Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Katja
Skulle behöva hjälp med att välja batteri till min V70 2.0d -09. Bilen stod i tre dagar och var stendöd när jag skulle iväg.
av Rådlös
Batteriköp kan vara fullt med lömska fallgropar. Du skall ha ett batteri som är så stort som möjligt. Det vill säga, så stort som får plats i din bil på batterihyllan. Det skall också vara ett högt köldstartsvärde på det. Köldstartsvärde mäts i CCA. Dessvärre finns det olika mätmetoder hos olika fabrikat. Det skall i alla fall vara en så hög siffra som möjligt.
Sedan skall du välja ett fabrikat som är välkänt. Inga okända lågbudgetmärken. Bosch, Tudor, Varta etc. etc. Har du ingen erfarenhet av batteriköp så ta med en bekant som är lite insatt. Naturligtvis kan du vända dig till närmaste Volvobutik, då får du ett batteri som är avsett för just din bil. Men det kanske blir ett antal hundralappar mer än på andra ställen? Volvo och t.ex Biltema tillverkar inga egna batterier. Det gör någon annan och säljer dom i återförsäljarnas namn.
Bara en nyfiken fråga i sammanhanget, har du laddat upp det gamla batteriet?
av Katja
Det blev urladdat för några månader sen och då laddade vi upp det samt körde den på rekond (tror det heter så). Nu står det på ladd igen.
av Rådlös
Innan du köper ett nytt batteri och sätter i bör du kolla så att du inte har någon kortslutning eller annat fel någonstans. Visserligen är det "låga chanser" för ditt gamla batteri så som du har beskrivit det, men något mer livstecken borde det kunna visa, tycker jag.
Det är svårt att så här på distans säga vad som kan vara fel, men eftersom du har en diesel så kan man ju börja fundera på bränslevärmaren. Men det finns säkert hundra andra enheter som kan fela.

Har en 2022a, verkar inte ha några problem m[…]

D4 VEA dricker olja

Kollade lite närmare på ihop­sä[…]

https://www.biltema.no/kontor-teknikk/tv-utstyr/an[…]

Är detta helt separerat från dieselpart[…]