Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av norr
Jaha ! Nu har det börjat igen :evil:
När jag har kört långkörning (över 10-15 mil) i sträck och startar bilen efter det så tänds motorlampan och får meddelande emissioner service erfodras.
Jag har bytt luftmassemätaren för ett par månader sedan så den är det troligen inte. Om lamdasonden är trasig så brukar väl bränsleförbrukningen bli hög ? Den tar ca 0,8-0,9 l/mil så det är väl inte så mycket.

Jag tänkte kolla med er experter först innan jag åker till volvoverkstaden.
Användarvisningsbild
av _Rick_
Svårt att gissa utan att läsa ut felkoderna. Det blir så mycket enklare med då ;)
av apan_jocko
Jag hade samma felmeddelande och då var det lambdasonden. Därmed inte sagt att det behöver vara det.

/ aj
Användarvisningsbild
av CarMan
det kan vara en så där 2-3 tusen olika fel & då visar bilen detta med delande till föraren.
av norr
Jaha ! Då är det bara åka till volvoverkstaden och låta dem fixa det och betala å se glad ut.
av jbl
Ja så är det med dessa bilar. Man är beroende av Volvo verkstaden.

Men jag har en mycket bra service. Kolla om din verkstad har personlig service meck. Tycker det funkar superbra. Får man en tillräckligt bra kontakt så blir det fördelar kan jag säga.
av norr
jbl skrev:Ja så är det med dessa bilar. Man är beroende av Volvo verkstaden.

Men jag har en mycket bra service. Kolla om din verkstad har personlig service meck. Tycker det funkar superbra. Får man en tillräckligt bra kontakt så blir det fördelar kan jag säga.
Man får nog gå tillbaka till B18 så man kan laga bilarna själv och inte vara så beroende av verkstäderna.
Användarvisningsbild
av CarMan
norr skrev:
jbl skrev:Ja så är det med dessa bilar. Man är beroende av Volvo verkstaden.

Man får nog gå tillbaka till B18 så man kan laga bilarna själv och inte vara så beroende av verkstäderna.
JA så där har folk sagt i alla tider.
men till saken hör ju att dom saker som folk gjorde själva för, inte alls behöver göras nuförtiden.
förr fick du skruva lite på bilen var 250 mil. för att ha den i trim.
servis var ett måste var 1000 mil, o då pratar vi långa listan med bytan & infettningar/justeringar m.m.
idag har vi ruskigt långa slitage tider på grejorna.

jag är helt övartygad om att dagens bilar är billigare/mil i service kostnad & slitage delar...
av norr
Nu har jag tagit ut felkoderna och det är samma som när luftmassemätaren var trasig ECM 250A. Det kan väl knappast vara den som gått sönder igen.
Användarvisningsbild
av CarMan
norr skrev:Nu har jag tagit ut felkoderna och det är samma som när luftmassemätaren var trasig ECM 250A. Det kan väl knappast vara den som gått sönder igen.
jag har inte felkoden i huvet, men 250a betyder nått i stil med att blandningen morotn blander utefrån luftmase mätaren, inte stämmer vid lamdasonden.
ofta är det en felaktig luftmase mätare som gör att blandningen blir fel. men om den nu är bytt (till en ny) så bör det int var det som är felet.
det kan vara luftlekage på insug, eller avgas sida, felaktigt bräsnletryck eller en trasig lamdasond.

set ut som at du har en 01:a stämmer det? på 03 & 04 kan man lada ny mjukvara för detta
XC70 2016

Tack. All info är uppskattad oavsett bra elle[…]

En ständig jakt på kapital verkar vara […]

Volvo 945 STARTAR EJ

Hur nollar jag felkoder utan obd2? Bara att lo[…]

Det gör att motorn blir varmare snabbt nä[…]