Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av TeSe
Så var det dags att lämna i pärlan V60 D3 summum my-12 (3000mil)
Hade med mig lista
1 kabel lös vid draget (löstagbardrag)
2 Backspeglar fastnar i infältläge vid kyla
3 Hittar inte telefon ibland (enda som hjälper är att radera och om installera)
4 Hårda nedväxlingar / tröga uppväxlingar/ vill inte kicka ner (automat)
5 störningar i radion när bakrute/spegelvärmaren på
6 sensus 3.0

2-6 kan man hitta här på forumet så jag är inte ensam om dem

1 ok
2 vi kan inget göra åt det var svaret
3 blåtand uppgradering (vi får väl se om det hjälper)
4 ny programvara till automaten... wow sicken skillnad vart ju helt ny bil...känns som jag fått minnst 20hk till :-)
5 ska in igen 27/2 dom ska byta bakruta (värmaren i bakrutan stör antennen tror dom )
6 OK
Nån annan som känt så stor skillnad med ny program till automaten?
MVH
TeSe
Användarvisningsbild
av hållundan
Vilken blåtandsmjukvaruversion fick du?
av moffe
5 ska in igen 27/2 dom ska byta bakruta (värmaren i bakrutan stör antennen tror dom )
Hmm...har inte själv tänkt på detta. Jag tycker nu på vintern att det är mycket störning på radion.
Har försökt fråga om detta, men de har sagt att den är helt normalt så. Att de inte märker något konstigt när de provkört.
Men kanske det finns uppdatering nu till den. :/ Jag tycker inte att någon annan volvo med automat varit som min, men den är inte alltid så heller.
av TeSe
moffe skrev:
Hmm...har inte själv tänkt på detta. Jag tycker nu på vintern att det är mycket störning på radion.
Har försökt fråga om detta, men de har sagt att den är helt normalt så. Att de inte märker något konstigt när de provkört.
Men kanske det finns uppdatering nu till den. :/ Jag tycker inte att någon annan volvo med automat varit som min, men den är inte alltid så heller.
Stå på dig..det finns uppdatering till automat..och för mig vart enorm skillnad

testa radion med att ta in svag sändare lek sen med knappen så hör du skillnaden om det är fel på den

/Tese
Användarvisningsbild
av Thoman
TeSe skrev:Så var det dags att lämna i pärlan V60 D3 summum my-12 (3000mil)
Hade med mig lista
1 kabel lös vid draget (löstagbardrag)
2 Backspeglar fastnar i infältläge vid kyla
3 Hittar inte telefon ibland (enda som hjälper är att radera och om installera)
5 störningar i radion när bakrute/spegelvärmaren på
6 sensus 3.0

2-6 kan man hitta här på forumet så jag är inte ensam om dem

1 ok
2 vi kan inget göra åt det var svaret
3 blåtand uppgradering (vi får väl se om det hjälper)
4 ny programvara till automaten... wow sicken skillnad vart ju helt ny bil...känns som jag fått minnst 20hk till :-)
6 OK
Nån annan som känt så stor skillnad med ny program till automaten?
MVH
TeSe
Jag hade samma problem med växellådan och fick ny mjukvara och håller mig dig totalt, vilken skillnad. Den växlar mycket snabbare och mjukare och mer distinkt.
/thoman
av MrNorth
Det som jag tycker är mest anmärkningsvärt med det hela är att man ska behöva "stå på sig" och "tjata" kring detta med mjukvaruuppdateringar. Hur många kunder har kännedom om detta, eller orkar hålla på med sånt?

Finns det en ny mjukvara till navigator, växellåda, sensus 4.0 etc ska väl den "personlige serviceteknikern" hålla reda på sånt, eller ännu hellre jag själv via mail eller info i mycar. Sen ska det uppdateras utan något krångel vid lämpligt tillfälle.
´
Är alla biltillverkare lika orediga som Volvo när det gäller mjukvaruuppdateringar? Undrar när vi kommer att få ett liknande förfarande som t.ex. "Windows Update".

/S
av moffe
Det jag vet om Audi och VW så de updaterar inget om det inte behövs... Alltså om inte kunden klaga om något fel så gör de ingen updatering. Sedan dock vid exempelvis kartupdatering så följer det med mjukvara för själva "interfacet(mmi, sensus heter det hos volvo)" och för "musikinterfacet" finns det oftast att ladda ner på audis/vw hemsida, som man kan sedan själv köra in med en usb-sticka.

Det som volvo kör på att alla styrdon skall updateras är mycket bra, men att serviceteknikerna inte gör det är sedan extremt dåligt. Men fick höra av Bilia nu att de kommer införa vid servicen en utrskift med vad som updateras och vad inte. Nu när min var på service så hade de inte ännu detta. Så jag fråga teknikern att vad körde ni in, så sa han att det vet han inte. Det görs automatisk om det är något som skall updateras. :roll: Men att nu borde man få en utskrift med vad som är updaterat.
av TeSe
Håller med MRNorth och moffe..det är för jäv... att man måste tjata på dem (personligservicetekniker)
Har varit inne med bilen ett par gånger innan och fått tjata för att få PPC uppgradering (nyckellöst) och VOC (motorvärmare uppgradering)
Sen att jag fick både tjata och hota (sa att jag skulle säga upp service avtalet om dom inte fixa det ) när jag ville ha USA modell av bältesvarnaren är ju en annan sak..och den fick jag betala för med

Bältesvarnare USA modell = 5 bling sen är det tyst

/TeSe

PS: bor på landet..1 km från stora vägen ..grusväg och 300m från huset står postlådorna..skönt att slippa blingen sista biten :-)
Användarvisningsbild
av meko
MrNorth skrev:Det som jag tycker är mest anmärkningsvärt med det hela är att man ska behöva "stå på sig" och "tjata" kring detta med mjukvaruuppdateringar. Hur många kunder har kännedom om detta, eller orkar hålla på med sånt?

Finns det en ny mjukvara till navigator, växellåda, sensus 4.0 etc ska väl den "personlige serviceteknikern" hålla reda på sånt, eller ännu hellre jag själv via mail eller info i mycar. Sen ska det uppdateras utan något krångel vid lämpligt tillfälle.
´
Är alla biltillverkare lika orediga som Volvo när det gäller mjukvaruuppdateringar? Undrar när vi kommer att få ett liknande förfarande som t.ex. "Windows Update".

/S
Har upplevt exakt samma sak... De (verkstad, servicetekniker mfl.) har ingen koll överhuvudtaget på mjukvaror och allt kring detta (Sensus, BT, RTI, keyless etc. etc.). Eller så beror det på att Volvo internt talar ett helt annat språk än vad vi kunder gör så att det pga. detta blir en massa missförstånd och olika servicegrad beroende på vem man är och var man bor (= hur mycket man själv vet samt hur mycket man orkar tjata resp. hur kunnig personalen råkar vara på den verkstad som man bor närmast och därmed anlitar.)
Nå't fel är det...! :roll:

Har en V60 D5 (5cyl) från 2014 som snart g&a[…]

Perfekt, tack.

Har iaf själv en Ryobi som funkar dunder, […]

För normala försäkringar är de[…]