no_brakes skrev:Steff 99 skrev:P1800 skrev:Hej,
jag beställde min 2,4d med elvärmare och kupeuttag Jag menar att det är bättre för både plånbok och miljö. På morgonen värmer jag bilen med el och på eftermiddagen med dieselvämaren, Tillsatsvämen har jag som regel avstängd eftersom jag inte uppfattar att den sänker förbrukningen på bilen när den redan är uppvärmd. När det är riktigt kallt, runt -20 till -30 behövs bränslevärmaren för komfortens skull. Jag tycker mig ha sett att momentanförbrukningen på färddatorn blir lägre också när det är så kallt. Svårt att säga säkert. Jag tror att det är en poäng med att inte använda tillsatsvärmaren under korta sträckor eftersom den knappast hinner göra nytta på 10 minuter, Däremot lär slitaget och sotbildning vara avsevärd. Men detta är mina teorier. Man skulle behöva mera data för att dra säkra slutsatser. Kolade med en verkstadskille som tyckte att värmaren alltid ska vara påslagen men mitt intryck var att han egentligen inte visste varför... Säkert finns det någon på forumet som har faktagrund och kunskap att utveckla detta ämne.
Ser man bilköpet på kort sikt så är det nog svårt att räkna hem extrakostnaden för elvämaren. man för ju rätt mycket diesel för 4000kr som elvärmaren lär kosta, Rent krasst är det säkert bättr ekonomi att stödladda batteriet istället för elvärme,
Att dieselvärmaren skulle påverka bränsleförbrukningen positivt är bara löjligt , den höjer förbrukningen med minst 10-15% om inte färddatorn är totalt missvisande , jag har en förbrukning efter färddatorn på 0.75 en verklig på nära 0.9l/mil.
Enligt verkstaden och flera här på forumet är det dieselvärmaren som tar mellanskillnaden.
M.a.o har jag en snittförbrukning på min Dieselvärmare på 0,15 l/ milen :roll:
Så kan du ju inte jämföra.
Du måste ju jämföra med vad bilen skulle dra helt utan dieselvärmare.
En kall motor drar mer än en varm. Efter det kan du se vad dieselvärmaren gör för positivt eller negativt på din förbrukning.
Sen brukar ju färddatorn vara en ganska bra glädjemätare den med.
Färddatorn det är mera som en kul grej
Enl Webasto så får man "tillbaka" ca 20%-40% av förbrukningen som åtgick för att förvärma genom minskad förbrukning
Detta med en körcykel på 20 minuters uppvärmning, där värmaren tar 0,62l per timme
Då ska vi se:
Det innebär att det kostar någonstans mellan typ 2 till 2,50 kr att värma bilen i 20 min (som tydligen anses vara nog)
*Approx. 20 - 40% of the mentioned fuel consumption is compensated by the low consumption of the pre-heated engine
http://www.webasto.at/produkte-und-maer ... Evo_DE.pdf