Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Jonth
Har på senare tid fått ett otroligt irriterande problem !
Problemet uppstår alltid i hastigheter kring 40-60km/h, bilen dippar,rycker eller svajar i vartal fastän man
håller jämn gas,men går felfritt om man slår på farthållaren ! Vad kan detta vara för fel ?
Bilen i fråga är en V70 Bi-fuel -05 aut och felet uppstår oavsett om man kör gas eller bensin så alltså inte gasrelaterat.

Hoppas att de finns någon vänlig själ som har något tips !
dieselmagnus skrev:Hade du haft äldre hade jag ju tippat på gasspjället. Provat att rengöra luftmassemätaren?
Borde väl inte fungera bra med farthållaren isåfall ?
av Jonth
dieselmagnus skrev:Hade du haft äldre hade jag ju tippat på gasspjället. Provat att rengöra luftmassemätaren?
Har testat med spjällhus med men utan någon skillnad ... Dom gamla "vit ettiketarna" lever ju kvar i bi-fuel bilarna trots att dom är hyffsat nya..Rengöring av lmm avhjälper nog inte felet eftersom de försvinner vid inkoppling av farthållarn !
men tack för tips..
Har detta på min bil de senaste 9000 milen.
Jag har bytt Spjäll,(Nytt), LMM slutsiffra xxxx41, Främre Lamda, osv.
Farthållare på = något högre varv o perfekt gång. Vid 60 km/t svajjar den 300 rpm.
Har däremot inte bytt Gaspedalen, blir när det blir lite varmare ute.....
Tror egentligen det är Mjukvarurelaterat !
Så numera störs jag inte nämnvärt, slår bara på Farthållaren... :P
Relä K uppbrunnet.

Ok då sitter det "olika" K rel&aum[…]

Diameterskillnaden på hjulet blir stor vid R[…]

Kloka tankar! Även om min bil är lastgam[…]

Identifiering Volvofälg

740 GLT 16 valve - Egen motor 155/159 hk samt en […]