Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lazy
perhall skrev:
Ynot skrev:Efter att ägt 14st bilar under 40år där alla har haft FWD och jag aldrig haft några problem med det varför skulle jag då välja AWD vid byte av bil nu?
Dom högre kostnaderna (inköpspris/förbrukning) lägger jag på något annat som jag tycker är viktigare.
Har du verkligen aldrig haft problem pga. FWD? Jag tycker att det händer minst 10 gånger per vinter att jag verkligen behöver AWD... svårt att ta sig upp på uppfarten i vissa lägen... kört fast på en parkering, vågar inte fickparkera i backe med rädsla för att inte komma loss etc. Skulle gärna ha AWD på nästa bil och har haft det några gånger tidigare (Audi S4, XC90 T6)./PH
Nej, kör idag 75% stadstrafik (mest skitiga vägar) och från/till Gotland (90-110 vägar) visst kan jag hamna i situationer där AWD kanske hade tagit fram mig snabbare/lättare, men har aldrig kört fast eller haft problem att ta mig fram dit jag ska.
Användarvisningsbild
av apersson850
Så är det, och så ska det vara. Antisladdsystemet försöker avgöra om föraren verkar veta vad han håller på med, och låter honom hållas i högre grad, så länge han verkar aktivt använda styrning, gas osv för att köra bil. Men sitter han bara passiv och verkar panikslagen går systemet in allt vad det kan för att räta upp bilen.
Det står i min instruktionsbok att det fungerar så. Ställer man om till läget DSTC SPORT låter den föraren hållas längre än vanligt.
av Lövet
Att AWD är beroendeframkallande men inte ett behov kan jag illustrera genom att använda min gode far som exempel. Det är en vägens man som kört i storleksordningen minst 120.000 mil i tjänsten. Av dessa har runt 115.000 skett i fram eller bakhjulsdrivna bilar. Sista tjänstebilen är dock en A4 TDI Quattro och hur tror ni det låter nu?

"Jag skulle aaaaaaaldrig klara mig med en framhjulsdriven bil"
Användarvisningsbild
av MartinS
andreas_lofgren skrev:Att AWD är beroendeframkallande men inte ett behov kan jag illustrera genom att använda min gode far som exempel. Det är en vägens man som kört i storleksordningen minst 120.000 mil i tjänsten. Av dessa har runt 115.000 skett i fram eller bakhjulsdrivna bilar. Sista tjänstebilen är dock en A4 TDI Quattro och hur tror ni det låter nu?

Det säger ju något om hur stor skillnad det är.

Få skulle "klara sig" utan AC/ECC idag, men jag lovar dig att man kommer fram till slut även utan, om än något svettigare...

/Martin
av Lövet
Precis. Det är en komfortdetalj, inte ett behov. Då tycker jag den ska diskuteras som sådan.
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
I vissa bilar skulle jag säga att det är helt nödvändigt. :wink:

Ta min V60 T6 Polestar. Den hade varit helt hopplös utan awd och framdäcken hade varit slut efter 300 mil. Nu kan jag stämpla när jag vill och som mest få ett litet, litet gnäll från framdäcken, alternativt att den spinner på alla fyra som kan hända rätt ofta när det är fuktigt.
av chrand
XC90_Executive skrev:I vissa bilar skulle jag säga att det är helt nödvändigt. :wink:

Ta min V60 T6 Polestar. Den hade varit helt hopplös utan awd och framdäcken hade varit slut efter 300 mil. Nu kan jag stämpla när jag vill och som mest få ett litet, litet gnäll från framdäcken, alternativt att den spinner på alla fyra som kan hända rätt ofta när det är fuktigt.
:-)-) :-)-) :-)-)
Användarvisningsbild
av apersson850
XC90_Executive skrev:I vissa bilar skulle jag säga att det är helt nödvändigt. :wink:

Du försökte kanske vara ironisk, men man kan precis lika gärna avfärda det argumentet som skitsnack. Det är inte fyrhjulsdrift som är nödvändigt för dig, det är att du lär dig köra bil vettigt. Dvs utan att stampa på gasen hur som helst, utan se till att göra det när du åtminstone fått i trean, hjulen pekar rakt fram och det är torr asfalt under dem.
I viss mån var min 854 Turbo likadan. Inte lika stark som T6, men även lättare bil. Kunde utan vidare lägga omgivningen i närskyddsrök om man ville. Jag bytte sommardäck ungefär var 7000-8000:e mil. Jodå, jag har kört allt vad bilen kunde gå åtskilliga gånger, men jag ägnade mig inte åt dragracing speciellt ofta.

Däremot är det förstås så att om det ska gå att utnyttja effekten i din T6 i nästan alla lägen, då är fyrhjulsdrift en förutsättning.
av Sharkbait
andreas_lofgren skrev:Att AWD är beroendeframkallande men inte ett behov kan jag illustrera genom att använda min gode far som exempel. Det är en vägens man som kört i storleksordningen minst 120.000 mil i tjänsten. Av dessa har runt 115.000 skett i fram eller bakhjulsdrivna bilar. Sista tjänstebilen är dock en A4 TDI Quattro och hur tror ni det låter nu?

Ja, vad brukar dem säga i USA . . .

"once you go black you don't go back"

För nån vecka sedan så stod jag och tittade ut genom fönstret och då kom det en kille och låste upp sin Audi A5. Det var lite snö och plogbilen hade åkt förbi på gatan och gjort en liten snövall kanske på 5-10 cm längs hela gatan där bilar stod parkerade. Killen startar sin Audi A5 för att åka iväg. Börjar backa men kommer inte många cm. Killen försöker åka fram och tillbaka för att kunna komma loss men inget hjälper. Han går ut och sopar framför och bakom hjulen utan framgång. Han försöker skjuta på bilen själv i friläge utan framgång. Jag tänkte om jag skulle gå ned och dra lossa honom med min XC70 men så ringer killen ett samtal och efter ett tag så kommer hans entourage för att hjälpa honom därifrån med bilen. Även om de var 5 st exkl föraren så tar det ett bra tag innan dem lyckas få bort bilen ifrån där den stod parkerad.
Nu tror föraren och hans entourage att nu är bilen loss men när han kör och dem skjuter på bilen så fastnar bilen på den lilla plogvallen. Bilen sätter sig fast på snövallen höger framdäck/tröskel - underredet - vänster bakdäck/tröskel. Där står bilen och spinner. Föraren och hans entourage kan inte tro att detta är sant. På denna lilla snövall spenderade dem en bra stund innan dem lyckas frigöra bilen.

1 timme innan detta så parkerade jag ca 3 bilar bort med min bil och körde över samma lilla snövall. Dagen därpå så svängde jag ut och körde ut på vägen från min p-plats.

Killen hade en Audi A5 FWD och såhär efteråt skulle jag ha filmat händelsen.
  • 1
  • 17
  • 18
  • 19
  • 20
  • 21
  • 23

Hej, Jag har en v70 MY2011. En högtalare verk[…]

Hivade upp Teslan på domkraft idag i nå[…]

Lövets XC70 -05 - Godkänd!

Intressant, funkar dessa lampor på[…]

VOC strul