Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av pms
wissel skrev:Priset för felkodsavläsning skiljer sig rejält mellan de olika verkstäderna- (350-800)
Jag har felkodsläsare precis som mååånga Forumsmedlemmar har.
Så be om hjälp här så kanske det löser sig för en hundring eller så ??
Kom bara ihåg att få Koderna utskrivna i sin helhet.
Med endast 8 liter verkar det mera luta åt att dom bytte oljan, sköljning
brukar springa iväg från 12l till 16 liter. På min blev det 16 l. prick.
Om du kollar nivån på rätt sätt så kommer du att få helt andra Nivåer !!
c

När min AWD la av begärde min lokala Volvoverkstad 1500:- för en felsökning. Då handlade det givetvis om felkodsavläsning samt sökning efter mekaniska fel. Eftersom de fick jobbet begärde jag att de skulle bjuda på felsökningen.............icke sa Nicke. Är det normal rutin på verkstäderna numera?
av mollan
Jag bor i Borås och undrar om det finns någon vänlig själ har i forumet som har en felkodsläsare och om möjligt skulle kunna hjälpa mig att läsa ur ev felkoder ?

Är felkodsläsare dyra att köpa ?
besvärliga att använda och tyda ?

Jag har själv aldrig varit med om att läsa ur felkoder på bilen.

Jag hade inne bilen på stor service (24000 mil) för ca tre månader sedan, borde dom inte läsa av felkoder då ?
Användarvisningsbild
av Perc
Vanliga universal-läsare köper du på nätet för några hundra kronor. Dom klarar av de vanligast förekommande koderna som har med t.ex motorstyrning och avgasrening att göra. En display och fyra knappar, gränssnitt på normal engelska. Inget konstigt alls.

Dessa "vanligast förekommande koder" är standard (E-OBD) på alla bensinare nyare än -01 och diesel nyare än -04 oavsett bilmärke och modell. Lite osäker på årtalen där.

För att kunna prata automatlåda, ecc, elstol, fyrhjulsdrift och annat behöver du mer avancerade prylar och det börjar vara på gränsen till vad jag själv tycker är rimligt för en bilägare att köpa. En seriös gördetsjälvare kan nog motivera kostnaden.
Användarvisningsbild
av wissel
Jag använder mina Felkodsläsare mest för att inte bli avlurad skjortan av verkstäderna faktiskt.
Mina erfarenheter och även om man läser här på forumet o andra forum att kunnigheten
inom bilverkstädernas "Mekar" är så otroligt svajjig. Så med ett äkta Bilintresse och för att
hålla kostnaderna nere så tycker iaf jag att 600-800 kronor för en komplett Vida + Dice Felkodsläsare
är försumbart. De flesta tjänar in den på första svängen till verkstaden.
Dessutom finns det en oerhörd kompetens av Forummedlemmarna här,
så om man förser dom med Felkoderna så finns det alltid Idéer o tips om hur gå vidare......

Mollan: Det finns i princip 3 alternativ för Felkodslaäsare:
1 Volvo Vida som kräver en Bärbar dator att installera Vida. Lite pysslig men en någorlunda hyfsad
datakunskap så är det kanske det bästa alternativet. Den läser Volvos ALLA styrmoduler, den innehåller
verkstadsinfo typ art.nr, repbeskrivningar, sprängskisser, bilder på detaljer, mm. Samma program som Volvoverkstäderna använder. Kostnad 600-800 :-
2. PPC felkodsläsare som kan läsa/radera Felkoder men där du inte kan "kommunicera" med dina styrenheter.
Den kräver ingen kunskap alls MEN den finns bara att hitta( om du har tur) begagnad på typ Blocket o Tradera. Brukar hamna på 1500:-.
3. Autocom som en del Forummedlemmar har och som dom säger kan läsa av samtliga styrenheter. Jag har 0 kunskap om detta.
det finns en Gigantisk tråd om Volvo VIDA + Dice, läs gärna den: http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 19&t=68407
av PTV
Finns ingen som helst rimlighet i att köpa dyra felkodsläsare vid t ex automatlådefel om kunskap, verktyg och lämplig lokal saknas för att åtgärda problemet.Blir betydligt bättre i dessa fall att helt enkelt lämna in bilen och få ett kostnadsförslag på felet / felen.
av mollan
Lite uppdatering.

Jag kollade oljenivån idag med motorn igång och motortemp normal, nivån låg nu ganska exakt på cool nivåmarkeringen kanske lite lite under.

