Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av parbring
Ventilkåpspackningen på min V70 ´97, 2.5 TDI har börjat ge upp, och rostskyddar motorn friskt. :roll:

Ryktet gör gällande att denna packning har utgått. Stämmer detta?
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Finns ingen ventilkåpa på vitblockare. Det är isf kamkåpan du menar. Det är ingen packning i den meningen där, utan ett typ av klister. Och det har inte utgått då det används på samtliga vitblockare.

Sen rostar inte aluminium, så rostskyddet gör ingen nytta :wink:
av parbring
Ah. Du har så rätt! Är för gammelbilsrelaterad i mitt tänkande för att omnämna den som kamkåpa. Hehe.

Så har man rejäla kamkåpeläckage så tar man helt enkelt loss kåpan och lägger en sträng permatex eller liknande?

Hehe, det är jag medveten om. Formulering var å skämtens vägnar... :wink:
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Nej, kåpan är kinkig och det är bara volvos rosa lim som fungerar (eller loctite 510) tillfredsställande.
Till skillnad mot 90% av alla olika "flytande packningar" så härdnar volvos lim. Flexibla packningar håller inte tätt länge.
Det kan ju vara så att någon tidigare ägare har haft bort kåpan och lagt på fel lim, och därför har du nu fått läckage.

Varför volvos vitblockare är så kinkiga har jag ingen aning om, men så är det iaf :roll:
Användarvisningsbild
av Sunschreem
Det är en diesel han skriver om ju, dom har väl packning till kåpan? För övrigt på volvo så kan man inte köpa packningen löst utan måste köpa kåpan med. Så flytande packning kan kanske vara en lösning på snål-volvos skitide. Ville bara flika in då erat prat lät mer som för bensinare.

edit: slarvfel på pajfånen
Senast redigerad av 1 Sunschreem, redigerad totalt 0 gånger.
EX60

Idag har jag varit och kollat på bilen i[…]

ok, låter som en bra idé. Kanske rent[…]

Har inte tittat på filmerna så vet in[…]

Lyser lampan kan du ta ut felkoder. Kolla under mo[…]