Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av crumpets
llesrof skrev:Bensin känns inte aktuellt. Då kan jag lika gärna köra bensindriven XC70. Jag har kollat lite på bytbil.se och det verkar svårt att hitta riktigt välutrustade Tiguaner. Jag har en Summum nu och vara utan backsensorer, skinnklädsel, elstol och sånt där går ju inte, När man väl hittar en fullmatad Tiguan så kostar de lika mycket som motsvarande XC70. Och då är valet mycket enkelt.

Jag kollar lite på Mitsubishi Outlander också men asiatiska bilar känns inget vidare. Det är det där med de små små detaljerna. Som dessutom gärna rostar på asiater.
Det är problemet med tiguan. Den är ruggigt prisvärd i basutförande, men pga brist på bra paketdeals och allmänt överprissatta tillval/för få standardgrejer blir den löjligt dyr när den är lite pimpad. Då är den inte längre det minsta prisvärd. Man ska se den för vad den är, en billig men riktigt trevlig standardbil. Redan med lilla dieseln tenderar den att bli för dyr tycker jag nästan.
av Lövet
Fast med premiumpaketet så är Tiguan ganska billig att utrusta numera. Du får Bi-Xenon, Panoramatak och Skinnklädsel för 24.900:- Det lär ju inte vara billigare hos Volvo exempelvis.
Användarvisningsbild
av MartinS
Bu för tråkig inredning, hårda stolar, trista motorer, litet bagage och uselt helljus.

Inte ens priset får bä av mig, inte med tanke på vad man får för pengarna.

/Martin
av llesrof
Asså... jag är en underbetald tjänsteman så att köpa en ny bil är uteslutet. Ja, om det inte är en minsta Kian eller annan skitbil. Men då åker jag heller buss. Om jag sammanfattar mina känslor för Tiguan så hör - hjärnan säger bä och hjärtat säger bu. Och jag har större hjärta än hjärna. Synd att en så trevlig bil inte finns med den utrustning jag vill ha utan att kosta lika mycket som en XC70 med samma utrustning.
Användarvisningsbild
av Perc
llesrof skrev:Franska biltillverkare är som en slags motsatt kung Midas - allt de rör vid blir skit.
Även "fransoserna" tillverkas i Japan i det här fallet. Tyvärr innebär det trist japs-inredning och säkert dörrklang också. Om jag skulle tvingas välja skulle det bli en av dom två franska varianterna pga motorn och för att jag aldrig haft nåt till övers för Mitsubishi.

Angående kvalitén på franska bilar rent generellt så är dom ungefär lika underskattade som tyska (och i Norden även svenska) bilar är överskattade. Dom möts nog nånstans i mitten. Jag åker tyskt själv numera, men jag har inga vanföreställningar. :lol:

Om Tiguan har samma bi-xenon som t.ex Passat så förstår jag inte hur dom vågar sälja sån skit. Man får några meter till jämfört med halvljuset. Fullkomligt oacceptabelt om man inte monterar extraljus.
Användarvisningsbild
av Gurra82
min gamle far (67) köpte sig en tiguan 140 tdi 4motion 2013 för ett par veckor sedan. Han är hur nöjd som helst. Han har Xenon ljus på den, helljuset är inte alls dåligt, Jag har xenon på min V70 2010 och därtill extraljus hella comet 200 xenon och så dåligt helljus är det inte på hans tiguan. Visst lika bra är det inte som på min men katastrof är det inte. Vad gäller komfort förstår jag inte. Den är hur tyst som helst jämfört med min V70 iaf. (Han har dubb och jag frition) Min bror har en Sharan 2011 (nya modellen) den går oxå mycket tystare än min V70. Motorn är väl inte den roligaste med 140 hk
ljudet av ett dött batteri?

Idag när jag skulle starta på knappen k[…]

Nolla motor V70 D3

Att lyfta toppen behövs inte tror jag. Det fi[…]

Problem med airbagen V70 .01

Har följt kabeln och just innan den gå[…]

Bensinpump till B27A 1978?

Det ser ut som om det är någon sammanbl[…]