Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mollan
Hej !
Jag har inte haft någon automat innan och vet ej därför exakt hur det fungerar, men jag upplever att lådan slirar mer än normalt.
Om jag startar och kör iväg och inte är för hetsig på gasen så varvar bilen upp till nånstans mellan 1500 & 2000 varv innan den så att säga drar iväg, den växlar sedan mjukt och fint men ligger nästan hela tiden en bit över 2000 varv nästan oavsett hastighet.
Är det normalt att den varvar så mycket innan lådan så att säga drar ?

Jag kör mest i stadstrafik och har det senaste månaderna fått en markant ökad bensinförbrukning gentemot när jag köpte bilen förra vintern, då låg den på ca 1,1L/mil nästan jämnt i stadstrafik och nu ligger den närmare 1,4 L/mil.
Skulle en slirande/felaktig låda öka bensinförbrukningen ?

När jag var ute och körde i går så drog jag ur bilen lite mer än vanligt och gjorde även ett par så kallade " kick down ", då växlade den ner och gick upp på tokvarv innan man kände att den började dra men fick aldrig den där kicken som trots allt denna motor har resurs att ge.

Bilen har gått snart 21000 mil och Jag har haft inne bilen på den lokala volvoverkstaden för service och växellådssköljning, detta var för ca ett halvår sedan så oljan borde vara bra iallafall.

Förövrigt så växlar lådan mjukt och fint utan att hugga, dock kan jag känna tex när jag närmar mig ett stoppljus och släpper på gasen så liksom det hugger till lite och den slutar motorbromsa.

Någon som känner igen symptomen ??? det är ju lite besvärligt att förklara.

Mvh mollan
Senast redigerad av 1 mollan, redigerad totalt 0 gånger.
av mollan
Lyfter frågan igen och hoppas på lite respons denna gången, borde finnas många i det här forumet som har erfarenhet från Automatlådor.

Ytterligare ett fenomen har smugit sig på och det är att om jag står på platta backen och lägger i driven (D) och släpper bromsen så står bilen fortfarande still om jag inte ger mera gas, innan har det varit så att jag har varit tvungen att hålla nere bromsen för att bilen skall stå still med driven i.

Det är ibland likadant när jag lägger i backen .

Är det någon som känner igen symptomen ?
Användarvisningsbild
av Vojje
Antar att du uppmärksammade problemet ett tag efter sköljningen.
Kan vara så att verkstaden inte utförde jobbet enligt anvisning.
Dessutom kan det skilja mellan olika verkstäder vilken ATF som används.
En ny sköljning (eg. tömning) och en annan ATF skulle kunna fixa saken.
Har du läst ut om du har ngn felkod på lådan?
av mollan
När det gäller oljan så köpte jag den personligen på Volvo och gav den till teknikern som gjorde servicen så det är den oljan som Volvo rekomenderar.
Jag har inte själv prylar för att läsa av felkoder och vet inget om den saken, förmodar att dessa felkoder du pratar om inte visas på min display där andra fel som tex öppna dörrar larmproblem mm visas ?
Som sagt va så växlar lådan väldigt mjukt och fint men då jag ger ordentligt med gas så ökar varvtalen lätt upp till över 3000 innan farten sakta men säkert ökar.

När jag köpte bilen för 2-3 år sedan så drog bilen iväg som bara den bara man snudda vid gasen, gick ju knappt att köra lagligt i något läge.

Finns det nåt sätt via tex mjukvaran att få lådan att reagera mera direkt på gasen ?

Om tex turbon inte laddar som den ska kan det påverka hur lådan drar ?

Jag har även under samma period märkt att jag inte har något turbodrag överhuvudtaget utan bilen går som min gamla V70 99 GLT och funderar nu på om detta även kan påverka hur lådan upplevs.
Användarvisningsbild
av Perc
Turbon kan inte påverka hur lådan drar och det finns ingen mjukvara som fixar det heller. Det man kan påverka med mjukvara är när växlingarna ska ske, osv.

Men det låter som nånting inte är riktigt friskt.
Användarvisningsbild
av wissel
Hur många liter olja användes vid "sköljningen" ?
Hur ser Oljan ut idag, Ljuuus röd som blaskig Hallonsaft ?
Hur ser din Nivå ut i lådan ?
Vilket varv har du på motorn vid tomgångskörning ?
Kanske dax för en Felkodsavläsning med VIDA, be dom skriva ut koderna o delge forumet dessa....
av mollan
wissel skrev:Hur många liter olja användes vid "sköljningen" ? Jag tror det var ca 8 liter
Hur ser Oljan ut idag, Ljuuus röd som blaskig Hallonsaft ? Röd var den för några veckor sedan, ganska ljusröd vill jag nog påstå
Hur ser din Nivå ut i lådan ? Jag kollade när motorn var varm och då var den OK, men jag kollade med motorn avstängd och har efter det läst att man skall kolla med motorn igång. Verkar ju livsfarligt då det är trångt som faan och man bränner sig från fingerspettsarna och upp till armbågen :-(
Vilket varv har du på motorn vid tomgångskörning ? Ca 700
Kanske dax för en Felkodsavläsning med VIDA, be dom skriva ut koderna o delge forumet dessa....
Jag får väl kolla koderna på Volvo, har du/ni någon aning om kostnad för att läsa av dessa ?
Användarvisningsbild
av wissel
Priset för felkodsavläsning skiljer sig rejält mellan de olika verkstäderna- (350-800)
Jag har felkodsläsare precis som mååånga Forumsmedlemmar har.
Så be om hjälp här så kanske det löser sig för en hundring eller så ??
Kom bara ihåg att få Koderna utskrivna i sin helhet.
Med endast 8 liter verkar det mera luta åt att dom bytte oljan, sköljning
brukar springa iväg från 12l till 16 liter. På min blev det 16 l. prick.
Om du kollar nivån på rätt sätt så kommer du att få helt andra Nivåer !!
Användarvisningsbild
av Vojje
Som sagt. ATF är en friktionsvätska som ska skapa vridmoment i converten.
Tror faktiskt inte att det är fel på vare sig ventiler, solenoider, bromsband eller lameller.
Byta bärande balk 940

Hade satsat på att byta hela biten du kapat […]

Men det är 240kr minus 120kr som är din […]

Rtti trafiktjänst navigation

Jag har haft det omvända. När mång[…]

Låser jag bilen, går in med nyckeln o[…]