- lör 16 feb 2013, 19:10
#729428
Har en Volvo 460 (7500 mil) med lite batteri/elstrul.
Batteriet laddade ur i december, så laddade upp det på nytt... bilen fungerar då finfint i cirka 10 starter, därefter börjar lamporna på instrumentbrädan att blinka (trots att jag kör bilen) och ljuset från halvljuset blir svagt, sen går bilen inte att starta ??:-/ Har upprepat samma moment 3 gånger nu (med 2 olika batteri, båda förvisso begagnade).
Har läst på detta forum hur man skall felsöka, så jag mätte spänningen över batteriet efter att jag hade laddat det i batteriladdare (12,4 Volt).
Startade bilen och drog på cirka 2000 rpm på tomgång, då visade spänningen cirka 14 volt över batteriet. Har även kollat säkringen som går mellan generator o batteri, ser helt ut (80 A).
Detta tolkar jag (utan att egentligen veta) som att generatorn fungerar, men varför laddar mitt batteri ur? Och varför medans jag kör?
Kan det vara nån form av "tjuvström"? Eller kan batteriet vara kasst trots att det visar 12 V? Eller kan ett kasst kol/regulator ge 14 V men ändå generera för lite ström till batteriet?
Övrigt: Batterivätskenivån ser bra ut... (har dock inte kollat syrahalten, men eftersom multimetern visar 12 V så misstänker jag att det inte är batteriet i sig som är :-O) )
Batteriet laddade ur i december, så laddade upp det på nytt... bilen fungerar då finfint i cirka 10 starter, därefter börjar lamporna på instrumentbrädan att blinka (trots att jag kör bilen) och ljuset från halvljuset blir svagt, sen går bilen inte att starta ??:-/ Har upprepat samma moment 3 gånger nu (med 2 olika batteri, båda förvisso begagnade).
Har läst på detta forum hur man skall felsöka, så jag mätte spänningen över batteriet efter att jag hade laddat det i batteriladdare (12,4 Volt).
Startade bilen och drog på cirka 2000 rpm på tomgång, då visade spänningen cirka 14 volt över batteriet. Har även kollat säkringen som går mellan generator o batteri, ser helt ut (80 A).
Detta tolkar jag (utan att egentligen veta) som att generatorn fungerar, men varför laddar mitt batteri ur? Och varför medans jag kör?
Kan det vara nån form av "tjuvström"? Eller kan batteriet vara kasst trots att det visar 12 V? Eller kan ett kasst kol/regulator ge 14 V men ändå generera för lite ström till batteriet?
Övrigt: Batterivätskenivån ser bra ut... (har dock inte kollat syrahalten, men eftersom multimetern visar 12 V så misstänker jag att det inte är batteriet i sig som är :-O) )