NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av whoppi
Hej,
Har en någorlunda ny V50 classic d2 med 6 väl låda. Nu gått 2500 mil.
Ibland vid är det svårt att få i tvåans växel, de andra har jag aldrig märkt att de krånglar.
Detta händer endast sporadiskt, men är vansinnigt irriterande och jag tvingas lägga i ettan eller trean för att komma iväg.

Nån som har en idé om vad det kan vara?
av Swopop
Samma sak för mig med min v50 d5 -08, dock bara vid kallstart, och det beror på trögflytande olja.
Har läst att drive modellerna har en annan olja som är mer lättflytande, och att vissa bytt till den.

Men har du samma problem när bilen är varm så är det något annat.
Användarvisningsbild
av grillchips
Jag upplever också att tvåans växel kan vara svår att få i ibland, detta på min V50 1.8F -08. Men likvärdigt är att det verkar infinna sig sporadiskt och framförallt om bilen stått utomhus en längre stund i denna kyla (annars står den i garage till vardags).
Försöker vara så försiktig det går om det nu skulle vara lagrena som är taskiga/känsliga vid kylan. På min gamla kärra (Golf 3) så var det dock sådär 90% av tiden så där var det nog något annat än trög olja som spökade.
av whoppi
Min bil står alltid ute, och detta är nåt som börjat hända de sista 200-300 milen. Alltså vid 2200 körda mil.
Detta händer oftast vid nerväxlande, in mot rondell eller sväng då man gärna går ner på tvåan.
Nån gång har det även hänt vid uppväxling under acceleration.
av Kluster
Whoppi, du skulle ha valt automat :roll: :wink:

Skämt o sido, vet inte om det är relaterat till ditt problem men på min förra V50 2,0D hade jag liknande problem vilket åtgärdades med ny växellådsolja, till mindre trögflytande.
av Raymond
Kan være justering av girwire som behövs. Når du legger i revers, kjennes det ut som om spaken hoppar et lite snäpp til höger när du slepper spaken?
av Rizzt
Samma problem. Ni som ordnat detta. Vilken olja använder ni som ersättare?
av Kluster
Rizzt skrev:Samma problem. Ni som ordnat detta. Vilken olja använder ni som ersättare?
Ingen aning, det bör ju din Volvo-verkstad veta mer om då detta var ett "känt" fel då jag fick min utbytt.
Användarvisningsbild
av grillchips
Jag väntar på att min servicelampa ska börja lysa, det är närsom 1000 mil sen senaste så då ska jag passa på att fråga dom om det hela..

De finns bara va ja sett viva performance, och dom[…]

Jag kör en 2016 och bytte mitt originalbatter[…]

"Limp home mode" ?

Slutet av 2010 har jag för mig D3 kom till […]

Nästa påfyllning idag. Körsträ[…]