...

Moderator: Moderatorer

Anser du det vara jobbigt med folk som inte bländar av / bländar av för sent?

Ja, väldigt störande!
99
89%
Nej, jag tycker det är säkrare att köra så!
12
11%
av Burken
ja bländar av så fort ja märker att nån bil kommer.. innan ja ser personens lysen alltså.... bländar dom av försent brukar ja sätta på mina helljus precis innan vi möts...
av Cicaro
tumregeln som jag lärde mig när jag tog körkort så sent som förra året var att dels a) blända av när man såg bakljusen b) när mötande helljus uppfattas som starka c) direkt vid möte efter backkrön/kurva och d) ALLTID om mötande bil bländar av..

Är en sån förare som antagligen bländar av för tidigt för att inte störa mötande trafikant och de flesta mötande bländar av samtidigt som jag. Bäst på att blända av är iaf långtradarna här i södermanland.

Tycker det fungerar rätt okej, dock så blir jag fan så irriterad vid nattkörning på e4an mot sthlm, verkar som om folk tror att de inte bländar mötande bilar om mötande bilen befinner sig på andra halvan av motorvägen.. Ögonen blir trötta och så svårt är det inte att blända av..

Det som irriterar mig mest är nog ändå när folk bländar på 3-4 billängder före mötet. Då försvinner synen rätt rejält. grrrr... men är man beredd skickar man man bara igång 500 watt på dom så kommer de blända av igen fort som fasen :)
av OC-RA
Helljuset är bara ett hjälpmedel!!!!!! Klarar du inte att åka på halvljus har du inte ute i trafiken att göra.
Snacket om när man ska blända är en av dom få saker jag kan reta upp mig på i trafiken. JAG tycker att man aldrig ska lysa på någon annan med sina helljus oavsett varifrån dom kommer.
Användarvisningsbild
av Scania
Jag bländar absolut hellre av för tidigt än för sent...
Är ju ofta direkt trafikfarligt att blända trafikanter!
Användarvisningsbild
av Fastmoving?
OC-RA skrev:Helljuset är bara ett hjälpmedel!!!!!! Klarar du inte att åka på halvljus har du inte ute i trafiken att göra.
Snacket om när man ska blända är en av dom få saker jag kan reta upp mig på i trafiken. JAG tycker att man aldrig ska lysa på någon annan med sina helljus oavsett varifrån dom kommer.
Jo just det, var har du växt upp?? Inne i nån stad eller? Har du försökt ligga ensam på en ödslig väg ute på landet och se nåt vettigt med halvljuset??
Kan gå om man håller max 60, men hur lång tid tar det då inte att ta sig fram.
Nä, helljuset (och extraljusen) är till för att du som förare skall framföra din bil på ett säkert sätt, att kunna hålla uppsikt båda långt fram och ut mot sidorna. Halvljuset är en kompromiss, finns endast för att kunna se nåt framför bilen och för att inte blända/irritera andra billister med ströljus.

/Peter, norrbottning med starka orginallampor och flera extraljus.
Användarvisningsbild
av Loner
OC-RA skrev:Helljuset är bara ett hjälpmedel!!!!!! Klarar du inte att åka på halvljus har du inte ute i trafiken att göra.
KLart man kan åka bara på halvljus, men då får man slå ner på farten rejält, går ju inte att ligga i 90km på en enslig väg med bara halvljus på natten, där kör man med helljus och en bunt extraljus.

Men du kanske är en ritkigt stadsbo, här i "skogen" har vi inga gatlysen/mitträcken, och vi har en massa vilda djur!

/L
Användarvisningsbild
av Brainy
Råkade ut för en riktigt läskig grej igår.

Till att börja med så var igårkväll första gången jag upplevt v70ins helljus som för klent, normalt sett är det ju snö som lyser upp när det är så här sent på året med allt vad det innebär i mörkerväg. Det var dessutom rejält monligt och jag körde i skog.

Jag körde på 68an mellan Avesta och Storvik, för er som inte vet så är det en smal, kurvig, krönig 90-väg utan väggrener.

Iaf så såg jag när jag var uppe på ett krön att det långt fram kommer först en personbil och sedan en tradare mot mig. Tradaren ligger så pass nära personbilen att han har helljuset av. Personbilen däremot har minst 3st stora extraljus, ljuset får mig att tro att det är xenon.

När vi väl är så nära att jag bländar av så svänger dessutom vägen svagt med ökande intensitet, men personbilen bländar aldrig av.
Att försöka se genom vindrutan var till sist som att se rakt in i en vit vägg. Jag hade inte sett mindre om jag blundat. :twisted:

Nåja, jag fick ju testa bromsarna iaf :lol:

/Anders
av OC-RA
Ah vad härligt att ni reagerade, självklart ska man ha helljuset på när man ligger ensam på vägen men jag menar att man inte ska ha det på när det finns andra bilar inom synhåll. Det irriterar alltid.
Sen det här med att jag skulle vara en stadsmänniska stämmer ju inte riktigt, jag har dom sista 20 åren pendlat 2,7 mil enkel resa till jobbet och det är bara 70-90 väg , slingrig som bara den. Men det är klart ska man ligga över gällande hastighet så räcker kanske inte halvljuset till. Nä blända av i tid eller stanna hemma.
av jbl
Finns inget mer irriterande när folk inte fattar att man bländar med heljuset på.

Tänker alltid på detta med att blända av i tid.
av 740wennberg
Se bara till att du har mer o blända med! ;)

Precis! Man kan hävda att det är kö[…]

När jag släpper upp bromspedalen knarrar[…]

XC70 2016

Vi har just en XC70 från 2016 på g&ari[…]

Volvo 945 STARTAR EJ

Har man bytt mycket grejer kan det ta en stund i[…]