Färgen på oljan var svagt svagt röd, ganska blaskig röd nyans vill jag påstå.

Det står på stickan att det skiljer 0,2 L mellan strecken Cool och Hot och då förmodar jag att även det är med motorn igång eller ?

Är det så att jag har för lite olja i lådan då den visar som ovan när allt är igång och motorn varm ?

Om så är fallet hur fyller jag på ?

Är det nödvändigt att tömma lådan helt igen och fylla på ny olja till rätt nivå ?

Som sagt va lådan växlar väldigt smidigt, inga ryck eller hugg bara lite mer "slirig" vilket gör att det blir ganska höga varvtal innan den så att säga "kuggar" i.

Vid typ kickdown så varvar det mer än farten ökar :-( vilket inte var fallet då jag köpte bilen.

Kanske lite halvdumma frågor men jag är som ni förstår ingen bilmek i grund och botten

//Mollan
Användarvisningsbild
av wissel
mollan skrev:Lite uppdatering.

Jag kollade oljenivån idag med motorn igång och motortemp normal, nivån låg nu ganska exakt på cool nivåmarkeringen kanske lite lite under. = Inte så BRA

Färgen på oljan var svagt svagt röd, ganska blaskig röd nyans vill jag påstå. = BRA

Det står på stickan att det skiljer 0,2 L mellan strecken Cool och Hot och då förmodar jag att även det är med motorn igång eller ? = ja

Är det så att jag har för lite olja i lådan då den visar som ovan när allt är igång och motorn varm ? = ja

Om så är fallet hur fyller jag på ? = via oljestickan

Är det nödvändigt att tömma lådan helt igen och fylla på ny olja till rätt nivå ? = NEEEJ

Som sagt va lådan växlar väldigt smidigt, inga ryck eller hugg bara lite mer "slirig" vilket gör att det blir ganska höga varvtal innan den så att säga "kuggar" i.

Vid typ kickdown så varvar det mer än farten ökar :-( vilket inte var fallet då jag köpte bilen.

Kanske lite halvdumma frågor men jag är som ni förstår ingen bilmek i grund och botten = Finns inga dumma frågor, bara ibland dumma svar.

//Mollan
Freddie
Hej igen

Jag har nu varit på Volvo i Borås och gjort en felkodsavläsning till den eminenta kostnaden av 0kr :D

Det fanns endast en felkod lagrad och det var någon typ friskluftsensor till AC som enligt meken inte spelade någon som helst roll.

Jag hoppas att dom gjorde en riktig felkodsavläsning och ingen lightversion ( om det nu finns någon sådan ), han kopplade iallafall in en grunka i ett uttag i närheten av huvöppnaren som sedan snackade trådlöst till ett dataprogram. Är detta vad i folkmun kallas VIDA + DICE ?

Kan jag trots detta ha problem med lådan eller Turbotryck utan att det finns lagrat som felkod ?

//Mollan
mollan skrev:Hej igen

Jag har nu varit på Volvo i Borås och gjort en felkodsavläsning till den eminenta kostnaden av 0kr :D

Det fanns endast en felkod lagrad och det var någon typ friskluftsensor till AC som enligt meken inte spelade någon som helst roll. ( Spelar ingen roll för Autamaten, prova Dammsuga gallret över högra Temp.vredet, liten fläkt där som suger ref.luft, dammig så ger den ACn fel värden.

Jag hoppas att dom gjorde en riktig felkodsavläsning och ingen lightversion ( om det nu finns någon sådan ), han kopplade iallafall in en grunka i ett uttag i närheten av huvöppnaren som sedan snackade trådlöst till ett dataprogram. Är detta vad i folkmun kallas VIDA + DICE ? ( Ja )

Kan jag trots detta ha problem med lådan eller Turbotryck utan att det finns lagrat som felkod ? ( Jag har haft detta de senaste 9000 milen UTAN Felkod. )

//Mollan
Användarvisningsbild
av Perc
Ja, diagnosuttaget sitter nere vid huvöppningen under instrummentbrädan. Sen kan man koppla vad som helst dit, t.ex volvos egna diagnostikverktyg eller någon billig e-obd-grunka eller vad som helst.
Läsbara hjulbultar. Igen

Jag lärde mig efter första gången […]

De som vinner på förändringen klag[…]

Samma problem på min Volvo c40. Usel kv[…]

Det finns bra instruktionsfilmer på youtube […]