Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av urban.friberg
Hej,

Kör i nuläget en V70 T5 -02. Har dessvärre/dessbättre drabbats av lite miljödille plus att det just har öppnats en gaspump på en mack i närheten. Jag funderar därför på att göra ett byte till en V70 Bi-fuel istället.

Vilka argument finns för och emot? Det är ju minst sagt osäkert hur det kommer att bli med gastillgång för bilar gissar jag nu när Volvo inte längre tänker göra sådana. Samtidigt förfaller det ju vara det enda tillnärmelsevis förnuftiga alternativet för att driva bilar. Hade det varit en tjänstebil så hade det ju inte varit något problem men nu ska det vara en privatbil.

Är det orealistiskt att tro att jag kan få en -04 eller -05 i hyfsat fint skick för min T5 -02 som är i hyfsat fint skick?

Sedan har jag en detaljfråga: Går det på dessa bilar att ta bort baksätet som det går på vanliga V70 så att det blir helt och hållet platt (dvs inte ens puckeln som blir längst fram vid fällning av sätet)?

En del funderingar på en gång. Tacksam för svar.
Användarvisningsbild
av Loner
Min spontana reaktion är att det är en dum idé, jag tror gastankställen kommer att försvinna.

/L
Användarvisningsbild
av åsaboe
Loner skrev:Min spontana reaktion är att det är en dum idé, jag tror gastankställen kommer att försvinna.

/L
Eon, Fordonsgas m.fl. har i dagarna presenterat ansökningar för 59 nya gasmackar.
Användarvisningsbild
av åsaboe
Det finns ett forum för gasbilar, kolla på ForumGas
Användarvisningsbild
av CarMan
urban.friberg skrev:Hej,

Kör i nuläget en V70 T5 -02. Har dessvärre/dessbättre drabbats av lite miljödille plus att det just har öppnats en gaspump på en mack i närheten. Jag funderar därför på att göra ett byte till en V70 Bi-fuel istället.

Vilka argument finns för och emot? Det är ju minst sagt osäkert hur det kommer att bli med gastillgång för bilar gissar jag nu när Volvo inte längre tänker göra sådana. Samtidigt förfaller det ju vara det enda tillnärmelsevis förnuftiga alternativet för att driva bilar. Hade det varit en tjänstebil så hade det ju inte varit något problem men nu ska det vara en privatbil.

Är det orealistiskt att tro att jag kan få en -04 eller -05 i hyfsat fint skick för min T5 -02 som är i hyfsat fint skick?

Sedan har jag en detaljfråga: Går det på dessa bilar att ta bort baksätet som det går på vanliga V70 så att det blir helt och hållet platt (dvs inte ens puckeln som blir längst fram vid fällning av sätet)?

En del funderingar på en gång. Tacksam för svar.
utrymesr mässigt så blir det ingen skilnad i cupen. därimot kan du inte ha reservdäck i bilen, man får pumka sparay eller kompressor istället.
du kan inte heller ha sobwofer.
men du kan fälla baksätet o få pant golv som vanligt.
du kommer ungefär 30 mil på gasen & lika långt på bensinen.
jag tror inte du kan byta upp dig i årsmodell utan att lägga till pengar (du får inte många kronor extra för en T-5:a)

när det gäller gasmackar så kan jag inte tänkamig att du får problam. volvo har viserligen sagt att dom lägger produktionen på is. men alla bilar som finns ute ska ju tankas + att det finns andra bilmärken än volvo, så där komer det säkert fortsättas att byggas ut.
du kan ju fortfarande köpa en helt ny gas bil på volvo!
det här mad att dom lägger ner hör ju ihopp med att den karossen på v70 som i dag tilverkas, ska läggas ner & det lär ju gå att köpa en gas bil så länge dom finns kvar.
(det var lika dant när vörra karrosen las ned, när sedan den nya funnits nått år så hosta man vram en ny gas bil, inte omöjligt att det blir så även denna gång!)
av frasse72
Jag tycker att det låter som en väldigt bra idé.

+
Lägre bränslekostnad
Lägre skatt och ingen trängselavgift (eller vad den nu kommer att heta)
Grymt skön känsla att minska sin klimatpåverkan med 90%
Tankarna stjäl inget utrymme

-
Lite dyrare service
Måste tanka oftare

Jag har sedan i somras kört ca 1500 mil i stockholmsområdet på biogas utan några problem med tillgången på tankställen. Det finns som sagt fler tillverkare av biogasdrivna bilar, så utbyggnaden av tankställen lär inte avta bara för att volvo gör en "liten paus" i väntan på mer finansielt stöd från regeringen. http://e2.relationbrand.com/volvo/_news ... /mail.html
Användarvisningsbild
av inqidink
Fordonsgas har lovat påskynda utbyggnaden av gasmackar pga av Volvos utspel.

Har haft Bi-fuel bil i två år nu. Har inte haft några problem att åka från Borlänge i norr till Malmö i söder på endast gas.

Med en GPS i bilen så har man ju positionerna på alla mackar med sig också, alternativt skriver man ut pappersversionen från http://www.fordonsgas.se

[/quote] Är denna https://www.amazon.se/dp/B0[…]

Främre bussningar bakvagn V60?

Någon som köpt satsen, och har Art.nr?

Volvo 740 fördelare

Du kan ju till och med ha kvar fördelaren ist[…]

p-sim (mini sim) surf xc40

Bump! har du funderat på tex. Vimla eller[…]