Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av rüttner
joel80 skrev:Jag saknar att ha digital hastighetsmätare på min bil. Jag vill ha det som när man använder farthållaren fast hela tiden. Eller som det är på hybriden..

Åkte med i en kollegas arbetsbil som är en vw caddy, och den har så man kan få fram en digital hastighetsmätare i färddatorn.
Det tyckte jag var rätt nice, då har man ju fortfarande dom "riktiga" instrumenten kvar.
Användarvisningsbild
av Jesper1
joel80 skrev:Jag saknar att ha digital hastighetsmätare på min bil. Jag vill ha det som när man använder farthållaren fast hela tiden. Eller som det är på hybriden..
Jag tycker att dom digitala grafiska instrumenten på min D6:a är fantastiska! Helt klart bättre än mekaniska. Även felmeddelanden och liknande är klart snyggare än tidigare. Om exempelvis spolarvätskenivån är låg så kommer det upp en bild på motorn där plats för påfyllning visas. Sedan gillar jag inte digital visning av exempelvis hastigheten, men just det temat behöver man inte använda om man inte vill.
av XC60
Får man navigationsanvisningar i det digitala instrumentet? Gillar själv är man får avstånd, gatunämnd samt en pilanvisning.
av Soleus
XC60 skrev:Får man navigationsanvisningar i det digitala instrumentet? Gillar själv är man får avstånd, gatunämnd samt en pilanvisning.
Ja, det stämmer.

Bläddra fram till 2:53 i filmen http://www.youtube.com/watch?v=nqxXnl7Os0c
av binarylogic
Nu är bilen på väg! Fick precis mail från volvo att bilen är klar och på väg till handlaren. Hoppas att den lever upp till förväntningarna...
Användarvisningsbild
av Camel
http://blixtsnabbt.blogspot.se/ skrev:Idag körde vi 19km på dryga 5kWh, så drivmedelskostnaden är ju låga 7.50:- så knappa 4 kr milen.
Jag har två små funderingar:

1. Om nu milkostnaden för energin blir markant lägre än fossildrivna bilar, hur länge till är elenergin lågbeskattad jämfört med fossilbränsle om elbilar/laddhybrider används i stor skala? Ingen tror väl på allvar att politiker accepterar bortfallet av fossilskatteintäkterna från bilismen...

2. Inom EU är snittet av CO2 utsläpp för elproduktionen ca 440 g/kWh. Om man nu kör 19 km på 5 kWh blir det ungefär CO2 116 g/km (exklusive nätöverföringsförluster). Inte särskilt CO2-snålt. Men det var kanske inte meningen? I Sverige blir dock siffran riktigt låg men man ska inte tro att elbilar/laddhybrider är en global lösning. Men i Sverige, och andra länder, med lågt CO2 g/kWh kan det vara ett bra komplement. Man bör dock träffa en politiskt blocköverskridande energiöverenskommelse först samt utreda miljökonsekvenserna av batteriframställningen. Det gäller att börja i rätt ände...
Användarvisningsbild
av poseidon
Camel skrev:
http://blixtsnabbt.blogspot.se/ skrev:Idag körde vi 19km på dryga 5kWh, så drivmedelskostnaden är ju låga 7.50:- så knappa 4 kr milen.

1. Om nu milkostnaden för energin blir markant lägre än fossildrivna bilar, hur länge till är elenergin lågbeskattad jämfört med fossilbränsle om elbilar/laddhybrider används i stor skala? Ingen tror väl på allvar att politiker accepterar bortfallet av fossilskatteintäkterna från bilismen...

2. Inom EU är snittet av CO2 utsläpp för elproduktionen ca 440 g/kWh. Om man nu kör 19 km på 5 kWh blir det ungefär CO2 116 g/km (exklusive nätöverföringsförluster). Inte särskilt CO2-snålt. Men det var kanske inte meningen? I Sverige blir dock siffran riktigt låg men man ska inte tro att elbilar/laddhybrider är en global lösning. Men i Sverige, och andra länder, med lågt CO2 g/kWh kan det vara ett bra komplement. Man bör dock träffa en politiskt blocköverskridande energiöverenskommelse först samt utreda miljökonsekvenserna av batteriframställningen. Det gäller att börja i rätt ände...
+1
Användarvisningsbild
av V9097
Camel skrev:

Det var två ganska stora funderingar. Kanske ska man se plug-in-hybriden som ett sätt att flytta föroreningarna från städerna till de områden där kraftverken står, vilket förhoppningsvis är långt ifrån där männiksor bor.
  • 1
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 23
XC90 USA Köp med motorproblem

Det låter som ett totalhaveri och ett motorb[…]

V50 2.0D 2005.

V50 2005. 2.0D Turbo stänger av sig spontant.[…]

Volvo som inte startar.