NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Elvis
xerys2012 skrev:Bekräftar även "problemet" när bilen hackar o står o puttrar på runt 5-600 varv vid start utan att riktigt komma igång. Gas upp till 2000 varv o sen är den som vanligt igen. Orsak till detta är i alla fall inte kort körsträcka innan utan nån annat problem med 1.8f motorn som Volvo inte kunde hjälpa till med.
Jag kan bekräfta det problemet också. Har framförallt uppträtt om man släppt nyckeln för tidigt, innan motor hunnit starta, eller om man startat den och stängt av den efter mindre än runt 30 sekunder. Fast inte alltid.

När den sedan startar ligger den på 4-600 rpm, men efter att ha fått den att varva upp lägger den sig snällt på tomgång igen.

Hänt med min V50 1.8F -06:a, inte upplevt det på S40:n ännu.
av pommfrittlund
har haft drygt ett dussin bilar av olika märken,både bensin och dieselmotorer sedan 1990
har aldrig upplevt fenomen som startproblem vid korta körsträckor( några hundra meter eller ett fåtal km)
min åsikt är att en bil SKA STARTA när nyckeln vrids,annars är nåt fel/felkonstruerat..
sen att korta körsträckor i LÄNGDEN påverkar motor och vissa kringliggande komponenter (kat och p-filter) tex.
är ju helt uppenbart.
så sammanfattningsvis:en bil ska starta efter att den körts 300 meter, stanna,starta,kör 300 meter,stanna,starta....osv.

mvh pommfrittlund
av xerys2012
pommfrittlund skrev:har haft drygt ett dussin bilar av olika märken,både bensin och dieselmotorer sedan 1990
har aldrig upplevt fenomen som startproblem vid korta körsträckor( några hundra meter eller ett fåtal km)
min åsikt är att en bil SKA STARTA när nyckeln vrids,annars är nåt fel/felkonstruerat..
sen att korta körsträckor i LÄNGDEN påverkar motor och vissa kringliggande komponenter (kat och p-filter) tex.
är ju helt uppenbart.
så sammanfattningsvis:en bil ska starta efter att den körts 300 meter, stanna,starta,kör 300 meter,stanna,starta....osv.

mvh pommfrittlund
Så då menar du att en motor som tex kallstartas, går i 29 sekunder inte riskerar att bli surt med efterföljande startproblem?

Vad tror du händer när en jäkla massa bränsle trycks in i motorn, och man sedan klipper tändningen? Inte glider soppan snällt tillbaka ner i soppatanken i alla fall... Där har du en sur motor! Och SPECIELLT på dessa ff motorer. Delar i motorn, spridare bl.a. kommer tillfälligt sättas ur bruk.
Har själv varit med om detta då jag flyttade bilen en kväll pga städgata. Morgonen efter valde bilen att inte starta. Assistans kommer o testar allt men inget funkar. Då kopplar han ur spridarna, torkar rent o blåser lite. Direkt starta bilen. Han va 110% på att det berodde på min korta körning. Farsan hade samma skit på sin S70.

Så sammanfattningsvis kan vi nog säga att detta med kallstart o kort sträcka visst är ett problem men inget direkt motorfel som verkstaden kan trolla bort... Trodde det va allmänt känt att man inte ska köra igång motorn för att sedan stänga av den en längre tid.
av pommfrittlund
xerys
skriver bara här mina bilerfarenheter,inget annat.
har aldrig haft dom startbekymmer nånsin,som det talas om på den här tråden
men om dom här motortyperna är så dåliga som det sägs här,så kommer då inte jag att äga en sån iaf.
förresten,hur funkar dom bilar med start/stopp-funktion.nån med erfarenhet om dom bilarna?

god jul!
av kvillebäck
Det finns ett liknande problem som är välkänt på andra märken. Då brukar man kalla det för "Falska nicasilproblem och liknande. Problemet är då att bensinen vid kallstart sköljer bort oljefilmen från cylinderväggen så att kompressionen blir för låg för att bilen skall starta.
Ett sätt att få igång den igen brukar vara en matsked motorolja i varje tändstiftshål. Ett annat är att tvinga igång den med startgas men det kan ta en minut eller mer innan motorn går själv och är väl inte optimalt för motorn.

Det behöver inte vara detta som är ditt problem men kan vara något att fundera på.
av Rådlös
Bara en kommentar till Kvillebäck: Även startgas sköljer bort oljefilmen om man är för generös med det. En kort "dutt" på en sekund eller två med startgasen bör räcka.
av V Olovsson
pommfrittlund skrev:har haft drygt ett dussin bilar av olika märken,både bensin och dieselmotorer sedan 1990
är ju helt uppenbart.

mvh pommfrittlund
Du har helt rätt, en bil ska starta när nyckeln vrids, annars är något fel eller felkonstruerat. Nu är den felsökt och fel konstaterat. Tid för åtgärd är beställd! Återkommer när jag vet exakt vad som var felet.
av V Olovsson
Nu är bilen fixad! Det var gasspjället, meken på Volvo visste direkt vad som var fel och nu är det bytt.

Som sagt, teorier om att man måste dra ur bilen ibland och andra konstiga bond-knep kan man bara skratta åt. :D
Användarvisningsbild
av Vojje
V Olovsson skrev: Som sagt, teorier om att man måste dra ur bilen ibland och andra konstiga bond-knep kan man bara skratta åt. :D
Då gör vi det :lol: :lol: :lol:

ps. det är alltid gasspjället, precis som det alltid är butlern, som är skyldigt. ds.
av V Olovsson
Nu har det gått ett tag sen jag fick felet åtgärdat och jag kan bara meddela att bilen går hur bra som helst. Startar alltid utan att hålla ner gasen,oavsett väderlek.

Slutet gott - allting gott. :D
760 tändningslås?

Kabelbrott på kabeln till solonoiden var fel[…]

Hjälp med Vida

Köpte en fläkt från skroten med de[…]

@yrrol3 , Vill du ha fancy skivor så bli[…]

Vad som händer om man bara har en USB-port ve[…]