ah17 skrev:För min del är tekniken sekundär.
För mig är tekniken extremt viktig. Jag har tagit exempel på en modern ottomotor (T4) som jämförelse med en modern dieselmotor (D2). För mig är det naturligt att man jämför "state of the art". Särskilt som ekonomin för dessa motoralternativ är jämförbar. Motorerna jag valde att jämföra råkar dessutom sitta i samma bilmodell. Det kan inte bli mera rättvist om man ska jämföra prestandaegenskaper för ottomotor med dieselmotor.
Ärligt talat så verkar det som att du blev överraskad av att T4 prestandamässigt matchar D2 även vid vanlig svenssonkörning och inte bara vid körning på låga växlar och högt varvtal. Dessutom har T4 betydligt bättre prestanda än D2 om man orkar engagera sig med växelspaken. Den valfriheten har man inte på samma sätt i D2. Du valde exempel på motorer som passade din sak. Jag valde att jämföra motorer utifrån dagens "state of the art".
Att utvecklingen gått framåt på motorsidan är mycket positivt. Dieselmotorn har utvecklas från trötta rykande sugdieslar till utmärkta motorer med mycket hög körbarhet. De ger lägre CO2-utsläpp än motsvarande ottomotor för samma arbete pga högre verknongsgrad. Dock på bekostnad av högre NOx. Ottomotorn har börjat utvecklats på allvar de senaste åren med downsizing och har ännu stor potential kvar. Men redan nu matchar en downzisad ottomotor (T4) en modern downsizisad dieselmotor (D2) i prestanda även vid normalkörning. Men bränsleförbrukningen är lägre och verkningsgraden är högre hos dieselmotorn (och kommer nog så att förbli). Båda motortyperna kan dessutom drivas av ett flertal alternativa bränslen. Den utvecklingen har knappt börjat.
Men i ämnet D2 och prestanda upprepar jag vad jag skrev tidigare: prestanda hos D2 är fullt tillräckliga även i en V70II. Att vi har blivit bortskämda med dagens "övermotorisering" av bilar förtar inte det faktum att en familjebil på 80-talet med prestanda som dagens D2 betraktades som snabb och kvick. För att inte säga mycket kvick. Särskilt prestanda i låg- och mellanregistret.