annat så tycker jag det är bekvämt att kunna blända av bara extraljusen om det snöar kraftigt.

Varför har dom krånglat till installationen så mycket på S40/V50 när det är så enkelt på V70?!?! Eller rättare sagt, inte förenklat det när båda bilarna ändå bygger på likvärdig teknik. Eller så kanske det inte är det dom gör?
Det finns inget krav på att extraljusen skall kunna slås av och på separat, det räcker med att de följer det vanliga helljuset.
Användarvisningsbild
av _lucifer_
#134590
Då var kablar dragna och hållaren på platts...

För er som har tänkt göra det själv så kan jag bara säga att det inte var jätte svårt direkt. För mig tog det drygt 3,5 timmar.
Det var lite pilligt på vissa ställen, och det underlättar om man är två. Att riva inredningen var nog det som tog mest tid, och att våga slita lös fronten kändes lite svettigt. :)

Någon som har nått bra tipps om vart man kan fästa stabiliseringsstagen?
Är lite kluven om jag ska sätta stora Big Knickare eller Hella's 3000 compact. Bosch är ju lite större men lyser bättre.
av Ragnarpe
#136354
Oavsett vad ni diskuterar om montering, fästen och så vidare så tycker jag personligen inte att det är snyggt när två eller tre stora extraljus dominerar fronten på en S40, V50, V70 eller vad ni nu har. Volvo har ju trots allt en snygg front så därför ska den inte döljas och varför inte kolla på de ljusramperna som finns och som sätts i den nedre luftspalten? Jag har själv använt dom till min gamla V70, en A6 och nu funderar jag starkt på att sätta sådana i min V50.
Användarvisningsbild
av _lucifer_
#136499
Ragnarpe skrev:Oavsett vad ni diskuterar om montering, fästen och så vidare så tycker jag personligen inte att det är snyggt när två eller tre stora extraljus dominerar fronten på en S40, V50, V70 eller vad ni nu har. Volvo har ju trots allt en snygg front så därför ska den inte döljas och varför inte kolla på de ljusramperna som finns och som sätts i den nedre luftspalten? Jag har själv använt dom till min gamla V70, en A6 och nu funderar jag starkt på att sätta sådana i min V50.
Vad är vittsen med dom lamporna när dom knappt lyser lika bra som bilens egna helljus? Dessutom ligger dom för lågt för att göra nytta... förutom i snörök och dimma förståss, då kan det vara bra.
av Ragnarpe
#136551
_lucifer_ skrev:
Ragnarpe skrev:Oavsett vad ni diskuterar om montering, fästen och så vidare så tycker jag personligen inte att det är snyggt när två eller tre stora extraljus dominerar fronten på en S40, V50, V70 eller vad ni nu har. Volvo har ju trots allt en snygg front så därför ska den inte döljas och varför inte kolla på de ljusramperna som finns och som sätts i den nedre luftspalten? Jag har själv använt dom till min gamla V70, en A6 och nu funderar jag starkt på att sätta sådana i min V50.
Vad är vittsen med dom lamporna när dom knappt lyser lika bra som bilens egna helljus? Dessutom ligger dom för lågt för att göra nytta... förutom i snörök och dimma förståss, då kan det vara bra.
Håller nog inte med dig riktigt. Nu har jag inte kört bil med "vanliga" extraljus på länge, men eftersom jag kör mest på mindre vägar till och från jobb under den mörka årstiden så anser jag att ljusramperna är det mest optimala, dvs utseende/effektivitet. Helt klart är att dom bästa ljusramperna är betydligt bättre än bilens helljus.
Har en länk till en test här:

http://www.extraljus.com/admin/myfiles/ ... ustest.pdf

Passar nog,skiljer bara lite på et (5mm)

Hej. Har sett några xc60 MY2020/MY2021 som h[…]

Ljud från koppling

Problemet är löst, körde runt helt […]

EX30, påstår dom.

Tycker den är genuint vrålsnygg. Kan va[…]