jarfa skrev:Hej, mikamb o Wissel!
Tack för edra synpunkter. Jag håller med dig Wissel att oftast är elektroniska givare mer tillförlitliga än motsvarande mekaniska. På atech2's hemsida hittade jag en del matnyttig läsning, bl.a. hur man monterar spjällhus och vilka typiska fel dom brukar ha m.m. Jag har även lyft på motorhuven i min bil och studerat spjällhuset utvändigt och konstaterat att den går att skruva isär. Det tänker jag göra innan jag kostar på mig verkstadsbesök. Vad jag inte har kläm på är om något skall kalibreras eller justeras efter att man gjort ingrepp i spjällhuset. Någon som vet???
Beskrivning av parametrar
Spjällägesgivare, potentiometer 1 och 2, värde
Styrenhet gasspjäll (ETM) har två interna spjällägesgivare (potentiometrar). Styrenhet gasspjäll (ETM) beräknar gasspjällets läge med hjälp av de två interna lägesgivarnas (potentiometrarnas) signal. Värdet visar spjällägesgivarens aktuella läge.
Mätområde: 0-100 °.
Ca 5 ° = Spjällägesgivarens läge vid gasspjället stängt.
Ca 85 ° = Spjällägesgivarens läge vid gasspjället fullt öppet.
Spjällenhet begärt läge , värde
Styrenhet motor (ECM) skickar en begäran till styrenhet gasspjäll (ETM) via CAN-nätet om en viss spjällöppning. Värdet visar den begärda spjällöppningen.
Mätområde: 0-100 %.
Ca 0 % = Begäran stängt gasspjäll.
Ca 100 % = Begäran fullt öppet gasspjäll.
Spjälläge, värde
Styrenhet gasspjäll (ETM) utför begäran från styrenhet motor (ECM) om en viss spjällöppning. Värdet visar spjällets aktuella öppning.
Ca 0 % = Stängt gasspjäll.
Ca 100 % = Fullt öppet gasspjäll.
Gaspedal, PWM (via ETM), värde
PWM-signal från gaspedallägesgivaren till styrenhet gasspjäll (ETM) (via styrenhet motor (ECM)). Signalen går sedan på CAN-nätet från styrenhet gasspjäll (ETM) till styrenhet motor (ECM). Värdet visar hur styrenhet gasspjäll (ETM) tolkar gaspedalens position.
Ca 6 % = Gaspedalen helt uppsläppt.
Ca 88 % = Gaspedalen helt nedtryckt.