Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag monterade el motorvärmare o kupe uttag. Då är motorn alltid varm när jag åker till jobbet ca 1 mil. När jag ska hem så sätter jag igång diesel värmaren innan avfärd. Säljaren frågade när jag köpte bilen varför jag behövde ha elvärme när det fanns diesel värmare? Förklarande då varför och då blev han tyst. Spar mycket på batteriet o värmaren. Korta turer med dieselvärmaren igång tar döden på både värmaren och batteriet. Fråga alla båtägare! Har man haft värmaren igång en halvtimme bör man nog köra en timme eller mer för att återskapa amperen som värmaren slukat från batteriet. Så jag kör växelvis fungerar bra.
ymmot skrev:Jag monterade el motorvärmare o kupe uttag. Då är motorn alltid varm när jag åker till jobbet ca 1 mil. När jag ska hem så sätter jag igång diesel värmaren innan avfärd. Säljaren frågade när jag köpte bilen varför jag behövde ha elvärme när det fanns diesel värmare? Förklarande då varför och då blev han tyst. Spar mycket på batteriet o värmaren. Korta turer med dieselvärmaren igång tar döden på både värmaren och batteriet. Fråga alla båtägare! Har man haft värmaren igång en halvtimme bör man nog köra en timme eller mer för att återskapa amperen som värmaren slukat från batteriet. Så jag kör växelvis fungerar bra.
Jag har gjort exakt som du gjort, men jag kompletterade med batteriladdning på el-värmaren. Har tillgång till el på jobbet o kör bensinvärmaren här hemma.
Dogfight
Det har jag också funderat på många gånger.. Varför ska man köra dieselvärmaren hemma om man hade haft möjlighet till elvärmare? Passaten jag hade var en av dom sista som tillverkades med standardmonterad webasto tillsatsvärme som bara gick när motorn gick, men den satt i kombination med elmotorvärmare och kupévärmare. Betydligt billigare och bättre för miljön, för jag misstänker att där inte sitter någon rening på avgaserna från dieselvärmaren ??
Dieselvärmaren som volvo har typ webasto och alla andra fabrikat har ingen rening mer än det de förbränner bort.
Därav luktar de vid uppstart o frånslag.
Värmaren värmer kylvattnet liknade elmotorvärmaren på motorn som får värmen först i kedjan som sen går in i värme vxl och värmer kupen. Då det är större effekt på dieselvärmaren så går det fortare än elvärmaren som måste vara på i ca två timmar innan motorn blivit så varm att effekt ges!
ymmot skrev:Fråga alla båtägare! Har man haft värmaren igång en halvtimme bör man nog köra en timme eller mer för att återskapa amperen som värmaren slukat från batteriet. Så jag kör växelvis fungerar bra.
paralellen till båtar blev inte bra, min värmare i båten ger steglöst mellan 1-3Kw och drar 0,8-1,8A och motorn laddar 120A så det går fort att ladda tillbaks det som värmaren drar.

På jobbet har vi en V50 D2 och när motorvärmaren går så går även motorns kylfläkt för fullt, den överröstar nästan den annars högljudda lilla dieseln.
Varför gör den så?
Tror det är Thermo Top C/Evo 5 som är monterade i Volvo:s
Värmaren har två effektsteg och tar mindre ström då den går på den lägre effekten
Tror värmaren drar 46 watt på full effekt och 26 Watt på låg effekt plus kupefläkten förbrukning

Thermo Top C/Evo 5
Fordonsklass...........................Stor/kombi
Värmeeffekt............................2,5–5,2 kW
Bränsletyp................................Bensin/diesel/bioetanol E85
Bränsleförbr. vid full effekt......<0,6 l/h
ymmot skrev:Dieselvärmaren som volvo har typ webasto och alla andra fabrikat har ingen rening mer än det de förbränner bort.
Därav luktar de vid uppstart o frånslag.
Det är väl snarare så att det blir en kort stund ogynnsam förbränning vid start/stopp, därför luktar det
En ganska så ren oren förbränning jämfört med att kallstarta en motor som får gå på tomgång
Det är ju ingen förbränning under högt tryck som skapar dieselavgaser som det är sånt härj om
ymmot skrev: Värmaren värmer kylvattnet liknade elmotorvärmaren på motorn som får värmen först i kedjan som sen går in i värme vxl och värmer kupen. Då det är större effekt på dieselvärmaren så går det fortare än elvärmaren som måste vara på i ca två timmar innan motorn blivit så varm att effekt ges!
Värmaren värmen enl Webasto själva kupen först
http://www.webasto.se/personbil/video/
akterspegel skrev:
ymmot skrev:Fråga alla båtägare! Har man haft värmaren igång en halvtimme bör man nog köra en timme eller mer för att återskapa amperen som värmaren slukat från batteriet. Så jag kör växelvis fungerar bra.
paralellen till båtar blev inte bra, min värmare i båten ger steglöst mellan 1-3Kw och drar 0,8-1,8A och motorn laddar 120A så det går fort att ladda tillbaks det som värmaren drar.
Hur menar du? Du kan knappast ladda batteriet med 120A eller?

Hej! Har en gammal Volvo 740 GLE från -89 o[…]

Laddbox

Jag köpte en begagnad Cetek Njord, hade redan[…]

"T.ex får du inte kallstarta motorn p&a[…]

XC70 2016

Bilen var här hemma idag. Den gick tillbaka t[…]