Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av johannes850
som rubriken lyder så har farthållaren på 850in slutat fungera, den fungerade skitbra i höstas men sen nu under vinterna har jag bara åkt korta sträckor och sen testade jag den nyligen och då fungerade den inte, så undrar vad som vanligtvis brukar gå sönder på dom? skulle väldigt gärna vela få den att fungera
gärna lite tips på hur jag ska felsöka sakerna då jag aldrig pysslat med just farthållare förut och inte riktigt vet hur den fungerar:)
tack på förhand!
av surfvolvo
Tjenare

Samma problem här och för att sammanställa alla trådar jag har läst

1. skaffa felkodsläsare ..den kan tala om exakt var det ligger (dock har jag inte lyckats hitta något som garanterat funkar ännu)
2. Kolla kontakten på bromspedalen ....den ska gå att dra ut och det ska vara nån typ av hack när man drar ut den .... min går att dra ut men det är inte hack
3. det sitter en vacumpump bakom/under batteriet som tydligen kan ha trasiga slangar el dyl .... har själv inte hunnit spana på den
Användarvisningsbild
av Lucif3r
surfvolvo skrev:1. skaffa felkodsläsare ..den kan tala om exakt var det ligger (dock har jag inte lyckats hitta något som garanterat funkar ännu)

Måste bara påpeka och understryka... En felkod talar inte om exakt vart felet ligger. Den ger en ledtråd om vilket område felet ligger i. Sen är det bara att felsöka det området.

vol-fcr fungerar garanterat till volvo modeller år 96-98, och är dessutom i stort sett det enda som fungerar.
jag har en felkodsläsare, och får inga felkoder på farthållaren,
ja okej då ska jag kolla slangarna:) går det att felsöka själva pumpen på något sätt?:)
säg gärna till om du hittat något fel på din:)
tack!
av surfvolvo
Jag trodde inte att VOL-FCR gav felkoder för farthållaren ..jag var inne på att bygga en egen lysdiodsblinkare. Det var ju positiva nyheter att den ska klara det - så nu har jag dubbel anledning att skaffa en sladd (och ev en ny hårddisk till datorn eftersom jag är skeptisk till att allt funkar på win8 ..tänkte mig en liten hårddisk jag stoppar i datorn med windows xp på)

Jag lyckades förövrigt dra ut kontakten på bromspedalen ..det blev ett klick och nu ligger kontakten an mot armen ...men det hjälpte inte felet
Användarvisningsbild
av Lucif3r
vol-fcr läser följande: motorstyrsystemet, automat låda, abs, instrumentering, immobilizer, farthållare, elstyrda stolar, airbag och ECC.

Dock vid en snabb titt nu så verkar det som om farthållaren måste läsas ur med en blinkdiod, på samma sätt som tidigare årsmodeller. Det samma verkar gälla ECC på 850.
Samma sak verkar det vara med motronic 4.3 och Fenix 5.2.
Jag har själv ingen farthållare i min V70, så jag har inte kunnat testa den funktionen.

Har inte tittat på filmerna så vet in[…]

Lyser lampan kan du ta ut felkoder. Kolla under mo[…]

Artikel numret till Volvos originaldörrskydd […]

Missljud -22 V60 T6

Stämmer att jag inte får ladda i v&au[…]