Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av yngveson
Hej,

Sambon körde av vägen pga. moddslask i förra veckan och har i ett halvår klagat på att bilen känns "opålitlig, speciellt när det är halt". Jag har inte känt eller hittat något, inte heller bilmekarn på autoverkstaden dit vi brukar lämna den.
Nu är det ju mest hon som kör med den dock...
Och nu börjar hon gnälla om att hon vill ha en XC70 igen, men vi kör så mycket varje år att vi knappt har råd med det...

Bilen (D5:a -04 manuell) har gått 22000 mil snart och jag gissar själv att stötdämpare och fjädrar kan spela in en del i problemet.
Skall man sätta hårdare dämpare än standard i så fall?
Har ni några andra ideer vad man bör byta eller titta på?
Inget glappt i styrning alltså.
av JE Jr
Hej!

Bussningarna i länkarmarna fram brukar bli ganska dåliga.

Även subframebussningarna blir dåliga och slappa med milen. Hade problem med min S70 med 17000mil (samma subframebusningar som i er bil) med att den kändes opålitlig och att man behövde småkompensera och styra emot på motorvägen. Monterade en sats eftermarknadsinlägg till subframebussningarna som stabiliserade upp dem, och vilken skillnad!

http://www.ipdusa.com/products/8969/120 ... insert-kit

Tyvärr tror jag inte de finns att köpa i Sverige ännu, jag beställde från USA. Byta subframebussningar går ju annars att göra, men skall man låta en verkstad göra det blir det tyvärr dyrt...
av Knota
Kolla styrlederna igen, speciellt inre. Jag hade glapp på dom inre fast verkstaden hittade inget. Bilen var lite otäck vid bra underlag och livsfarlig när det var halt. Kolla också toe-vinkeln.
Användarvisningsbild
av Perc
För breda hjul gör inte heller underverk på en V70. Jag hade 225/45-17 som faktiskt var original på min 2.5T och den blev otroligt mycket mer harmonisk att köra med vinterhjulen på 205/55-16. Spårade inte längre som en idiot hit och dit.
Perc skrev:För breda hjul gör inte heller underverk på en V70. Jag hade 225/45-17 som faktiskt var original på min 2.5T och den blev otroligt mycket mer harmonisk att köra med vinterhjulen på 205/55-16. Spårade inte längre som en idiot hit och dit.
Har samma setup på vår andrabil (Sambons dagisracer TME optimerad V70 2,5T -05 med 13k mil på mätaren.)

Eftersom jag normalt åker V60 med ett ganska stramt chassie så är skillnade betydlig med en bil som är svårt understyrd och har en katastrofal väghållning.
Jag har dessutom känslan för att situationen blir värre av något jag upplever som ett glapp i styrningen då hjulen inte reagerar på mindre rattrörelser.

Jämför jag med v60'n så finns inte detta spel i ratten. Tilläggas att länkarmarna i framvagnen samt övre motorfäste byttes på vid 12k mil.
Kolla dämparna, framförallt bak och även k-stragen bak. Bytte dessa på min V70 D5 förra året och jävlar vilken skillnad. Jag var korkad nog att byta mina länkarmar till armar med polyuretanbussningar. Nu hasar bilen i sidled när jag bromsar. Köp ej dessa utan vanliga eller förstärkta som sitter på ambulanser mm. Vad har du för vinterdäck? Märke dimension mm?
Användarvisningsbild
av Perra83
Att hon kör av vägen beror knappast på bilen. På vintern får man vackert anpassa hastigheten efter väglaget och förmågan att hantera bilen på halt underlag. En XC70 är knappast mer pålitlig. Då skulle alla ha en sådan i detta land men dom är rätt lätträknade.

Jag var nära att hyvla min V70R i vajerräcket dagarna före jul. Har fina dubbade vinterdäck. Sänkt chassi med andra fjädrar och dämpare. Färgglada bussningar och stag lite här och var. Det hjälper inte när insidan av skallen inte fattar att man inte ska köra som en biltjuv. Det var riktigt moddigt i vänsterfilen och lastbilen som jag körde om hade förmodligen förvandlat bilen och mig till en konservburk om jag inte hade kommit om ordentligt. 2 till 1 väg och 2 blev 1 där jag körde om. Så kör jag aldrig igen på vintern :oops: :oops:
Det är nog lite som Perra83 säger. Är det moddigt är det lätt att få slaskplaning. Bra vinterdäck ger bättre stabilitet och kortare bromssträcka. Tyvärr så är många trafikanter tröga. Kör fort som f... på hala vägar och framförallt ligger de i häcken nära nära. Framförallt bussar och lastbilar. Inte alla men många.
Relä K uppbrunnet.

Ok då sitter det "olika" K rel&aum[…]

Diameterskillnaden på hjulet blir stor vid R[…]

Kloka tankar! Även om min bil är lastgam[…]

Identifiering Volvofälg

740 GLT 16 valve - Egen motor 155/159 hk samt en […]